اخبار داغفرهنگی

مهدی اخوان لنگرودی نویسنده و ترانه سرا که بود؟ + علت فوت

در این مطلب از کولاک، توضیحاتی درباره مهدی اخوان لنگرودی نویسنده و ترانه سرا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مهدی اخوان لنگرودی ، نویسنده و ترانه ‌سرای آثاری چون ” گل یخ ” امروز دوشنبه، پنجم خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شمسی در سن ۷۵ سالگی درگذشت. قرار است وی در کشور اتریش و در کنار برادر خود به خاک سپرده شود. وی به دلیل عارضه مغزی بیش از یک ‌ماه در بیمارستانی در اتریش بستری بود.

شمس لنگرودی ، شاعر مطرح روز گذشته با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود خبر از بستری شدن مهدی اخوان لنگرودی در بیمارستان داد! متاسفانه مهدی اخوان لنگرودی پس از یک روز در بیمارستان به دیار باقی شتافت و شمس خبر از درگذشت او داد.

درباره اخوان لنگرودی ، شاعر، نویسنده و پژوهشگر بد نیست بدانید وی در سال ۱۳۲۴ شمسی در شهر لنگرود به دنیا آمد. وی دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر لنگرود گذراند. او در سال ۱۳۵۱ شمسی از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه شناسی فارغ ‌التحصیل شد و برای اخذ مدرک دکتری، راهی شهر وین در کشور اتربش شد.

نخستین دفتر شعر اخوان لنگرودی با عنوان ” سپیدار ” در سال ۱۳۴۵ شمسی با مقدمه محمود پاینده لنگرودی چاپ شد. از دیگر آثار شعری او می ‌توان به ” چوب و عاج ” در ۱۳۶۹ شمسی، ” آبنوس بر آتش ” در ۱۳۷۰ شمسی، ” خانه ” در ۱۳۷۵ شمسی، ” سالیا ” در ۱۳۷۸ شمسی و همچنین ” گل یخ ” (برگزیده اشعار) در ۱۳۷۸ شمسی اشاره کرد.

از داستان‌ ها و رمان های اخوان لنگرودی  نیز می ‌توان از ” آنوبیس ” در ۱۳۷۴ شمسی، ” درمان ” در ۱۳۷۵ شمسی، ” پنجشنبه سبز ” در ۱۳۷۵ شمسی، ” ارباب پسر ” در ۱۳۷۷ شمسی، ” در خم آهن ” در ۱۳۷۹ شمسی، ” الا تی تی ” در ۱۳۷۸ شمسی و همچنین ” توسکا ” در ۱۳۹۲ شمسی نام برد.

” یک هفته با شاملو ” ،  ” خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید ” در ۱۳۸۰ شمسی، ” از کافه نادری تا کافه فیروز ” در ۱۳۹۲ شمسی، ” ای دل بمیر یا بخوان ” (ترجمه اشعار خوان رامون خمینس ) در ۱۳۷۳ شمسی و ” ببار اینجا بر دلم ” (گفت ‌و گوی بهزاد موسایی با مهدی اخوان لنگرودی) در ۱۳۸۴ شمسی از دیگر کتاب ‌های بر جای مانده از مهدی اخوان لنگرودی ، شاعر، نویسنده و پژوهشگر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا