سلامت

سیگار الکترونیکی چه عوارضی دارد؟

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: هادی زمانی

ویپ برای جایگزینی سیگارهای سنتی ساخته شده است. این دستگاه اخیرا بسیار محبوب شده است و توسط بسیاری از مردم، به ویژه جوانان استفاده می شود. با این حال ویپ چیست؟ استفاده از آن چه تاثیراتی دارد؟ در این مطلب سعی در شناساندن این دستگاه جدید به شما داریم. با ما همراه باشید.

سیگار الکترونیکی چه عوارضی دارد؟

 

ویپ یک سیگار یا یک دستگاه الکترونیکی دستی ساده و شبیه به سیگار است. این دستگاه با گرم کردن یک مایع، به نام مایع الکترونیکی کار می کند تا یک آئروسل تولید کند که عموما “بخار” نامیده می شود و مصرف کننده آن را که معمولا از نیکوتین تشکیل شده استنشاق می کند.

امروزه برخی از شرکت های سودجو با افزودن طعم دهنده هایی به این مایع الکترونیکی سعی در ترغیب کردن جوانان برای استفاده از آن را دارند، آنها با ساختن ادله هایی واهی سعی در القای این نکته دارند که مصرف ویپ ها خالی از ضرر بوده و این دستگاه می تواند جایگزین بی خطری برای سیگار باشد.

 

تأثیرات بهداشتی ویپ ها

صادقانه بگوییم، اثرات بهداشتی ناخوشایند این دستگاه مرموز هنوز هم مشخص نیست و همینجا اعلام کنیم با تمام این نکات همچنان قطعا استعمال این دستگاه بی ضرر نیست و مضرات خودش را دارد.

دانشمندان تحقیقات متضاد متعدد و بحث های مختلف در رابطه با اثرات این دستگاه به عنوان یک جایگزین بهداشتی برای سیگار کشیدن را انجام داده اند. حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و استفاده از این دستگاه را راهی مطمئن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند. عدم وجود تنباکو و احتراق در این دستگاه نیز یکی دیگر از مسائلیست که آنها به آن استناد می کنند.

 

خصوصیت سیگارهای الکترونیکی

به ترک سیگار کمک می کند

بسیاری از افراد سابقا سیگاری از ویپ ها به طور موثر برای ترک سیگار استفاده می کنند. بسیاری از سیگاری ها به دلیل اینکه معتقدند سالم تر از مصرف سیگار است، سیگاری های فعلی را تشویق می کنند که از سیگار الکترونیکی به عنوان راهی برای ترک سیگار استفاده کنند.

 

باعث بهبود سلامت دهان در مقایسه با سیگار کشیدن می شود

استفاده از سیگارهای الکترونیکی می تواند برای سلامت دهان شما در مقایسه با مصرف سیگار مفید باشد. با استفاده از سیگار الکترونیکی عطر و طعم های  افزودنی و اغلب مضر همراه با سیگار حذف و رایحه های معطرتر جایگزین می شود. وجود این مواد می تواند بوی دهان و لکه های دندان را نیز از بین ببرد.

سیگار الکترونیکی چه عوارضی دارد؟

 

اثرات دراز مدت شناخته شده نیست

مطالعات پزشکی بر سلامت و ایمنی سیگارهای الکترونیکی به طور متفاوت نتیجه گرفته است. منابع و تحقیقات متناقض سعی در اثبات کم خطر بودن یا بی خطر بودن این دستگاه دارند. با این وجود، حتی اگر نتایج قابل توجهی در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود داشته باشد، این دستگاه باز هم بی ضرر نیست. تحقیقات بیشتر درمورد اثرات بهداشتی برای استنشاق بخار آن باید انجام شود. همچنین اطلاعات بسیار کمی در مورد ایمنی اسپری کننده ها و مواد تشکیل دهنده آنها وجود دارد.

 

مواد تشکیل دهنده آن حاوی مواد مضر است

مواد تشکیل دهنده سیگار الکترونیکی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشد. در حال حاضر مشخص شده است که آنها در مقایسه با دخانیات دارای سرطان زایی کمتر هستند. با این حال، آنها شامل دیگر مواد سمی هستند که در مایعات الکترونیکی و طعم دهنده وجود دارد. محتوای سمی مایعات الکترونیکی متفاوت است. هنگامی که یک مایع الکترونیکی در تماس با بخش های فلزی قرار می گیرد، آلوده می شود. و در اثر این آلودگی ترکیبات کربنیل مانند فرمالدئید تولید خواهد شد. این ماده حاوی مقدار کمی از مواد سمی و سرطانزاست. همانطور که در مورد طعم دهنده ها، گزارش شده است برخی از این طعم دهندها  حاوی مواد مصنوعی سمی است. اکثر این مواد در هنگام استنشاق می توانند موجب آسیب تنفسی شوند.

 

سیگارهای الکترونیکی می توانند موجب بیماری ریه شوند

به صراحت میگوییم، خطرات این دستگاه برای سلامتی ریه ها به طور کامل درک نمی شود. ما می دانیم که استفاده از ویپ ها برای عملکرد ریه ها و سیستم تنفسی نسبت به سیگار کشیدن سنتی  بهتر است. بررسی ها در سال ۲۰۱۷ دریافت که سیگاریهای الکترونیکی ممکن است موجب بیماری حاد ریوی شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ کشف کرد که دود الکترونیکی سیگار می تواند باعث ایجاد ضرر در سلول های اندوتلیالی ریه شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد  این فرایند ممکن است به مکانیزم ایمنی بدن آسیب برساند.

 

سیگارهای الکترونیکی و سرطان

آیا سیگار الکترونیکی باعث سرطان می شود؟ این سوالی است که بسیاری از مردم به آن پاسخ داده اند. سرطان زایی سیگارهای الکترونیکی ناشی از نیکوتین و سایر مواد موجود در دود آن است. اما با این حال، حقیقت این است که اطلاعات کافی برای نتیجه گیری وجود ندارد که آیا نیکوتین موجب رشد تومور در انسان شود؟ اما ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. اثرات سرطان زایی سیگار الکترونیکی در مقایسه با سیگار کشیدن سیگار بسیار کم است.

 

تأثیر سیگار بر روی بارداری

مصرف نیکوتین برای زنان باردار بدون در نظر گرفتن مقدار آن ایمن نیست. اثرات جانبی ناشی از نیکوتین در رشد مغز جنین پیش از تولد وجود دارد. از این رو، در صورتی که مادر از سیگار الکترونیکی استفاده کند خطرناک است در دوران بارداری نیکوتین برای رشد جنین مضر است.

 

منبع

youmustgethealthy

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا