سرگرمی

معروف ترین بازی ها و ورزش های آسیایی کدامند؟

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: محبوبه خیرآبادی

اقوام مختلف قاره آسیا طرفدار فعالیت های ورزشی گوناگونی هستند. برخی از معروفترین این بازی ها عبارتند از هاکی، کریکت، فوتبال و چوگان که نه تنها به عنوان سرگرمی بلکه در اغلب کشورها و در سطوح بالا و حرفه ای نیز انجام می شوند.

مانند اقوام سایر قاره ها، آسیایی ها نیز با تیم های قوی و بین المللی خود در رشته های متعددی با دنیا رقابت می کنند و در میان آنها ورزشکاران و تیم های فوق العاده ای به چشم می خورد و در اینجا لیستی از معروفترین این ورزش ها در آسیا را مرور می کنیم:

کریکت

این ورزش که منشا آن اروپاست اکنون به سراسر جهان راه یافته و در آسیا بسیار معروف و مورد استقبال مردم است. تیم های بین المللی آسیایی در جایگاه بالایی از کریکت جهان قرار دارند که تعدادی از آنها عبارتند از تیم های پاکستان، هند، سریلانکا و بنگلادش. انجمن کریکت آسیا در سال ۱۹۸۳ و به منظور گسترش این بازی در قاره تشکیل شد. این سازمان هر دوسال مسابقه جام آسیا را برگذار می کند و تیم های کریکت متعلق به کشورهای مختلف آسیایی در آن شرکت می کنند که علاوه بر ایجاد صلح و تفاهم میان آنها، باعث محبوبیت بیشتر این بازی نیز می شود.

چوگان

یکی دیگر از معروفترین ورزش های آسیایی چوگان نام دارد که مبدا آن آسیای مرکزی است. این بازی هیجان انگیز کاملا بر پشت اسب ها و در قالب دو تیم انجام می شود که هدف نهایی آن کسب امتیاز بیشتر است. مردم کشورهایی چون پاکستان، هند، مالزی، اندونزی، فیلیپین و امارات متحده عربی از طرفداران ویژه این ورزش هستند. امروزه این ورزش نه تنها در آسیا بلکه در بسیاری از کشورهای قاره های دیگر نیز انجام می شود. منطقه Shandur Top در چیترال پاکستان بالاترین زمین بازی چوگان در جهان است که در ارتفاع ۳۷۰۰ متری قرار دارد.

این بازی علاوه بر هیجان زیاد ممکن است باعث آسیب های فراوانی نیز بشود بطور مثال علت مرگ قوتابالدین آیبک، موسس سلسله مملوک و اولین سلطان دهلی، سقوطش از اسب هنگام بازی چوگان در لاهور بود.

هاکی

بازی معروف هاکی با یک چوب خمیده و یک توپ انجام می شود که بازیکن های دو تیم حریف باید توپ را به سمت اهداف خود هدایت کنند. تنوع این بازی در سراسر دنیا بسیار زیاد است و دو نوع از آن عبارتند از هاکی روی یخ و هاکی روی چمن که نوع دوم آن در آسیا معروف تر است. این بازی یکی از فعالیت های محبوب مردم آسیاست که تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد و عکس هایی با چوب خمیده مخصوص و توپ آن یافت شده است که مربوط به هزاران سال پیش هستند.

همچنین در یکی از حفاری های انجام شده در مصر شواهدی از بازی هاکی مربوط به چهارهزارسال گذشته پیدا شده است و در ایرلند و یونان باستان نیز این شواهد به ترتیب مربوط به ۱۲۷۲ و ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده اند. در حال حاضر این ورزش در سراسر دنیا شناخته شده است. هاکی آسیا دارای فدراسیونی است که وظیفه توسعه زمین و چمن هاکی را در کشورهای آسیایی به عهده دارد و داراری ۳۰ عضو ازجمله افغانستان، ایران، پاکستان، هند، بنگلادش، ژاپن، اندونزی و کره می باشد.

بزکشی (Buzkashi)

این بازی یک ورزش مشهور در آسیای مرکزی و به دلیل بازیکن های سوار بر اسب، تا حد زیادی شبیه به چوگان است اما هدف آن کشیدن یا رساندن یک بز یا گوساله به هدف است. این بازی بسیار هیجان انگیز، ورزش ملی افغانستان نیز به شمار می رود. بزکشی توسط چادرنشینان و مغول های ترک که از شمال شرقی به سمت مناطق غربی آسیا مهاجرت کردند، ابداء شد و امروزه برای مردم کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان ورزش بسیار مفرحی است.

تنیس روی میز

تنیس روی میز در سراسر جهان و بویژه آسیا مشهور است. برای این بازی نیاز به یک راکت تقریبا گرد، توپ مخصوص بسیار سبک و کوچک و یک میز محکم که به دو قسمت مساوی تقسیم شده باشد، نیاز دارید. این بازی را می توان بصورت دو نفره و یا چهارنفره بطوریکه هر دو نفر به عنوان یک تیم در دو طرف میز قرار بگیرند، انجام داد.

منشا این ورزش به قرن نوزدهم بر می گردد و می گویند ماموران انگلیسی حاضر در هند آن را بازی می کردند و سپس محبوبیت آن در بریتانیا و نقاط دیگر آسیا افزایش یافت. در حال حاضر تنیس روی میز به عنوان ورزشی بین المللی شناخته شده و در سطوح بسیار بالا در کشورهای آسیایی مانند چین، کره، ژاپن، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا و ایران انجام می شود و اتحادیه آسیایی آن دارای ۴۴ عضو است. این اتحادیه در سال ۱۹۷۲ با هدف نشر ورزش تنیس روی میز در سراسر قاره تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر بجینگ چین واقع شده است. علاوه بر رقابت های بین المللی، این ورزش دارای مسابقات قاره ای در آسیاست که مردان و زنان آسیایی می توانند در آن شرکت کنند.

بدمینتون

بدمینتون بازی جالبی است که با راکت و یک گوی پردار انجام می شود. مبدا این ورزش هم مامورین انگلیسی ساکن هند بودند که در قرن نوزده بدمینتون یکی از ورزش ها و سرگرمی های آنها بود و بسیار سریع به سایر کشورهای آسیایی نیز نفوذ کرد. امروزه بهترین بازیکن های بدمینتون متعلق به کشورهایی مانند چین، ژاپن، پاکستان، هند، فیلیین و هنگ کنگ هستند.

کنفدراسیون بدمینتون آسیا کنترل کننده اجرای این بازی در کشورهای آسیایی است و در سایه فدراسیون بین المللی بدمینتون جهان فعالیت می کند. این کنفدراسیون در سال ۱۹۵۹ جهت تبدیل آسیا به الگوی جهانی بدمینتون تاسیس شد و شامل ۴۱ عضو است که دفتر مرکزی آن در مالزی قرار دارد.

بازی های آسیایی

همانطور که عنوان شد، بازی های آسیایی شامل گونه های مختلفی از ورزش ها است که هر چهار سال یک بار برگزار می شود و پس از المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی دنیا به شمار می رود. تاکنون این رویداد در ۹ کشور و با حضور ۴۶ ملت آسیایی برگزار شده است. این رویداد شامل ورزش هایی از قبیل بدمینتون، هاکی روی چمن، فوتبال، کشتی، بوکس، کریکت، بسکتبال، گلف و ژیمناستیک می باشد و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در کره جنوبی برگزار شد.

منبع:

۷continentslist

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا