عید فطر در سال ۹۸ چندم است؟ + اعمال عید فطر
مجله اینترنتی کولاک: عید فطر بزرگترین عید مسلمانان جهان در پایان ماه رمضان(ماه بندگی خدا) و آغاز ماه شوال است. و در تقویم سال ۹۸ در تاریخ قمری روز اول شوال سال ۱۴۴۰ و در تاریخ شمسی ۱۵ خرداد ماه ۹۸ می باشد و روزه گرفتن در این روز نیز حرام می باشد. اما از آنجائیکه اول ماه رمضان یک روز دیرتر شروع شد احتمال اینکه عید فطر ۱۶ خرداد باشد هم می رود. اما بر اساس اعلام ستاد استهلال مقام معظم رهبری رویت هلال ماه شوال در غروب سه شنبه ۱۴ خرداد قابل رویت است و چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸ عید فطر خواهد بود.
از نظر نجومی “چهارشنبه” عید فطر است
رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه گفت: از نظر برآوردهای نجومی به احتمال خیلی زیاد روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) عید فطر خواهد بود.
محمد خدایاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در علم نجوم اختلاف بین لحظه مقارنه ماه و خورشید با لحظه غروب آفتاب سن هلال ماه را تعیین میکند، اظهار کرد: امروز دوشنبه (۱۳ خرداد) لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۱۴ و ۳۲ دقیقه ظهر اتفاق خواهد افتاد که با توجه به اینکه لحظه غروب آفتاب ساعت ۲۰ و ۲۹ دقیقه است، لذا هلال ماه شوال شش ساعته خواهد بود که از نظر نجومی امکان رؤیت هلال ماه شش ساعته به هیچ عنوان وجود ندارد.
خدایاری با بیان اینکه حداقل زمان اختلاف بین لحظه مقارنه ماه و خورشید با لحظه غروب آفتاب باید بین ۱۳ تا ۱۴ ساعت باشد تا ماه دیده شود، گفت: در برخی موارد گفته شده که هلال ماه ۱۲ و نیم ساعته نیز با شرایط خاصی ممکن است رؤیت شود.
رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه احتمال رؤیت هلال ماه شش ساعته به هیچ عنوان وجود ندارد، ادامه داد: با این شرایط، امروز (دوشنبه) در هیچ جای کره زمین هلال ماه دیده نخواهد شد.
خدایاری اضافه کرد: سن هلال ماه شوال فردا (سه شنبه، ۱۴ خرداد) ۳۰ ساعته خواهد بود که به راحتی قابل دیده شدن است، لذا به احتمال خیلی زیاد روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) روز عید سعید فطر خواهد بود.
وی تاکید کرد: بعید است هلال ماه شوال غروب فردا در آسمان رؤیت نشود.
اعمال عید فطر
برای روز اول شوال اعمالی ذکر شده است:
اول
تکبیر است و بعد از نماز صبح و نماز عید فطر آن را بخواند به شرح زیر.
اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ
خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است.
وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا؛ و خدای را سپاس و سپاس خدای را بر آنچه ما را بدان هدایت کرد، و او را شکر بر آنچه به ما ارزانی داشت.
دوم
پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد، وگرنه کنار بگذارد، برای هر نفر یک صاع (حدود سه کیلو) از گندم یا مواد غذایی دیگر که در آن شهر غذای غالب مردم محسوب میشود.
زکات فطره واجب موکد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدم بر نماز (عید) شمرده و میفرماید: «قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبّهِ فَضَلی» به یقین آنکه زکات دهد و یاد پروردگارش را کند سپس نماز بخواند، رستگار است”.
سوم
غسل کردن است و وقت آن به فرموده «شیخ طوسی» بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید.
قبل از غسل این دعا را بخواند:
اللَّهُمَّ إِیمَانا بِکَ وَ تَصْدِیقا بِکِتَابِکَ وَ اتِّبَاعَ سُنَّهِ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ
خدایا تنها برای ایمان به تو و تصدیق به کتاب تو و پیروی از روش پیامبر تو محمد درود خدا بر او و خاندانش باد.
آنگاه “بسم الله” بگوید و غسل کند. پس از پایان غسل بگوید:
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ کَفَّارَهً لِذُنُوبِی وَ طَهِّرْ دِینِی اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الدَّنَسَ.
چهارم
به فرموده “شیخ طوسی” در این روز نیکوترین لباسش را بپوشد و خود را معطر سازد و با وقار به سمت مصلای عید حرکت کند.
پنجم
پیش از نماز عید، در ابتدای روز افطار کند و بهتر آن است که افطارش با خرما باشد. “شیخ مفید” فرموده است: مستحب است مقدار کمی از تربت سیدالشهدا، امام حسین (ع) را تناول نماید که شفای هر دردی است.
ششم
پس از طلوع آفتاب برای نماز عید حرکت کند (همانگونه که از رسول خدا (ص) نقل شده است) و دعاهایی را که از طریق معصومین (ع) وارد شده است، بخواند؛ از جمله آنکه امام باقر (ع) فرمود: در عید فطر و عید قربان و جمعه وقتی که برای رفتن به نماز مهیا شدی، این دعا را بخوان:
اللَّهُمَّ مَنْ تَهَیأَ فِی هَذَا الْیوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَهٍ إِلَی مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ عَطَایاهُ فَإِنَّ إِلَیکَ یا سَیدِی تَهْیئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ رِفْدِکَ وَ جَوَائِزِکَ وَ نَوَافِلِکَ وَ فَوَاضِلِکَ وَ فَضَائِلِکَ وَ عَطَایاکَ
خدایا هرکس در این روز آماده شد یا نیت کرد یا مهیا و مستعد شد برای ورود به درگاه یکی از بندگانت به امید جایزهها و صلهها و بهرهها و عطاها، ولیای آقای من آماده شدن و قصد کردن و مهیا و مستعد شدن من تنها به جانب توست به امید جایزهها و صلهها و بهرهها و عطاهایت
وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلَی عِیدٍ مِنْ أَعْیادِ أُمَّهِ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَیکَ الْیوْمَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَکِنْ أَتَیتُکَ خَاضِعا مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَی نَفْسِی
اینک صبح کردم در عیدی از اعیاد امت پیامبرت محمد (درود خدا بر او و خاندانش)، درحالی که به عمل صالحی که به آن اطمینان کنم و آن را پیش آورده باشم بر تو وارد نشدم و به مخلوقی که آرزومندش باشم رو نکردم، بلکه در حال فروتنی تنها به جانب تو آمدهام به گناه و بدی نسبت به خویش اعتراف دارم.
فَیا عَظِیمُ یا عَظِیمُ یا عَظِیمُ اغْفِرْ لِی الْعَظِیمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنْتَ یا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
پسای بزرگ،ای بزرگ،ای بزرگ، گناهان بزرگم را بیامرز، که گناهان بزرگ را جز تو نیامرزد،ای که معبودی جز تو نیست، ای مهربانترین مهربانان.
هفتم
خواندن نماز عید
خواندن نماز عید در زمان ما مستحب است و آن دو رکعت است؛ در رکعت اول سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند:
اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَهِ
خدایاای اهل بزرگی و عظمت.
وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ
وای اهل جود و سلطنت.
وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ
و اهل گذشت و رحمت.
وَ أَهْلَ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَهِ
و اهل تقوا و مغفرت.
أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدا
از تو درخواست میکنم به حق این روز که برای مسلمانان عید قرار دادی.
وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهِ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخْرا وَ شَرَفا وَ مَزِیدا
و برای محمد صلّی اللّه علیه و آله ذخیره و فزونی در شرف.
أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
که بر محمد و خاندان محمد درود فرستی.
وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ
و مرا در هر خیری که محمد و خاندان محمد را وارد نمودی وارد کنی.
وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ
و از هر شری که محمد و خاندان محمد (درود خدا بر او و خاندانش) را بیرون آوردی مرا بیرون آوری.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ
خدایا از تو درخواست میکنم، بهترین چیزی که بندگان شایستهات درخواست کردند و
وَ أَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ.
به تو پناه میآورم از آنچه بندگان شایستهات به تو پناه بردند.
(در صورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز میتواند بخواند)
سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند؛ در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره «والشمس» یا سوره دیگری را بخواند؛ آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به
رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آنها دعای چهل و ششم “صحیفه سجادیه” است.
مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای دیگر مومنان جهت قبولی اعمال دعا کند.
هشتم
دعای ندبه را بخواند. مرحوم محدث قمی میگوید: به فرموده «سید بنطاووس» پس از دعا به سجده برود و بگوید:
أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لا یطْفَی وَ جَدِیدُهَا لا یبْلَی وَ عَطْشَانُهَا لا یرْوَی
به تو پناه میآوردم از آتشی که حرارتش خاموش نمیشود و تازهاش کهنه نمیگردد و تشنهاش سیراب نمیشود.
پس گونه راست را بر زمین گذارد و بگوید:
إِلَهِی لا تُقَلِّبْ وَجْهِی فِی النَّارِ بَعْدَ سُجُودِی وَ تَعْفِیرِی لَکَ بِغَیرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَیکَ بَلْ لَکَ الْمَنُّ عَلَی
خدایا رخسارم را پس از سجده و به خاک مالیدن آن برای تو در آتش زیرورو مکن، که من در این کار بر تو منت ندارم، بلکه تنها تو را بر من منت است
سپس گونه چپ را بر زمین گذارد و بگوید:
ارْحَمْ مَنْ أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَکَانَ وَ اعْتَرَفَ.
رحم کن بر کسی که بد کرده و مرتکب گناه شده و بیچاره گشته و اعتراف نموده است.
آنگاه به حال سجده برگردد و بگوید:
إِنْ کُنْتُ بِئْسَ الْعَبْدُ فَأَنْتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ یا کَرِیمُ
اگر من بنده بدی بودم، تو پروردگار خوبی هستی، گناه از بندهات بزرگ شده، شایسته و نیکو است گذشت از جانب تو باشدای کریم.
پس ۱۰۰ مرتبه بگوید:
الْعَفْوَ الْعَفْوَ
ببخش ببخش
منبع باشگاه خبرنگاران
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |