اخبار داغ

معرفی و بیوگرافی کامل برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸+عکس

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

معرفی و بیوگرافی کامل برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸+عکس

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانش

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

در میان جوایز متعدد نوبل جایزه فیزیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جایزه نوبل فیزیک امسال (۲۰۱۸) به طور مشترک به آرتور اشکین و تحقیقات جداگانه جرارد مورو و دونا استریکلند اعطا شد.

نوبل فیزیک ۲۰۱۸ امسال به تحقیقات درباره ابزارهایی برای نور تعلق گرفت. این جایزه میلیون کرونی به طور مشترک به تحقیق آرتوراشکین ، جرارد مورو و دونا استریکلند تعلق گرفته اند.

نیمی از این جایزه به تحقیق آشکین برای «ابداع تیغه های نوری» تعلق گرفته است. با کمک این تیغه ها می توان ارگانیسم های بسیار کوچکتر را با نور کنترل کرد.

نیم دیگر جایزه نیز به تحقیق مورو و استریکلند به نام «روش های تولید پالس های لیزری بسیار کوتاه با شدت زیاد» تعلق گرفته است.

اشکین ۹۶ ساله متوله ۱۹۲۲ میلادی است و دانشمند آمریکایی است که در Bell Laboratories و Lucent Technologiesفعالیت کرده است.

 

 

آرتور اشکین Arthur Ashkin

آرتور اشکین با ۹۲ سال سن یکی از کهنسال ترین برندگان نوبل یکی به حساب می آید. اشکین ۲ سپتامبر سال ۱۹۲۲ در بروکلین به دنیا آمد. او از کودکی به علم فیزیک علاقه زیادی داشت.

اشکین در دانشگاه کار تحقیق بر روی نور و لیزر را آغاز کرد. و از انجمن نوری آمریکا (OSA)، انجمن فیزیک آمریکا (APS) و موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) مرد تقدیر واقع شد.

اشکین در سال ۱۹۹۲  از آزمایشگاه بل در بازنشسته شد. او چندین مقاله پژوهشی را در طول این سالها منتشر کرده  است. این دانشمند آمریکایی همچنین دارای ۴۷ اختراع است.

اشکین  در سال ۲۰۰۴ جایزه هاروی را دریافت کرد و در سال ۱۹۸۴ به آکادمی ملی مهندسی و در سال ۱۹۹۶ به آکادمی ملی علوم رایانه منتقل شد. در حال حاضر او در آزمایشگاه خانه خود کار می کند.

 

 

 

جرارد مورو Gérard Mourou

جرارد مورو دانشمند ۷۴ ساله فرانسوی دیگر برنده جایزنه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ است. این دانشمند نیز تحقیقات زیادی در خصوص لیزر انجام داده و دستاوردهایی در خصوص یونیزاسیون و رقیق شدن پرتو لیزر دارد.

مورو در سال ۱۹۹۰ مدیر موسسه مرکز علوم نوری Ultrafast (CUOS) در دانشگاه میشیگان شد.

 

 

 

دونا استریکلند Donna Strickland

دونا استریکلند سال ۱۹۵۹ در کانادا به دنیا آمد. او استاد فیزیک و پیشرو در ارائه نظریات در خصوص لیزر است. استریکلنددر رشته فیزیک مهندسی از دانشگاه «مک مستر» فارغ التحصیل شد و دکترای خود را در فیزیک (اپتیک) از دانشگاه راچستر در سال ۱۹۸۹ به دست آورد. استریکلند سومین زنی است که جایزه نوبل فیزیک را دریافت می کند. دستاوردهای این دانشمند در زمینه پزشکی کاربرد فراوانی دارند.

استریکد در حال حاضر استاد دانشگاه دانشگاه واترلو است، جایی که او رهبر یک گروه لیزر فوق العاده است که سیستم های لیزر با شدت بالا را برای تحقیقات نوری خطی تولید می کند.

 

 

این پست توسط بخش دانش مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

معرفی و بیوگرافی کامل برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸+عکس

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا