اقتصادی

پراید هنوز تولید می شود؟

تولید پراید در پارس خودرو که به صورت حق العمل کاری برای سایپا کار می‌کرد صفر شده است اما تولید این خودرو در خود سایپا با وجود افت شدید نسبت به دوره مشابه سال قبل ادامه دارد.

خداحافظی با پراید

به گزارش «کولاک نیوز» از تجارت‌نیوز، با وجود اعلام رسمی توقف پراید از پایان تیر و حتی برگزاری مراسم بدرقه خودرو برای این خودرو، هنوز این محصول در شرکت سایپا تولید می‌شود.

شرکت سایپا و پارس خودرو صورت‌های مالی خود برای میانه تابستان را منتشر کرده‌اند. این اسناد نشان می‌دهد تولید پراید در پارس خودرو که به صورت حق العمل کاری برای سایپا کار می‌کرد صفر شده است اما تولید این خودرو در خود سایپا با وجود افت شدید نسبت به دوره مشابه سال قبل ادامه دارد و سایپا هنوز با وجود خداحافظی هنوز از این محصول پرتیراژ دل نکنده است.

زمان بندی خروج از خط تولید

آبان ماه گذشته جواد سلیمانی مدیرعامل خودروسازی سایپا برنامه زمان بندی برای خروج پراید از خطوط تولید این خودروساز را اعلام کرد.

بر اساس این برنامه زمان بندی قرار شد پراید۱۳۲ تا پایان دی ماه ۹۸، مدل هاچ بک ( بدون صندوق عقب) یعنی پراید۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید۱۳۱ تا پایان تیر ماه از خطوط تولید سایپا خارج شوند.

برنامه ریزی برای خروج پراید۱۳۲ و پراید۱۱۱ از خطوط تولید حتی زودتر از برنامه زمانی اعلام شده محقق شد اما این اتفاق درباره مدل ۱۳۱ رخ نداد.

سایپا اعلام کرد توانسته ۱۰ روز زودتر از مهلت تعیین شده برای پراید۱۳۲ و همچنین نزدیک به یک ماه جلوتر از برنامه ریزی برای توقف تولید پراید۱۱۱ تولید این دو عضو خانواده پراید را عملیاتی کند.اما محصول۱۳۱ یک ماه پس از هدف گذاری هم چنان مهمان خطوط تولید سایپا است.

پیکان را جهانگیری بدرقه کرد، پراید را واعظی

پس از اعلام هدف گذاری رسمی برای خروج ۱۳۱ از خط تولید سایپا در پایان تیر، اوایل مرداد ماه نیز در فضای رسانه‌های خودرویی خبری با این مضمون منتشر شد که حیات تولید سومین عضو خانواده پراید هم در سایپا تمام شده است. مستند این خبر عکسی بود که بر روی آن آخرین پراید۱۳۱ بود. در این عکس یک خودرو در خطوط تولیدی سایپا به عنوان آخرین پراید تولیدی معرفی شده بود.

اما علاوه بر این خبر خود سایپا نیز دست به کار شد و ۱۶ مرداد مراسم رسمی خداحافظی با پراید را با حضور مقام‌های دولتی و رسانه‌ها برگزار کرد.

کاری که ایران خودرو را برای پیکان در اردبیهشت سال ۱۳۸۴ انجام داد با این تفاوت که مهمان اصلی آن مراسم اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنعت و معدن در دولت هشتم بود اما مهمان اصلی سایپا محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهور در دولت بود.

در این مراسم یک دستگاه پراید۱۳۱ به عنوان آخرین پراید تولیدی با دست خط و امضای محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی به موزه سایپا رفت.

خداحافظی با پراید

پراید۱۳۱ متوقف شد اما حرکت می‌کند!

با توجه به برگزاری مراسم رسمی خداحافظی با پراید این گمان وجود داشت که تمام اعضای خانواده این محصول پرتیراژ برای همیشه به موزه سایپا رفته اند اما حضور پراید در آمار تولید مرداد سایپا که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شد این گمان را از بین برد.

بر اساس آمار منتشر شده سایپایی‌ها طی مرداد ماه امسال ۲ هزار و ۲۶۲ دستگاه پراید تولید کرده‌اند.

البته تولید این تعداد پراید در قیاس با تعداد پراید تولید شده در تیرماه سال جاری از افت ۸۸ درصدی حکایت دارد اما خط تولیدی که اعلام شده متوقف شده است هم چنان در حال فعالیت است.

نگاهی به آمار تولید پارس خودرو ( شرکت زیر مجموعه سایپا) در مرداد نشان می‌دهد این خودروساز تولید پراید را که به صورت حق العمل کاری برای شرکت مادر انجام می‌داد، متوقف شده است.

توقف تولید چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

اما پراید در شرایطی که برایش مراسمی خداحافظی نیز برگزار شده است تا چه زمانی تولید می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال باید وضعیت تعهدات معوق سایپا را بررسی کرد.

پیش تر مجید باقری قائم مقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی سایپا اعلام کرده بود از ۲۰ محصولی که این خودروساز نسبت به آن تعهدات معوق دارد تا پایان شهریور ماه ۱۸ محصول تعهداتشان بروزرسانی می‌شود.

با توجه به اظهارات این مدیر خودروساز به نظر می‌رسد پراید نیز در لیست این ۱۸ محصول قرار داشته باشد.

پیش بینی می‌شود تولید پراید در شهریورماه نیز ادامه داشته باشد و بعد از بروز رسانی تعهدات آن تولیدش به طور کامل متوقف شود.

اما یک پرسش می‌ماند؛ سایپا دوپراید دیگر را زودتر از زمان هدف گذاری از خط تولید خارج کرد.۱۳۱ قرار بود تیرماه از خط تولید خارج شود اما با وجود مراسم خداحافظی هم چنان در حال تولید است. شواهد نشان می‌دهد تولید در شهریور هم ادامه داشته باشد ولی با فرض اینکه مرداد ماه پایانی بوده بهتر نبود مراسم خداحافظی نمادین هم زمانی انجام شود که توقف تولید به صورت واقعی صورت گرفته بود و پراید به موزه رفته واقعا آخرین خودرو از این نوع بود نه آنکه بعد از آن بیش از چند صد دستگاه دیگر تولید شده بود.

خداحافظی با پراید

وقتی خبر توقف تولید اعلام می‌شود و خلاف آن عمل می‌شود می‌توان تعبیر کرد تولید آن محصول به صورت زیرزمینی انجام می‌شود زیرا باور عمومی این است که محصول به موزه رفته نه آنکه یک شرکت برای پایبندی خود به برنامه مراسم نمادین را در زمان مقرر برپا کند اما تعهد داده شده را در زمان مقرر به انجام نرساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا