سینماسینمای‌جهان

معرفی ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما + خلاصه داستان

معرفی ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما به همراه خلاصه داستان و بازیگران در این مطلب همچنین نظریات منتقدین درباره این فیلم ها و اطلاعات تکمیلی را بخوانید. در سالی که فیلم‌های اقتباس شده از کتاب‌های کمیک بوکی، فیلم‌های دوباره ساخته شده و دنباله‌ها در صدر گیشه‌های فروش هستند، ریان جانسون فیلمی با ایده‌ای اورجینال ارائه داد که علاوه بر موفقیت در گیشه یکی از سرگرم کننده‌ترین فیلم‌های سال بود.

این فیلم سینمایی داستان قتل یک رمان نویس پیر را روایت می‌کند که خانواده و فرزندانش در همان شب برای جشن تولد او حضور پیدا کرده بودند. با تیم بازیگری موفق و یک فیلمنامه شگفت انگیز این فیلم بسیار منحصر به فرد و جذاب است؛ اما فیلم‌های دیگری نیز هستند که در ژانر راز آلود مورد استقبال واقع شدند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

پدرخوانده/ The Godfather 1972

پدرخوانده - ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما
پدرخوانده – ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما

امتیاز: ۹٫۲ امتیاز در سلام سینما: ۸٫۹ ژانر: جنایی، درام

سری فیلم های پدرخوانده یکی از بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما هستند. شاهکار «فرانسیس فورد کوپولا» که بر اساس رمانی بی نظیر و خواندنی با همین نام و به قلم «ماریو پوزو» ساخته شده است. در این فیلم قدرت مافیای سیسیل در خارج از ایتالیا به تصویر کشیده شده است. تبدیل شدن به قدرت مطلق، بهای سنگینی دارد؛ برای یک نفر به بهای از دست دادن مال و ثروت و برای دیگری از دست دادن عزیزان و خانواده و حتی جان خودش.

بازی قدرت و تمام اعمالی که برای رسیدن به آن انجام می شود در این فیلم نمونه اعلای یک داستان جنایی است. فیلم پدرخوانده در ۱۱ رشته در اسکار نامزد شد و توانست برنده ۳ جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. همچنین در ۷ بخش در گلدن گلوب نامزد شد و برنده ۵ جایزه شد.

حالا که ماجرای خانواده کورلئونه را در قسمت اول دیدیم بد نیست کمی از پیشینه «ویتو کورلئونه» یا همان پدرخوانده بدانیم. در قسمت دوم، در کنار پیشینه «ویتو» از پسربچه ای بی پناه تا تبدیل شدن به پدرخوانده و پناهِ ایتالیایی های ساکن آمریکا، شاهد رشد «مایکل» پسر کوچک خانواده کورلئونه هستیم؛ پسر آرام خانواده که پدرش آرزو داشت از جنایت های مافیا بیرون بماند؛ حالا خودش پدرخوانده و جانشین شده و در نظر دارد تا تمام دشمانش را از بین ببرد.

قسمت دوم پدرخوانده را به اندازه قسمت اول، فیلمی موفق و گیرا می دانند. این فیلم، نامزد ۱۱ جایزه اسکار و برنده ۶ جایزه از جمه بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای کوپولا و بهترین فیلمنامه شد. همچنین، این فیلم نامزد ۶ جایزه گلدن گلوب شد.

شوالیه تاریکی/ The Dark Knight 2008

۱۰ فیلم جنایی برتر سینما - شوالیه تاریکی
۱۰ فیلم جنایی برتر سینما – شوالیه تاریکی

امتیاز: ۹ امتیاز در سلام سینما: ۸٫۶ ژانر: اکشن، جنایی، درام

یکی از موفق ترین و دیده شده ترین فیلم های ژانر ابرقهرمانی که در اکران قسمت های بعدش هم مردم جلوی سینما صف کشیدند. ابرقهرمان و حتی شرور داستان «شوالیه تاریکی»، با فیلمنامه برادران نولان به یک از ماندگارترین شخصیت های سینما تبدیل شدند. در شهری که درگیر آشوب و خرابکاری فردی روانی شده و دیگر از دست نیروی پلیس هم کاری ساخته نیست فقط یک ابرقهرمان می تواند به داد مردم شهر برسد. فیلم «شوالیه تاریکی»، نامزد ۸ جایزه اسکار و برنده ۲ جایزه شد.

داستان عامه پسند/ Pulp Fiction 1994

داستان عامه پسند
داستان عامه پسند

امتیاز: ۸٫۹ امتیاز در سلام سینما: ۸ ژانر: جنایی، درام

یکی از ماندگارترین فیلم های «کوئنتین تارنتینو» که با روایتی دوار و غیر خطی، چند داستان را روایت می کند که بعضی از آنها در قسمت هایی هم پوشانی دارند. از لحظات به یادماندنی این فیلم می توان به رقص وینسنت و میا در رستوران و شستن خون از اتومبیل وینسنت و جولز در پارکینگ اشاره کرد.

این فیلم کم بودجه بود و بیش از ۲۰ برابر هزینه اش در گیشه فروخت و این موفقیتی بزرگ برای کارگردانی تازه کار و بدون پیشینه تخصصی بود. همچنین «داستان عامه پسند»، در ۷ رشته در اسکار نامزد شد و در نهایت، «تارنتینو» جایزه بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

لئون: حرفه ای/ Léon: The Professional 1994

لئون: حرفه ای
لئون: حرفه ای

امتیاز: ۸٫۶ امتیاز در سلام سینما: ۸٫۶ ژانر: اکشن، جنایی، درام

لئون، داستان آدمکشی کار بلد است که ناخواسته وارد ماجرای دختر بچه ای می شود که خانواده اش را از دست داده است. تغییر رفتار لئون از فردی که تنهایی را ترجیح می دهد به مردی که حالا می خواهد از «ماتیلدا» که انگار عضو خانواده اش شده محافظت کند؛ همچنین شکل گیری رابطه دوستانه این دو نفر به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

با اینکه این فیلم، جایزه مهم سینمایی به دست نیاورده و هالیوودی ساز نیست؛ از فیلم های به یاد ماندنی در ژانر جنایی و اکشن محسوب می شود.

هفت/ Se7en 1995

۱۰ فیلم جنایی برتر سینما - هفت
۱۰ فیلم جنایی برتر سینما – هفت

امتیاز: ۸٫۶ امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید ژانر: جنایی، درام، اسرارآمیز

«دیوید فینچر»، در دومین اثر سینمایی اش، یک درام جنایی نئونوآر درباره ۷ گناه کبیره ساخته است. از ۲ کارآگاهی که درگیر حل این پرونده می شوند؛ یک نفر درگیر اتفاقات و جزئی از نقشه قاتل زنجیره ای ماجرا می شود که تا پایان اسمش را نمی دانیم و با عنوان «جان دو» خطاب می شود. «فینچر»، در این فیلم با همان رویکرد همیشگی اش، بیننده را با معما درگیر می کند و فضا را رازآلود نگه می دارد تا انتهای فیلم که ضربه نهایی را می زند و ماجر برملا می شود.

این فیلم، نامزد یک جایزه اسکار و یک بفتا شده است.

مظنونین همیشگی/ The Usual Suspects1995

مظنونین همیشگی
مظنونین همیشگی

امتیاز: ۸٫۶ امتیاز در سلام سینما: ۷٫۹ ژانر: جنایی، اسرارآمیز، مهیج

در این اثر از «برایان سینگر»، غیر پیش بینی ترین فرد فیلم، تبدیل به همان کسی می شود که دست شیطان را از پشت می بندد. در تمام طول فیلم همه به دنبال مظنونین همیشگی هستند و غافل از اینکه، تحت تعقیب ترین فرد دقیقا زیر گوششان نشسته است.

این فیلم، برنده ۲ جایزه اسکار برای فیلمنامه و بازیگر مکمل مرد شده است.

شهر خدا/ City of God 2002

شهر خدا  -  ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما
شهر خدا – ۱۰ فیلم جنایی برتر سینما

امتیاز: ۸٫۶ امتیاز در سلام سینما: ۷٫۳ ژانر: جنایی، درام

این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است؛ بیننده را به حومه های ریو می برد؛ جایی که جرم و جنایت از کودکی در افراد نهادینه می شود. وقایع شهر خدا پیرامون این شعار است که: «اگر فرار کنی، هیولا تو را می گیرد و اگر بمانی تو را می بلعد» سعی در توصیف شرایط اسفبار این کودکان و نوجوانان دارد.

فیلم «شهر خدا» نامزد ۴ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب شد.

روزی روزگاری در آمریکا/ Once Upon a Time in America 1984

روزی روزگاری در آمریکا
روزی روزگاری در آمریکا

امتیاز: ۸٫۴ امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید ژانر: جنایی، درام

سرجو لئونه، این فیلم را بر اساس رمانی از «هری گری» ساخته است و در آن سه مقطع از زندگی شخصیت اول را روایت می کند و فلش بک و فلش فورواردهای بسیاری دارد. بسیاری از منتقدان، این فیلم حدودا ۴ ساعته را بهترین فیلم دهه ۸۰ میلادی می دانند.

این فیلم، نامزد ۲ جایزه گلدن گلوب شده است.

راننده تاکسی/ Taxi Driver 1976

راننده تاکسی
راننده تاکسی

امتیاز: ۸٫۳ امتیاز در سلام سینما: ۷٫۷ ژانر: جنایی، درام

این فیلم به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و نویسندگی «پل شریدر»، از مهمترین و جنجالی ترین فیلم های تاریخ سینما است؛ حضور «جودی فاستر» ۱۲ ساله در نقش یک روسپی، انتقادات بسیاری را به دنبال داشت اما این بازی درخشان او را نامزد جایزه اسکار کرد. این فیلم همچنین، نامزد بهترین فیلم، بازیگر نقش اول مرد و موسیقی متن در جوایز اسکار شد.

سگ های انباری/ Reservoir Dogs 1992

سگ های انباری
سگ های انباری

امتیاز: ۸٫۳ امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید ژانر: جنایی، درام، مهیج

«کوئنتین تارنتینو» با این فیلم رسما خودش را به دنیای سینما معرفی کرد. «سگ های انباری»، ماجرای های قبل و بعد یک سرقت را نشان می دهد. در این فیلم شخصیت ها اسم ندارند و با نام های مستعار آقای سفید، آقای طلایی، آقای صورتی، آقای نارنجی، آقای آبی و آقای قهوه‌ای از آنها یاد می شود.

«استیو بوشمی» برای این فیلم برنده جایزه فیلم مستقل اسپریت شده است.

لیست ذخیره

در لیست برترین فیلم های جنایی تاریخ سینما، لیست ذخیره ای هم در نظر گرفته ایم. فیلم هایی که اگرچه به اهمیت ۱۰ فیلم اول نیستند اما جزو جنایی ترین فیلم های تاریخ سینما محسوب می شوند.

صورت زخمی/ Scarface 1983

امتیاز: ۸٫۳ امتیاز در سلام سینما: ۷٫۹ ژانر: جنایی، درام

«صورت زخمی» که بازسازی فیلمی با همین نام و محصول سال ۱۹۳۲ است؛ سیر خلافکار شدن «تونی مونتانا» از ابتدای ورودش به آمریکا به عنوان یک مهاجر کوبایی تا تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر را نشان می دهد.

این فیلم، نامزد ۳ جایزه گلدن گلوب شده است.

مخمصه/ Heat 1995

امتیاز: ۸٫۲ امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید ژانر: جنایی، درام، مهیج

«رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» ۲۱ سال بعد از همبازی بودن در فیلم «پدرخوانده» یک بار دیگر با هم جلوی دوربین رفتند تا یکی دیگر از بهترین های ژانر جنایی را رقم بزنند. در این فیلم، یک کارآگاه کارکشته قرار است به دنبال سرنخ هایی برای دستگیر کردن یک دزد حرفه ای باشد که معمولا از پلیس یک قدم جلوتر است.

فیلم «مخمصه»، علی رغم محبوبتی که بین مردم و منتقدان پیدا کرده بود؛ نتوانست جایزه مهم سینمایی دریافت کند.

مردان خوب / Nice guys

مردان خوب فیلمی آمریکایی در ژانر معمایی جنایی اکشن، کمدی به کارگردانی شین بلک و نویسندگی آنتونی باگاروتزی است. در این فیلم بازیگرانی همچون راسل کرو، رایان گاسلینگ، مت بومر، آنگوری رایس، مارگارت کوالی، کیث دیوید و کیم بسینگر نقش‌آفرینی می‌کنند. گاسلینک و کرو در این فیلم دو کارآگاه خصوصی هستند که با یکدیگر برای حل معمای گم شدن یک فرد همکاری می‌کنند. این فیلم ترفند‌های مشابهی را در مقایسه با چاقوکشی استفاده کرده است.

خانواده اشرافی تننبام / The Royal Tenenbaums

یکی از بهترین جنبه‌های فیلم سینمایی «چاقوکشی» حضور یک خانواده از هم پاشیده در مرکز داستان است. فیلم سینمایی خانواده اشرافی تننبام نیز در این موضوع با چاقوکشی مشابه است. در خلاصه داستان فیلم آمده سه اعجوبه که هر کدام در زمینه‌ای متفاوت نابغه‌اند، به همراه مادرشان در یک خانه زندگی می‌کنند. پدرشان هم که مدت‌ها پیش ترکشان کرده، اکنون بازگشته است تا مسائل را روبه راه کند. اگر چه در این فیلم شاهد یک مرگ رازآلود نیستیم، اما خانواده‌ها در هر دو فیلم شباهت زیادی دارند.

کارآگاه / Sleuth

داستان فیلم از این قرار است که یک نویسنده داستان‌های جنایی، آرایشگری که عاشق همسرش شده است را برای گفت وگو به خانه خود در میان جنگل دعوت می‌کند و به او پیشنهاد می‌دهد که پیش از ازدواج با همسرش، جواهرات او را که مبلغ بسیار بالایی بیمه شده است، با همدستی هم بدزدند. لیکن برنامه به درستی پیش نمی‌رود و یک قتل اتفاق می‌افتد.

آماده‌ای یا نه/ Ready or Not

آماده‌ای یا نه، فیلمی ترسناک و مهیج محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی مت بتینلی اولپین و تایلر گیلت است. داستان این فیلم درباره‌ گریس جوان است که بعد از ازدواج تصمیم می‌گیرد تا به خانه‌ همسرش رفته و با خانواده‌ او آشنا شود. در آنجا بعد از یک مهمانی کوچک، خانواده تصمیم می‌گیرند تا یک بازی برای سرگرمی انجام دهند. اما به زودی این بازی عجیب و غریب تبدیل به فرار از مرگ می‌شود و اکنون گریس باید برای نجات جانش تلاش کند. این فیلم نیز در زمینه قتل در مضامین زیادی با «چاقوکشی» شباهت دارد.

جیغ /Scream

داستان در مورد چند بچه دبیرستانی است که یکی یکی پس از تماس تلفنی قاتل نقاب به صورت سلاخی می‌شوند تا اینکه سیدنی پرسکات (نیو کمپل) یکی از بچه‌های دبیرستان که مادرش چند سال قبل به طرز مشکوکی کشته شد مورد حمله قاتل قرار گرفته، ولی از حمله نجات پیدا کرده. پلیس پس از این ماجرا به دوست سیدنی بیلی لومیس مشکوک شده و وی را دستگیر می‌کنند. دقیقاً در شبی که بیلی دستگیر می‌شود تلفن زنگ زده و سیدنی صدای قاتل را می‌شنود بنابراین بیلی آزاد می‌شود و روز بعد با به قتل رسیدن مدیر دبیرستان موج جدیدی از وحشت در دبیرستان به پا می‌افتد.

هویت / Identity

هویت فیلمی روانشناسانه، رازآلود و جنایی از ساخته‌های جیمز منگولد است. مالکوم ریورز مرد زندانی مبتلا به اختلال چند شخصیتی است که محکوم به مرگ شده و قبل از اجرای حکم به درخواست روانشناس او جلسه‌ای برای ارائه آخرین دفاعیاتش ترتیب داده می‌شود. در این فیلم بازیگرانی چون جان کیوساک، آماندا پیت، آلفرد مولینا، کلیا دووال و ری لیوتا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شب بازی / Game Knight

بازی شبانه، فیلمی کمدی و جنایی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی جان فرانسیس دالی و جاناتان گلداستاین است. در این فیلم بازیگران مطرحی همچون جیسون بیتمن و ریچل مک‌آدامز به ایفای نفش می‎پردازند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، جمعی از دوستان که یک بازی جنایی و عجیب را انجام می‎دهند، ناخودآگاه خود را درگیر حل یک پرونده‎ی قتل مرموز می‌بینند که در این بین ماجرا‌های جالبی رخ می‎دهد. این فیلم نیز با قتل سر و کار دارد، اما کمدی آن کم نیست. درست مثل چاقوکشی که خنده‌ها را با تعلیق ترکیب می‌کند.

قتل در قطار سریع‌السیر شرق /Murder on the Orient Express

از بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد. داستان فیلم حول یک قتل در یک قطار معروف می‌چرخد و کارآگاه بلژیکی، پوآرو باید آن را حل کند. در این بین تعدادی از مسافران هستند که انگیزه‌ی قاتل بودن را دارند. شاید این فیلم بیشتر از باقی فیلم‌ها به فیلم «چاقوکشی» ریان جانسون شباهت داشته باشد.


⇐ برای دیدن مطالب بیشتر به لینک های: باکس آفیس هفتگی ۲۰۲۰ و فیلم جدید خارجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا