چهره هاسلبریتی ایرانی

پانته آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم در سریال بانوی سردار کیست؟+بیوگرافی و عکس

پانته آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم در سریال بانوی سردار است. این بازیگر سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد.او از سال ۱۳۷۰ شروع به فعالیت در نقاشی زیر نظر آیدین آغداشلو کرد و از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۸ به نقاشی آبرنگ با جمال الدین خرمنژاد پرداخت. او گفته بیشتر نقاشی خود را از طبیعت الهام می گیرد. پانته ا سیروس همچنین فارغ التحصیل در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده هنر و معماری تهران است. گفته می شود توانمندی‌هایی که این بازیگر در سوار کاری و شمشیر بازی داشته در انتخاب نقش بی بی مریم بسیار موثر بوده است.

پانته آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم
پانته آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم

پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش بی‌بی‌مریم در سریال بانوی سردار تا امروز در آثاری چون بن‌بست وثوق، ساعت ۵ عصر،‌ خرگیوش و ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا حضور داشته است. او برای بازی در اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی اینجا همه چیز خوب است به کارگردانی پوریا آذربایجانی جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنوراه یاس دریافت کرد. در مورد همسر پانته‌آ سیروس مطلبی که مورد تایید او در فضای مجازی باشد و یا توسط خود وی انتشار یابد در دسترس نیست.

جدیدترین مصاحبه پانته آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم

یک معیار مهم

من را آقای محسن حسن‌پور، دستیار اول کارگردان به آقای شیخ طادی معرفی کردند. آقای حسن‌پور شش هفت سال پیش من را در یک دفتر سینمایی دیده بودند و می‌دانستند سوارکاری بلدم، ورزشکارم و در عین حال دوره‌های بازیگری را گذرانده و در چند اثر بازی کرده‌ام.

ظاهرا خیلی ناامیدانه من را پیشنهاد می‌دهند چون تا جایی که می‌دانم عوامل سه ماه به دنبال بازیگر نقش یک بودند، اما شخصی مناسب این نقش پیدا نکردند. این بازیگر باید مشخصاتی از جمله توانایی سوارکاری و تیراندازی می‌داشت که همین کار را سخت می‌کرد. در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب من، ورزشکار بودنم بود چون ابتدا برایشان مهم بود بازیگری که انتخاب می‌کنند این توانایی‌ها را داشته باشد.  اساسا این نقش با این توانایی‌ها نقش می‌شد در غیر این صورت با بدل پروژه ناممکن بود. تا جایی که من می‌دانم و تا پایان کار می‌گفتند، اگر بازیگر این کارها را بلد نبود در صورت شروع هم، پروژه در جایی می‌خوابید.

 اول ورزش،‌ بعد بازیگری

بازیگری را حدود هفت هشت سال است با گذراندن دوره‌ای در موسسه کارنامه آغاز کردم، اما با ورزش از بچگی مانوس بودم. البته آن زمان نامش را ورزش نمی‌گذاشتم. پدرم ورزشکار بودند و تمام خانواده پدری‌ام اسب داشتند و برای من هم این امکان از بچگی فراهم بود که سوار اسب بشوم. در کنارش تفنگ شکاری دارم و کوهنوردی هم می‌کنم.

پانته آ سیروس
پانته آ سیروس

 کارهای سخت را دوست دارم

مهم‌ترین ویژگی این کار که من را برای پذیرش آن راغب می‌کرد، سخت بودن آن بود. همان ابتدا به آقای شیخ طادی گفتم کاری که هر کسی بتواند انجام دهد را دوست ندارم، دوست دارم کاری انجام دهم که کسی نکرده باشد؛ نه به خاطر این‌که در این راه باقی بمانم و نشان دهم فقط من توانستم، بلکه برای این‌که بگویم زن‌ها توانایی هزاران کار را دارند و می‌توانند به لحاظ بدنی چقدر قوی باشند. همیشه فکر می‌کردم نشان ندادن زن‌ها در ورزش وباعث می‌شود بسیاری از زنان برای رفتن به این سمت تشویق نشوند، ولی وقتی یک سریالی را نشان می‌دهی که یک زن در آن به‌عنوان نقش اول یکسری فعالیت انجام می‌دهد و مهارت دارد شاید بسیاری از آدم‌ها به حرکت در این مسیر تشویق شوند.

 یک برداشت تاریخی

صادقانه بگویم که پیش از پیشنهاد این پروژه، بی‌بی‌مریم را نمی‌شناختم.  همان ابتدا با توضیحات نویسنده با این شخصیت آشنا شدم و به عنوان یک زن، فوق‌العاده متاثر شدم که چرا نباید قهرمان‌های ملی مملکتم و به ویژه قهرمانان زن کشورم را بشناسم، آن هم چنین شخصیتی. از نظر سنی آن چهار سالی که بازی می‌کنم بی‌بی‌مریم از من جوان‌تر است؛ البته آنها ایلیاتی بودند و نسبت به امروز در سن کمتر اتفاقات بیشتری را تجربه می‌کردند.

 به هر حال این فیلمنامه اقتباسی است، یعنی روایت قصه زندگی این شخصیت با استناد تاریخی و جزء به جزء وقایع نیست بلکه برداشت نویسنده از شخصیت این بانوست. مشکل ما این است که درباره قهرمانان زن کشورمان منابع چندانی نداریم و شاید حتی بتوان گفت هیچ نداریم. آنچه بیشتر برای این مجموعه استفاده شد،‌ برداشت کارگردان از خاطرات بی‌بی‌مریم است.

 لهجه ندارم 

چون بختیاری نیستم اگر می‌خواستیم با لهجه بازی کنیم کار سخت می‌شد و احتمالا با اعتراضات به‌حق بختیاری‌ها مواجه می‌شدیم و می‌گفتند چرا کلمات را این‌گونه ادا می‌کند!؟ پیش آمده است که در یک فیلم خارجی کسی را به عنوان ایرانی نشان می‌دهند که به‌درستی فارسی حرف نمی‌زند و با خودمان می‌گوییم این‌که مثل ما حرف نمی‌زند! همه ایرانیان به آن معترض می‌شوند. پس در این مورد هم اگر اعتراضی می‌شد، به‌حق بود و برای همین تصمیم گرفتیم لهجه نداشته باشیم.

 راضی هستم

من آن‌قدر این شخصیت را دوست دارم که نمی‌دانم آیا ممکن است نقش دیگری اتفاق بیفتد که این میزان دوستش داشته باشم یا نه؟ بی‌تعارف می‌گویم تجربه بی‌نظیری بود؛ از گروه بی‌نهایت راضی هستم، تک‌تکشان فوق‌العاده بودند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا