تلویزیونسریال خارجی

«نارنجی، سیاه جدید است»؛ داستان یک دنیای واقعی

مجله اینترنتی کولاک، مترجم: پرویز فغفوری آذر : تصور کنید از دنیای فاسد، ظالم و سرشار از بی‌رحمی خارج از زندان پرت شوید به دنیای جدیدی که شامل روابط و دوستی‌های عجیب و غریب بین زنانی است که به دلیل ارتکاب جرایم مختلف داخل یک زندان گیر کرده‌اند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. برخی به خاطر دوستی با افراد ناباب، برخی به خاطر یک اشتباه کوچک در محاسبه، برخی به خاطر اختلالات روانی، برخی به خاطر تحقیر شدن، برخی به افراط در مصرف یا حمل خاطر مواد مخدر، برخی به خاطر این که اصلا دوست نداشتند سمت مواد مخدر بروند. برخی به خاطر دوری از خانواده و برخی به خاطر این که طاقت دوری از هم‌بندهای خود را نداشتند! در این بین کارکنان زندان هم با مسائل خاص خود درگیرند و این بار روابط عجیب و غریب‌تری بین کارکنان و زندانیان شکل می‌گیرد. طبیعی است که شاهد ماجراهای خنده‌دار و غمگین‌کننده زیادی هم در این بین باشیم. ختم کلام این که این زندان اگرچه به ظاهر قرار است محل تادیب افراد مجرم جامعه باشد اما دیوانه‌خانه‌ای است برای خودش.

سیاهان یک طرف، لاتین‌ها یک طرف، سفیدها که البته خودشان چند دسته‌اند یک طرف، اقلیت‌های جنسی و معتقدان به مسائل عجیب و غریب هم یک طرف برای خودشان زندگی می‌کنند. یکی از بالای جامعه آمده، ‌یکی از پایین. یکی از زندگی در اوج درآمد حاصل از فروش کوکائین به اینجا رسیده،‌ یکی دیگر در یک پایگاه نظامی بزرگ شده اما حوصله‌اش از هرچه دیسیپلین سررفته و زده به سیم آخر. یکی احساس می‌کند هزاران خاطرخواه برایش سینه چاک کرده‌اند اما در واقعیت حتی یک نفر هم او را نمی‌خواهد، دیگری حتی در زندان هم تمام فکر و ذکرش یک‌تکه نگه داشتن خانواده‌اش است و بغل دستی او حاضر است هر کاری ‌کند اما مجبور نشود خانواده‌اش را دوباره ببیند. بی‌نهایت داستان در هم تنیده و موازی با هم را روایت می‌کند این سریال. خوش‌ساخت هست،‌ تا دلتان بخواهد تنوع سلیقه و افکار دارد، خنده و گریه دارد،‌ حتی تراژدی هم دارد. در نهایت این هم یکی دیگر از مجموعه‌های پربیننده‌ای است که از خط تولید نتفلیکس خارج شده و قرار است این بار شاهد آخرین فصلش باشیم.

شخصیت اصلی این سریال پایپر چاپمن (تیلور شیلینگ) است که به مرور و طی فصل‌های مختلف از یک دختر شکننده ساده و تا حدی خنگ تبدیل می‌شود به یک مجرم درست و حسابی ِ متفکر و خونسرد که حتی بزرگان زندان که به واسطه طولانی بودن حضورشان یا سنگینی جرمشان در آنجا اسم و رسمی دارند، از او حساب می‌برند. اطراف او هم پر شده از عملی‌ها، خالی‌بندها، آدم‌های دورو، بذله‌گوها و غمگین‌ها. درست شبیه بقیه آدم‌های دنیا. در این بین شل‌کن سفت‌کن‌های روابط او و آلکس هم دیدنی است. مخلوطی از عشق و نفرت؛ گاهی جانشان برای یکدیگر درمی‌رود، گاهی چشم دیدن همدیگر را ندارند. کلا این دو همیشه در سوءتفاهم زندگی می‌کنند. انگار سرنوشتشان این است.

اگر از فصل سریال آن را تماشا کرده باشید، شاید با من هم‌عقیده باشید که شروع جالبی ندارد. جزو آن دسته سریال‌هایی نیست که از ابتدا مخاطب را به خود جذب کند. شاید دلیلش روایت‌های موازی و همزمان از چند نفر مختلف با داستان‌های متفاوت باشد. آن قدر می‌گردد و می‌چرخد تا بالاخره یک جا قلابش به شما گیر کند. از آن به بعد بیچاره‌تان می‌کند و دیگر محال است دست از دیدنش بردارید. حاضرم با شما شرط ببندم که مابه‌ازای تمام شخصیت‌های این سریال را هم در دنیای واقعی‌تان پیدا خواهید کرد. به همین دلیل گفتم اگر قلابش به شما گیر کند، خدا به دادتان برسد.

این سریال ترکیب جمعیتی جالبی دارد. همه رقم آدم در اینجا می‌بینید با هر سلیقه و گرایشی. مهم‌ترین مسئله اینجاست که این تعدد سلایق و شخصیت‌ها کاری نکند که رشته امور از دست تولیدکنندگان سریال در برود که باتوجه به آمارها انگار در این کار موفق بوده‌اند. این سریال در ۳ سایت از مهم‌ترین سایت‌هایی که بینندگان تولیدات سینمایی و تلویزیونی در آنجا به فیلم‌ها و سریال‌ها نمره می‌دهند، آمار بسیار جالبی دارد.

میانگین رتبه‌ای که سایت Rottentomatoes به ۶ فصل پخش شده از این سریال داده، ۸۸٫۸ از ۱۰۰ است. چنین میانگینی رویای بسیاری از سریال‌های تلویزیونی امریکایی است. بینندگان سایت Metacritic کمی سختگیرتر بوده‌اند و میانگین نمره‌ای که به ۶ فصل این سریال داده‌اند ۷۸٫۸ از ۱۰۰ بوده که هنوز هم بسیار بالاتر از دیگر سریال‌هاست. در سایت IMDB هم به ۶ فصل این سریال میانگین ۸٫۱ از ۱۰ داده شده است.

برای شروع فصل هفتم و آخرین فصل از این سریال کافی است ۲ هفته دیگر دندان روی جگر بگذارید و منتظر باشید تا ببینیم پایپر پس از آزادی از زندان آیا می‌تواند خود را با دنیای عادی وفق دهد یا او هم جَلد زندان شده است؟

فصل اول این سریال در ۱۱ جولای سال ۲۰۱۳ به صورت یک‌جا توسط شبکه نتفلیکس پخش شد. بقیه فصل‌های این سریال هم به همین صورت توسط نتفلیکس پخش شدند. کلا نتفلیکس توانسته با همین کار (پخش تمام قسمت‌های یک فصل سریال) جای خودش را در بین بینندگان باز کند و تبدیل به رقیب بزرگی برای شبکه‌های تلویزیونی و کمپانی‌های فیلمسازی شده است. کارگردان این سریال جنجی کوهن است و شبکه سازنده‌اش هم نتفلیکس. لیست بازیگران این سریال، یک لیست طولانی است. به همین دلیل به اسامی چند بازیگر اصلی اکتفا می‌کنیم.

تیلور شیلینگ (پایپر چاپمن)، لورا پرپان (آلکس وس)، مایکل هارنی (سم هیلی)، اوزو آدوبا (سوزان وارن)، ناتاشا لیون (نیکی نیکولز)، دانیله بروکس (تاشا جفرسون)، داشا پولانکو (دیاندرا دیاز)، یائل استون (لورنا مورلو)، سمیرا ویلی (پوسی واشینگتن)، لئا دلاریا (بیگ بو)، الیزابت رودریگز (آلیدا دیاز)، آلیسیا رینر (ناتالی فیگروا)، روبی رز (استلا کارلین)، کیمیکو گلن (بروک سوسو)، نیک سندو (جو کاپوتو).

منبع: آسوشیتدپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا