سلامت

ناگفته هایی درباره بیماری سرطان استخوان

 مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: سرطان زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ ها در یک منطقه ی خاص بدن توقف و تکثیر می‌ شوند و به سرعت زیاد می‌ شوند؛ این یک توده بافتی است که به عنوان تومور شناخته می‌ شود.

سرطان استخوان، نوع نادری از بیماری سرطان است که در استخوان‌ های فرد آغاز می‌ شود؛ سرطان استخوان که به سارکوم (Sarcome) نیز شهرت دارد، در تمام نقاط دنیا شایع است. سالانه چیزی در حدود ۵۵۰ مورد از این بیماری در کشور انگلستان تشخیص داده می شوند! همچنین سرطان استخوان از سنین شیرخوارگی تا سالمندی می تواند ایجاد شود و سبب فلج عضو و یا مرگ فرد مبتلا شود؛ متاسفانه سرطان استخوان اکثرا در گروه سنی نوجوان و جوان و بین ۱۰ الی ۳۰ سالگی شایع می باشد. نسبت ابتلا در دختران و پسران مساوی می باشد.

ناگفته هایی درباره بیماری سرطان استخوان

سرطان استخوان، یک تومور بدخیم است که بافت‌ های سالم استخوان را از بین می‌ برد؛ این سرطان از جمله ده سرطان شایع کشور نیست و تنها دو دهم درصد از سرطان‌ ها را به خود اختصاص داده است! و به تعبیری آن قدر تعداد مبتلایان این سرطان کم است، که پزشکان آنان را بد شانس‌ ترین سرطانی‌ ها می‌ دانند! سرطان استخوان شاید به واقع جزو سخت ترین نوع سرطان ها باشد؛ چرا که این بیماری، در درون یاخته های استخوانی شکل می گیرد و اسکلت بدن فرد مبتلا را درگیر می‌ کند و به طبع آن، فعالیت برای این شخص بسیار مشکل خواهد شد!  شایع ترین محل بروز تومور در اطراف زانو، اطراف شانه و لگن خاصره می باشد.

اگر چه متخصصین مطمئن نیستند چه عواملی باعث بروز سرطان استخوان‌ می‌ شوند، ولی تعدادی از عوامل ممکن است خطر بروز این بیماری را افزایش دهند. برای نمونه افرادی که تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی برای سایر بیماری ها می باشند و یا افراد بزرگسال مبتلا به بیماری پاژه.  توجه داشته باشید تعداد کمی از سرطان های استخوان، مربوط به عوامل ارثی می باشند. برای نمونه یک بیماری ژنتیکی نادر که به نام سندروم Li-Fraumeni نامیده می شود، خطر ابتلا به سرطان استخوان و نیز چندین نوع سرطان را افزایش می دهد. افراد مبتلا به این سندروم دارای نمونه معیوب یک ژن هستند که معمولا به توقف رشد تومورهای بدن کمک می کند.

این بیماری ممکن است در اوائل واضح نباشد اما تب مختصر، کاهش وزن، دردهای شدید استخوان‌ های موضعی مانند اطراف زانو و کمر حتی حین خواب و همچنین تورم و قرمز شدن محل درد یا همان توده، نشانه‌ های اصلی وجود این سرطان است.

اگر متوجه کاهش سایز شلوار بدون تغییر در رژیم غذایی یا انجام تمرینات یا سبک زندگی شدید، احتمالا باید حدس های دیگری برای دلیل آن داشته باشید! سلول های سرطانی از مقدار زیادی از انرژی اصلی بدن برای تامین خود استفاده می کنند و حتی روش تولید انرژی و پروتئین در بدن را تغییر می دهند و باعث کاهش وزن با سرعت بالا می شوند.

همه ی دردهای استخوان نمی‌ تواند ناشی از وجود تومور استخوانی و سرطان در بدن باشد! و نباید نگرانی ایجاد شود؛ اما اگر فردی چنین علایمی داشت، حتما بایستی برای تشخیص و غربالگری به پزشک عمومی یا متخصص ارتوپد مراجعه کند. جهت تشخیص سرطان استخوان، پزشک سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی، خانوادگی و شخصی فرد بیمار می‌ کند و هممچنین یک معاینه کامل از بیمار به عمل می‌ آورد؛ علاوه بر این، جراح ممکن است نمونه‌ برداری سوزنی یا بیوپسی برشی انجام دهد. درمان‌ های مختلفی برای سرطان استخوان مطرح می‌ شود؛ بسته به نوع و محل سرطان ممکن است برای درمان سرطان استخوان به بیش ‌از یک روش درمانی نیاز باشد. پزشکان درمان سرطان را به وسیله ی روش های زیر کنترل می‌ کنند:

جراح ارتوپد:

پزشکی که به کمک جراحی بیماری مفاصل و استخوان‌ها را درمان می‌ کند.

آنکولوژیست ارتوپد:

جراح ارتوپدی که در جراحی و درمان سرطان استخوان و مفاصل تخصص دارد.

آنکولوژیست پرتودرمانی:

پزشکی که برای درمان سرطان از پرتو درمانی بهره می‌ گیرد.

آنکولوژیست پزشکی:

پزشکی که برای درمان سرطان از شیمی‌ درمانی و درمان‌ های دارویی بهره می‌ گیرد.

شاید قسمت اصلی درمان تومورهای استخوان، موضعی و جراحی باشد اما بیمار برای نتیجه گیری درمانی بهتر، افزایش طول عمر و عوارض کمتر ناشی از جراحی نیازمند استفاده از داروهای شیمی درمانی است. شیمی درمانی بیمار قبل از عمل جراحی در بیشتر موارد به منظور از بین بردن حجم توده و همچنین پاک شدن برخی نقاط بدن از آن که به صورت میکروسکوپی درگیر شده است و همچنین جلوگیری از معلولیت‌ های ناشی از عمل جراحی مفیدتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا