اجتماعیاخبار داغ

محمد جواد مختاری که در حادثه آتش سوزی جنگل فوت کرد که بود؟ + عکس

محمد جواد مختاری که در حادثه آتش سوزی جنگل فوت کرد که بود؟ به همراه عکس محمدجواد مختاری فعال محیط زیست که در بر اثر سوختگی شدید درگذشت. محمد جواد مختاری هم مانند چند جوان داوطلب دیگر در آتش سوزی زاگرس جان خود را از دست داد.

محمد جواد مختاری که در حادثه آتش سوزی جنگل فوت کرد
محمد جواد مختاری که در حادثه آتش سوزی جنگل فوت کرد

محمد جواد مختاری که برای خاموش کردن جنگل های ممسنی فارس رفته بود ، جان جوانش برای زاگرس سوخت و چشم از دنیا بست. در یک ماه گذشته او پنجمین داوطلبی است که جان بر سر زاگرس می‌گذارد.

مختار ستون ژیوای بود که در آتش سوخت

یکشنبه شب، اعضای ژیوای برای تکریم دوستان کشته‌شده‌شان، برای دو ساعت در ورودی شهر پاوه ایستادند. مردم شهر هم خبر به گوش‌شان رسید و در تاریکی یکی‌یکی به آنها پیوستند. سیلی از جمعیت همراه پیکرها شد و همه فریاد زدند که «شهید زنده است.» دو ساعت طول کشید تا آمبولانس‌ها از راه برسند. «ناباورانه دوستان‌مان را بدرقه کردیم و سر تعظیم فرود آوردیم. اهالی پاوه هم همراه‌مان شدند.» شهیدان جنگل را شبانه به خاک سپردند؛ غریبانه و در سکوت. قرار نیست هیچ مراسمی برپا شود. شیوع کرونا همه را از برگزاری مراسم منع کرده است. اعضای ژیوای صبح دیروز در دفتر انجمن گردآمدند. می‌خواستند مراسمی برای یادبود بگیرند اما به دلیل مصوبه ستاد مقابله با کرونا، برگزاری هر مراسمی به آینده موکول شد.

فوت یک جوان در ممسنی فارس

فروزان رسولی، عضو هیأت موسس انجمن ژیوای پاوه می‌گوید: «دوستان شهید ما، تیم دوم گروه عملیاتی انجمن بودند که راهی منطقه شدند. آنها چهار نفر بودند که در میان آتش و دود گیر افتادند.

اول به دلیل حجم دود دچار خفگی شدند و بعد در آتش سوختند. آتش که از آنجا گذشت، توانستند پیکرهایشان را پیدا کنند. نفر چهارم، سوران محمدی دورتر بود و توانست خودش را نجات دهد.» اکنون وضع اضطراری اعلام شده و همه اعضای تیم عملیاتی از منطقه برگشته‌اند؛ بهت‌زده و غمگین‌. «باورمان نمی‌شود. آقای خندانی، سخنگوی انجمن، مدیر تیم عملیاتی و ستون اصلی انجمن ما بود. بیشتر از ١٠‌سال پیش در کار خاموش‌کردن آتش بود و در این کار حرفه‌ای بود. همیشه می‌گفت که ارزش یک درخت از جان من بیشتر است.

خندانی سبز بود؛ از انسان‌هایی که به معنای واقعی کلمه حافظ محیط‌زیست بود اما فعالیتش فقط به محیط‌زیست ختم نمی‌شد، چه وقتی که زلزله کرمانشاه آمد، چه زمانی که کرونا فراگیر شد.» او درباره یاسین و بلال هم می‌گوید: «یاسین کریمی از اعضای کمیته عملیاتی انجمن بود. او سه دختر دارد و تمام دغدغه‌اش حفظ محیط‌زیست بود. بلال امینی هم از افراد محلی بود که راه را می‌شناخت. فقط همین نبود، او دغدغه درختان طبیعت منطقه‌اش را داشت که همراه بچه‌های ژیوای شد. همه‌شان از دست رفتند.»

مرگ عاشقانه ۳ داوطلب برای خاموش کردن آتش

قادری، رئیس اداره محیط‌زیست جوانرود روز یکشنبه ساعت چهاروربع با مختار تلفنی صحبت کرده بود، چند ساعتی بعد از کشته‌شدن او. «او گفت پای کاریم و امیدواریم این آتش خاموش‌شود. مختار همیشه وقتی برای عملیات می‌رفت، می‌گفت یا می‌سوزیم یا خاموش می‌کنیم. این شعارش بود.» اعضای انجمن ژیوای می‌گویند مثل مختار به فعالیت‌های محیط‌زیستی ادامه خواهند داد: «بقای انجمن برای او بسیار مهم بود و حالا ما هم با کارمان در انجمن، راه او را ادامه خواهیم داد.»

اما قادری می‌گوید اوضاع از این به بعد عوض می‌شود: «بعد از این حادثه، انجمن‌ها شاکله خود را از دست خواهند داد، چون مختار ستون انجمن بود و کارهای محیط‌زیستی در پاوه و جوانرود را حمایت و سازمان‌دهی می‌کرد. بعد از این، فعالیت‌های اینچنینی تا حدودی خاموش می‌شود. از طرف دیگر از این به بعد از ادارات محیط‌زیست و منابع طبیعی هم محتاط‌تر با انجمن‌ها برخورد خواهند کرد، چون ریسکش بالاست. مسئولان هم دیگر می‌ترسند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا