اجتماعی

چه خودروهایی در سال ۹۹ باید معاینه فنی بگیرند؟ | نرخ جدید معاینه فنی ۹۹

اطلاع از نرخ معاینه فنی ۹۹ همچنین خودروهایی که در سال ۹۹ مشمول معاینه فنی می شوند و خودروهای معاف از معاینه فنی مراحل و نحوه نوبت دهی. در این مطلب تمام اطلاعات درباره معاینه فنی در سال ۹۹ نوشته ایم. طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی هستند. خوردو های بنزینی تنها نیاز به اخذ معاینه فنی بنزینی دارند اما نیاز است که مخزن خودرو های دوگانه سوز نیز از طریق بازرسی چشمی بررسی شود و در صورتی که مخزن بازرسی شده نیاز به تست هیدرواستاتیک داشته باشد، اخذ گواهی آزمون هیدرو استاتیک الزامی می شود.

معاینه فنی ۹۹
معاینه فنی ۹۹

خودروهایی که برای مخازن خود گواهی هیدرواستاتیک اخذ کرده‌اند مجددا باید به مرکز بازرسی چشمی مراجعه کرده و گواهی بازرسی چشمی را دریافت نماییند و در نهایت به مرکز معاینه فنی بنزینی مراجعه نمایند.

بر این ساس خودروهای تولید داخل سال ۹۴ به علاوه قبل از آن مشمول انجام معاینه فنی در سال جاری هستند؛ همچنین خودروهای وارداتی از سال ۲۰۱۵ و قبل از آن نیز مشمول این موضوع می شوند. همچنین خودروهای عمومی و تاکسی از سال ۹۷ و قبل از آن نیز مشمول این مسأله بوده و باید جهت دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند. از یکم فروردین بر اساس این مسأله دوربین های سطح شهر، خودروها را کنترل و بررسی کرده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، جریمه ۵۰ هزار تومانی خواهند شد.

به طور خلاصه خودروهایی که دارای شرایط زیر هستند باید در سال ۹۹ معاینه فنی بگیرند:

  • خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد؛ ۱۳۹۴ و ماقبل آن
  • خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۵ و ماقبل آن
  • خودروهای عمومی و تاکسی سال ۱۳۹۷ و ما قبل از آن

⇐توجه: گفتنی است؛ دوربین‌های نظارتی شب‌ها هم فعال شده و تخلف نداشتن معاینه فنی را ثبت خواهند کرد.

اطلاعیه مهم؛ معاینه فنی در روزهای شیوع کرونا

سردار سید کمال هادیانفرر در حاشیه بازدید از مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک‌ با حضور در جمع خبرنگاران درباره تهمیدات پلیس راهور برای مقابله با ویروس کرونا در اماکن تجمعی مرتبط با این پلیس اظهار کرد: بنا بر تدابیر اتخاذ شده، آن دسته از خودروها که معاینه‌فنی‌شان به اتمام رسیده تا ۱۵ اردیبهشت امکان تردد بدون جریمه در سطح شهر را دارند بنابراین رانندگان می‌توانند دریافت معاینه فنی را به روزهای آتی موکل کنند.

خودروهای معاف از معاینه فنی

سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند و تاکسی‌ها برای معافیت از هزینه‌های معاینه فنی به مرکز شماره یک مراجعه کنند.

همچنین در خصوص خودروهای سنگینی که زیر یک سال از عمر آن ها می گذرد از معاینه فنی معاف هستند و خودروهای سنگین تا ده سال مدت معاینه فنی آن ها ۶ ماه است و خودروهای بالای ۱۰ سال ۳ ماهه هستند.

مراحل معاینه فنی بنزینی

برای اخذ گواهی معاینه فنی بنزینی به یکی از مراکز معتبر ثبت شده در سامانه سیمفا مراجعه کنید. مراحل انجام معاینه فنی و مواردی که مورد بررسی قرا می گیرند بدین صورت است:

پذیرش خودرو

تصویر پلاک خوردو توسط دوربین پلاک خوان دریافت می شود و اطلاعات کارت ماشین از ناجا استعلام می شود. اطلاعات مورد نیاز (نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه) از شخص مراجعه کننده اخذ می شود و با پرداخت هزینه ۳۷ هزار تومانی پذیرش خودرو انجام می شود.

بررسی ظاهری خودرو

در این مرحله خودرو از بابت شکسته نبودن شیشه ها و آینه ها ، سلامت کامل چراغ ها، وضعیت لاستیک ها، عدم دودزا بودن خودرو، استاندارد بودن ظاهر خودرو و … مورد بررسی قرار می گیرد. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

آزمون های آلایندگی

با توجه به افزایش روز افزون گازهای آلاینده در هوا ، بررسی گازهای آلاینده یکی از مراحل حائز اهمیت می باشد. در این مرحله گازهای آلاینده خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود.

آزمون های فنی

در آزمون‌های فنی مواردی از جمله آلایندگی خودرو، وضعیت دقیق ترمز، کمک فنر و لغزش جانبی به وسیله دستگاه های مربوطه بررسی می‌شوند.

سیستم تعلیق

مرحله بعد بررسی سیستم تعلیق خودرو می باشد. یک از وظایف سیستم تعلیق خودرو مربوط به جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده می باشد که برکیفیت سواری دادن خودرو تاثیر گذار است. وظیفه دیگر سیستم تعلیق، کیفیت هدایت و کنترل خودرو می‌باشد.

صدور گواهی

در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل تست، گواهی معاینه فنی (دارای مهر برجسته) با اعتبار یک ساله به فرد تحویل داده می شود. در صورت تایید نشدن خودرو ، برگه نتایج آزمون که علل مردودی در آن ذکر شده است ، جهت رفع نواقص به مراجعه کننده ارائه می شود.

معاینه فنی ۹۹ -
معاینه فنی ۹۹ –

نرخ معاینه فنی سال ۹۹

نرخ معاینه فنی ماشینی (مکانیزه) خودرو های سبک بنزین سوز، ۳۷۰ هزار ریال برای آزمون‌های آلایندگی، ایمنی و صوتی وسیله نقلیه و خودرو های سبک دوگانه سوز ۳۷۰ هزار ریال برای آزمون‌های آلایندگی، ایمنی و صوتی وسیله نقلیه، ۱۰۰ هزار ریال برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (بجز ۲ مخزن) و ۱۲۰هزار ریال برای بازرسی چشمی مخزن گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) (بدون باز کردن) به ازای هر مخزن در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین، مبلغ ۵۷۰ هزار ریال برای آزمون های آلایندگی، ایمنی و صوتی وسیله نقلیه خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز و مبلغ ۵۷۰ هزار ریال برای آزمون های آلایندگی، ایمنی و صوتی وسیله نقلیه، ۱۰۰ هزار ریال بابت بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (بجز مخزن) و ۱۲۰ هزار ریال برای بازرسی چشمی مخزن گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) (بدون باز کردن) به ازای هر مخزن خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز به تصویب رسید.

براساس این تصمیم دولت، مبلغ یکصد هزار ریال برای آزمون های آلایندگی، ایمنی و صوتی موتورسیکلت بنزین سوز در نظر گرفته است.

همچنین نرخ هزینه‌های معاینه فنی برای هر بار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول، برای خودرو های سبک، نیمه سنگین و سنگین و موتورسیکلت به ترتیب مبلغ ۸۰، ۱۱۰ و ۲۰ هزار ریال تعیین شد.

گفتنی است، بعد از انقضای ۱۵ روز پس از مراجعه اول، مراجعه بعدی به عنوان اولین مراجعه محسوب می‌شود.

چطور برای معاینه فنی نوبت بگیریم؟

با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ و یا از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.

با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی به آدرس با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.

پس از آن که به صورت آنلاین نوبت خود را دریافت کردید می‌توانید به نزدیک‌ترین مرکز معاینه فنی مراجعه کنید. در حال حاضر بیشتر مراکز دو شیفته هستند و تا ساعت ۱۲ شب فعال هستند. سه مرکز بیهقی، نیایش و واحد سیار نوبنیاد نیز به‌صورت ۲۴ ساعته  و شبانه‌روزی فعال هستند و به صورت خدمات معاینه فنی شبانه‌روزی ارائه می‌دهند.

احتمال افزایش نرخ معاینه فنی

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت در زمینه افزایش نرخ انجام معاینه فنی خودروها موضوعاتی را در نظر گرفته‌اند و پیشنهادها به وزارت کشور ارسال شده است. این موضوع در حال نهایی شدن است و در روزهای آتی به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در مورد میزان افزایش نرخ انجام معاینه فنی با توجه به شرایط جامعه تصمیم‌گیری می‌شود ولی این افزایش نرخ حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود.

مقدم همچنین درباره مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی گفت: از ابتدای امسال ۳۳ هزار و ۲۶۷ مراجعه جهت انجام معاینه فنی تاکسی‌ها انجام گرفته که ۲۱ هزار و ۹۸۳ مورد آن مربوط به مراجعه اول بوده و مابقی آمار مربوط به تاکسی‌هایی است که چندین مرتبه مراجعه کرده‌اند تا ایرادات آنها رفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا