سلامت

مرحله پاندمی ویروس کرونا چیست ؟ آیا تهران وارد مرحله پاندمی کرونا می شود؟

مرحله پاندمی ویروس کرونا چیست ؟ آیا تهران وارد مرحله پاندمی کرونا و مرحله خطرناک می شود؟ توضیحات تکمیلی درباره این موضوع را در این مطلب بخوانید. زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: اگر موج ابتلاء به کرونا در تهران افزایش یابد، شرایط قابل پیش بینی نخواهد بود.

مرحله پاندمی ویروس کرونا چیست
مرحله پاندمی ویروس کرونا چیست

کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.در خصوص ماسک باید گفت ویروس کرونا سنگین است و ماسک‌های جراحی در شرایط عادی و حتی ماسک دست دوز هم قابل استفاده است و می‌توان با قرار دادن دستمال کاغذی داخل ماسک، نفوذ پذیری ویروس را کاهش داد البته در بخش‌های درمانی توصیه بر استفاده از ماسک N ۹۵ است.

مرحله پاندمی چیست؟

بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی، اپیدمی به شیوع گسترده اما منطقه‌ای یک بیماری گفته می‌شود؛ افزایش ابتلایی که معمولا ناگهانی بوده و بیماری به طور غیر منتظره‌ای گسترش می‌یابد اما WHO حالت پاندمی را این طور تعریف می‌کند: شیوع یک بیماری جدید در تمام جهان که افراد زیادی را در تمام دنیا درگیر می‌کند.

پاندمی یا دنیاگیری یا دنیاگیر به حالتی از همه‌گیری یک بیماری گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر رفته باشد. بیماری‌هایی مثل ایدز و کووید۱۹، نمونه هایی از دنیاگیری بیماری در سال‌های گذشته هستند. به این حالت همه‌گیری جهانی نیز گفته می‌شود. در زبان فرانسوی به آن پاندِمی (به فرانسوی: Pandémie) و در زبان انگلیسی به آن پاندِمیک (به انگلیسی: Pandemic) گفته می‌شود.

پیش از این و در گذر تاریخ چند دنیاگیری رخ داده‌است که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان آبله و سل و وبا را نام برد. یکی از دهشت‌بارترین دنیاگیریها بیماری مرگ سیاه بود که در سده چهاردهم، ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون تن را کشت. پیش از دنیاگیری ۲۰–۲۰۱۹ کروناویروس، یکی از دنیاگیری‌ها در دوران معاصر، دنیاگیری ۲۰۰۹ آنفلوانزای خوکی بود.

 هردو واژه اپیدمی و پاندمی در گسترش ویروس کرونا استفاده می‌شود اما ماه گذشته مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تصمیم درباره استفاده از لغت پاندمی درباره ویروس کرونا بر ارزیابی مداوم از گسترش جغرافیایی ویروس و تاثیر آن بر جوامع بستگی دارد و با وجود اینکه این بیماری می‌تواند به آن مرحله هم برسد اما تا الان در آن مرحله قرار نداریم.

گفته می‌شود که سازمان بهداشت جهانی به دو دلیل حاضر نیست که از لفظ پاندمی برای گسترش ویروس کرونا استفاده کند: یک به این دلیل که گسترش این ویروس هنوز هم ممکن است مهار شود و دوم برای جلوگیری از ترس و وحشت بی دلیل در جهان.

به گفته متخصصان این تفاوت در اطلاق بیماری بیانگر رویکردهای مختلف برای یک بحران سلامت است. چرا که لفظ اپیدمی نشان دهنده محدودیت جغرافیایی انتشار ویروس است و مداخله سازمان های بهداشتی می‌تواند به توقف آن کمک کند اما برای یک بیماری پاندمی که بسیاری از مناطق دنیا را در بر می‌گیرد، ممکن است جان ها و منابع مالی و اقتصادی بیشتری تحت تاثیر قرار بگیرند.

درنهایت با وجود اینکه برخی کارشناسان معتقد اند که آنچه درباره ویروس کرونا اتفاق افتاده، پاندمی است، سازمان جهانی بهداشت همچنان برای کروناویروس از این لفظ استفاده نکرده است و معتقد است که گسترش این ویروس فعلا در مرحله «اضطراری بین المللی» قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا