چهره هاسلبریتی خارجی

علت فوت ساروج خان بازیگر سرشناس زن بالیوود + عکس و بیوگرافی ساروج خان

علت فوت ساروج خان بازیگر سرشناس زن بالیوود به همراه عکس و بیوگرافی ساروج خان هنرپیشه مشهور سینمای هند همچنین اطلاعات تکمیلی در این مطلب. ساروج خان که از تحسین‌شده‌ترین چهره‌های سینمای هند بود، پس از شش دهه فعالیت در بالیوود و بردن جوایز فراوان در ۷۱ سالگی از دنیا رفت.

ترجمه سمیرا فیض آبادی

علت فوت ساروج خان
علت فوت ساروج خان

 ساروج خان ۱۷ ژوئن به خاطر سختی در تنفس در بیمارستان گورو ناناک در بندرا، بمبئی بستری شد که درمان‌های انجام شده روی او نتیجه بخش نبود و  حدود دو هفته بعد فوت کرد و تعداد کثیری از سوپراستارها و سلبریتی‌های هندی نسبت به خبر مرگ او در فضای مجازی واکنش نشان دادند و ابراز ناراحتی کردند.

ساروج خان از دوران کودکی به عنوان بازیگر وارد دنیای فیلم و سینما شد اما خیلی زود راه خود را سوی طراحی حرکات موزون کج کرد و در این مسیر به پیروزی‌های بسیار رسید. او طراح حرکات موزون برخی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های بالیوود در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود و سرانجام روز جمعه به دلیل ایست قلبی در بیمارستان گورو ناناک در بمبئی درگذشت. ساروج خان از نیمه‌های ماه ژوئن در بیمارستان بستری و نتیجه آزمایش کرونای او منفی بود.

ساروج خان در سال‌های اخیر داور چند مسابقه تلویزیونی هم بود و آخرین بار در ۲۰۱۹ در یک فیلم تاریخی با بازی دیکسیت فعالیت کرد. او سه جایزه فیلم ملی برد و برنده هشت جایزه فیلم‌فر در سینمای هند بود.

شاهرخ‌ خان، ابرستاره بالیوود از خانم ساروج خان به عنوان “نخستین استاد واقعی” خود یاد کرده است. خانم خان در طول دوره کاریش رقص‌پردازی بیشتر از ۲۰۰۰ آهنگ را انجام داده است. او به عنوان “مادر رقص هند” شناخته می‌شد.

ساروج خان به خاطر طراحی‌های ماندگارش در فیلم‌های «دیوداس» برای آهنگ «Dola Re Dola»، «جب وی مت» برای آهنگ «Yeh Ishq Haaye» و فیلم تاملی زبان «Sringaram» سه بار موفق به دریافت جایزه ملی هند شده بود و ۸ بار جایزه بهترین طراحی حرکات موزون را از جشنواره مطرح فیلم فیر دریافت کرده بود.

او فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز کرده بود و طی بیش از ۶ دهه فعالیت مستمر و پررنگ فعالیت هنری در سینما طراحی حرکات موزون بیش از دو هزار آهنگ را انجام داده بود و چهره‌های بسیاری با طراحی‌های مجذوب کننده او به شهرت رسیدند. او در بین سوپراستارهای هندی همچون مادوری دیکشیت، آیشواریا رای، رنبیر کاپور، پریانکا چوپرا، کارینا کاپور، آکشی کومار و… چهره محبوبی بود و از دست رفتن او،  فقدان بزرگی برای صنعت سینمای بالیوود شمرده می‌شود.  آخرین فیلمی که طراحی حرکات موزون آن را ساروج خان انجام داد فیلم تاریخی «کالنک» با بازی دانش اموخته محبوبش مادوری دیکشیت بود. ساروج خان مادر چهره شناخته شده و مشهور تلویزیون هند، هینا خان بود.

نام اصلی او نیرمالا کیشانچاند سادو سینگ نگپال بود. او در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۴۸ میلادی در یک خانواده ای سیک مذهب به دنیا آمد و اما به خاطر ازدواج اولش مسلمان شد. مادر و پدر او از منطقه بریتانیایی هند که بعد از تقسیم شدن هند جزئی از پاکستان شد، به بمبئی مهاجرت کردند. یک برادر و سه خواهر داشت.  او وقتی ۳ ساله بود فعالیت هنری خود را بازی بازی در یک فیلم به نام «Nazarana Nazarana» آغاز کرد و در اواخر دهه ۵۰ یک  background dancer (رقصنده پس زمینه) بود. او از همکاری کردن با بی سوهانلال، کارگردان حرکات موزون، رقص را فرا گرفت. وقتی ۱۳ ساله بود در سال ۱۹۶۱ میلادی،  با سوهانلال که مردی ۴۳، متاهل و صاحب ۴ فرزند بود ازدواج کرد درحالیکه هیچ گونه اطلاعی از تاهل و فرزند داشتن سوهانلال نداشت. در سال ۱۹۶۵ میلادی از او جدا شد و ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۵ میلادی با یک تاجر هندی به نام سردار روشن ازدواج کرد. آنها بعدا صاحب یک دختر به نام سوکینا شدند. سوکینا خان در دوبی یک آموزشگاه رقص دارد.

ساروج خان به حرفه طراحی حرکات موزون روی آورد که ااویل در این حیطه، کار دستیاری می کرد و پس از مدتی به شکل مستقل فعالیت خود را در این عرصه با فیلم «اسم من گیتا است» (۱۹۷۴) آغاز کرد اما بیش از یک دهه طول کشید تا او و کارش دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد. نقطه عطف دوران حرفه ای او با سری دیوی و فیلم « Mr India» و آهنگ معروف «هوا هوایی»  و فیلم های «ملکه مارها» و «چاندینی» شکل گرفت. پس از آن آهنگ معروف «اک دو تین» از فیلم «تیزاب» با بازی و اجرای مادوری دیکشیت مورد توجه قرار گرفت. آهنگ «Dhak Dhak Karne Laga» از فیلم «بتا» یکی دیگر از ماندگاترین طراحی های این چهره توانا بود. پس از این آثار ماندگار، ساروج خان یکی از موفق ترین طراحان حرکات موزون در سینمای هند تبدیل شد.

ساروج خان در سال ۲۰۱۴ دوباره پس از سالها با مادوری دیکشیت در فیلم «گلاب گنگ» همکاری کرد. ساروج خان عاشق سری دیوی و مادوری دیکشیت بود.  این چهره کهنه کار هندی،  جزء هیئت مشاوره دانشگاه Rishihood بود.

ساروج خان در سال ۲۰۰۵ در یک برنامه تلویزیونی به نام «ناچ بلیه» حضور پیدا کرد که در آنجا جزء هیئت جوری و داوری برنامه بود. او همچنین در فصل دوم این برنامه هم حضور پیدا کرد. همچنین در فصل سوم برنامه پرمخاطب و محبوب « Jhalak Dikhhla Jaa» هم به عنوان داور  در کنار ویباوی مرچنت و جوهی چاولا حضور داشت.

در سال ۲۰۱۲ یک مستند از زندگی این چهره پرافتخار هندی ساخته و نمایش داده شد. او در این چند سال اخیر از کم کار شدن در سینما، درواقع از اینکه به او خیلی کار داده نمی‌شد گله داشت تا جایی که سلمان خان، سوپراستار مشهور بالیوود از او دعوت به همکاری کرده بود.  ساروج خان ۴ فرزند به نام‌های راجو، سوکینا، حمید و هینا دارد.

علت فوت ساروج خان
علت فوت ساروج خان

منتخب لیست فیلم هایی که ساروج خان طراح حرکات موزون آنها بوده است:

Kalank (2019)

Manikarnika: The Queen of Jhansi (2019)

Tanu Weds Manu Returns (2015)

Gulaab Gang (2014)

ABCD: Any Body Can Dance (2012)

Rowdy Rathore (2012)

Agent Vinod (2012)

Khatta Meetha (2010)

Life Partner (2009)

Love Aaj Kal (2009)

Delhi-6 (2009)

Jab We Met (2007

Namastey London (2007)

Guru (2007) (برنده جایزه فیلم فیر برای بهترین طراحی حرکات موزون)

Dhan Dhana Dhan Goal (2007)

Saawariya (2007)

Don – The Chase Begins Again (2006)

Fanaa (2006)

Mangal Pandey: The Rising (2005)

Sringaram (2005) (Tamil)

Veer-Zaara (2004)

Swades (2004)

Kuch Naa Kaho (2004)

Saathiya (2002)

Devdas (2002) برنده جایزه فیلم فیر جایزه ملی  برای بهترین طراحی حرکات موزون

Lagaan: Once Upon a Time in India (2001) Won the Filmfare Award for Best Choreography

Fiza (2000)

Taal (1999)

Hum Dil De Chuke Sanam (1999) برنده جایزه فیلم فیر و جایزه جشنواره امریکایی برای بهترین طراحی حرکات موزون

Soldier (1998)

Choodalani Vundi (1998) Telugu movie

Aur Pyaar Ho Gaya (1997)

Pardes (1997)

Iruvar (1997) (Tamil)

Khamoshi: The Musical (1996)

Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995)

Yaraana (1995)

Mohra (1994)

Anjaam (1994)

Baazigar (1993)

Aaina (1993)

Darr (1993)

Beta (1992)

Awaargi (1990)

Sailaab (1990)

Chandni (1989)

Nigahen: Nagina Part II (1989)

Tezaab (1988)

Kizhakku Africavil Sheela (1987) Tamil movie

Mr India (1987)

Nagina (1986)

Hero (1983)

Thai Veedu (1983) Tamil movie

As writer

Veeru Dada (1990)

Khiladi (1992)

Hum Hain Bemisaal (1994)

Nazar Ke Samne (1995)

Chhote Sarkar (1996)

Dil Tera Diwana (1996)

Daava (1997)

Judge Mujrim (1997)

Bhai Bhai (1997)

Hote Hote Pyar Ho Gaya (1999)

Benaam (1999)

Khanjar (2003)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا