چهره هاسلبریتی ایرانی

علی حاجی میری مخترع و برنده جایزه فاینمن ۲۰۱۹ کیست؟+بیوگرافی

مجله اینترنتی کولاک: جایزه تدریس برتر«فاینمن ٢٠١٩» دانشگاه فناوری کالیفرنیا به علی حاجی میری دانش آموخته رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف اعطا شد. شاید برای خیلی ها سوال باشد که علی حاجی میری کیست و چه سوابقی دارد؟

علی حاجی‌میری استاد، مخترع و کارآفرین در حوزه مهندسی برق است. وی در حال حاضر دارای کرسی استادی تامس جی. مایرز مهندسی برق در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) است. دکتر حاجی میری در ۳۲ سالگی بعنوان یکی از ۳۵ کارآفرین برتر زیر ۳۵ سال جهان انتخاب شد.

 

تحصیلات علی حاجی میری

 

دکتر حاجی میری لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس و پی‌اچ‌دی خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او که برنده مدال طلای المپیاد ملی فیزیک و مدال برنز بیست‌و یکمین المپیاد بین‌المللی فیزیک در هلند است، در سال ۱۹۹۸ به عنوان دانشیار مهندسی الکترونیک و رییس آزمایشگاه‌های میکروالکترونیک و نویز به موسسه فنی کالیفرنیا ملحق شد. زمینه‌های اصلی تحقیقات وی مدارهای پیوسته با سرعت بالا و RF  است.

افتخارات علی حاجی میری

حاجی میری و دانشجویانش در ۲۰۰۴ اولین رادار روی تراشه جهان را در فناوری سیلیکان نشان دادند. از این فن‌آوری می‌توان در طیف وسیعی از کاربردهای گوناگون بهره گرفت. برای مثال می‌توان از این ریزتراشه در تهیه یک شبکه ارتباطاتی بی سیم و با فرکانس بالا استفاده کرد که با هزینه‌ای اندک امکان جایگزینی فیبرهای نوری را که هم اکنون برای ارتباطات فراسریع به کار می‌روند، فراهم می‌کند. این ریزتراشه با سرعت ۲۴ گیگا هرتز (۲۴ میلیون بار در ثانیه) عمل می‌کند که سرعت بی نهایت بالایی به ویژه برای انتقال داده‌ها در شبکه اینترنت است.

دکتر حاجی میری نویسنده کتاب «طراحی برای نوسانگر صدای پایین» بوده و چندین نشست آمریکایی و اروپایی برگزار کرده است. او همچنین دستیار سردبیر انتقالات بر مدارها و سیستم‌ها و مجله مدارهای حالت جامد (jssc) موسسه IEEE  و عضو هیات برنامه فنی کنفرانس بین‌المللی این مجله و هیات برنامه فنی کنفرانس بین‌المللی طراحی هدفمند رایانه‌ای (ICCAD) می‌باشد. دکتر حاجی‌میری همچنین سردبیر میهمان IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques است. وی برنده مشترک جایزه مقاله ۱۹۹۷ Jack kilby  از کنفرانس بین‌المللی مدارهایISSCC  بوده و سه بار نیز برنده جایزه همکاری دانشکده IBM  و جایزه موسسه ملی علوم CAREER  شده است.

جایزه فاینمن چیست؟

 

این جایزه به نام ریچارد فاینمن فیزیکدان برجسته و به خاطر سخنرانی وی در سال ۱۹۵۹ با عنوانThere’s plenty of room at the bottom” ” برآن نهاده شده است. در این سخنرانی برای اولین بار بحث فناوری نانو Nanotechnology به میان آمده است.
از سال ۱۹۹۳، هر سال انستیتو فورسایت برای پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری نانو و بزرگداشت شخصیت علمی و افکار پیشروی ریچارد فاینمن، این جایزه را در دو بخش تثوری وعملی اهدا می کند.

جایزه‌ی انستیتو فناوری نانوی فورسایت، جایزه ی فاینمن؛ در بخش تئوری به محققان برجسته ای تعلق می گیرد که تئوری هایی در زمینه ی پیشبرد اهداف فاینمن در نانوتکنولوژی؛ ساخت مولکولی به معنای تولیدات دقیق مولکولی به منظور استفاده آن در سیستم های ماشین های مولکولی، ارائه دهند.
جایزه فاینمن در فناوری نانو در بخش تجربی به محققانی اعطا می شود که آزمایشهایی در زمینه ی پیشبرد اهداف فاینمن در نانوتکنولوژی؛ ساخت مولکولی به معنای تولیدات دقیق اتمی به منظور استفاده آن در سیستم های ماشین های مولکولی، ارائه دهند. مبلغ این جایزه در هر بخش ۵۰۰۰ دلار است.

جایزه ۲۵۰ هزار دلاری انستیتو فورسایت با نام جایزه ویژه ی فاینمن در فناوری نانو از سال ۱۹۹۶ در نظر گرفته شده است که در حال حاضر برای ارائه ماشین جمع ۸ بیتی (جمعگر ) به ابعاد۵۰ نانومتر و بازوی روبوت مولکولی ۱۰۰ نانومتری به بهترین طرح داده خواهد شد. هنوز کسی موفق به گرفتن این جایزه نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا