مذهبی

چگونه پیامبر را در خواب خود ببینیم؟ نحوه دیدن رسول الله در خواب

دعاها و نمازهایی برای دیدن پیامبر (ص) در خواب وجود دارد که وقتی افراد این دعاها را با اخلاص بخوانند می توانند ایشان را در خواب ببینند. تا انتها با ما همراه باشید.

دیدن پیامبر (ص) در خواب
دیدن پیامبر (ص) در خواب

دیدن پیامبر (ص) در خواب

موضوع مورد بحث ماست. در مفاتیح الجنان اذکار و اعمالی برای دیدن اولیای الهی در خواب بیان شده است اما باید توجه داشت که این راه ها به تنهایی علت کافی برای موفقیت در دیدن خواب اشخاص مورد نظر نیست،

یعنی؛ این گونه نیست که تا هر کس به آنها عمل کرد حتما پیامبر اکرم (ص) را در خواب ببیند. چون این مهم به شرایط دیگری نظیر ترک گناهان، انجام واجبات و صفای باطن هم نیازمند است و با جمع شدن همه شرایط است که دیدن پیامبر اکرم (ص) در خواب میسر می شود.

در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است: رویا سه نوع است.

نویدی از جانب خداوند
حدیث نفس (ذهنیات انسان)
ترس که شیطان پدید می آورد

در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: هر گاه بنده ای آهنگ معصیت خداوند کند و خداوند خیر او را بخواهد،‌ خواب وحشتناک به او نشان می دهد که بدان سبب از گناه باز ایستد. “اذ کان العبد علی معصیه الله عز و جل و اراد الله به خیرا اراه فی منامه رویا تروعه و فینزجرها عن تلک المعصیه”، اختصاص، ص۲۴٫

رؤیت نبى در خواب
۱٫ ذکر برای دیدن پیامبر در خواب
امام صادق (ع ) فرمودند: هر کس مى خواهد رسول خدا را در خواب ببیند، بعد از نماز عشا، غسل کاملى بکند و چهار رکعت نماز با چهارصد آیه الکرسى بخواند (در هر رکعت بعد از حمد صد بار) و هزار بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

پس در جامه نویى که کسى در آن نخوابیده بخوابد، دست راست را زیر گونه راست بگذارد و صد بار تسبیحات اربعه را بگوید که دنبال آن لا حول و لا قوه الا بالله نباشد و صد بار بگوید: ماشاءالله.

۲٫ دستورالعملى براى خواب دیدن رسول خدا
در دعوات تلعکبرى آمده است: اگر کسى بخواهد رسول خدا را در خواب ببیند، بر این عمل مداومت کند:

شب هاى جمعه، پس از نماز مغرب تا وقت نماز عشاء – یعنى پس از غروب شفق – بر آن حضرت – صلى الله علیه و آله – صلوات بفرستد، و با کسى سخن نگوید، و آن گاه دو رکعت نماز به جاى آورده، در هر رکعت پس از حمد سه بار سوره توحید بخواند

و سپس دو رکعت دیگر بخواند، در هر رکعت پس از حمد هفت مرتبه سوره توحید و پس از نماز به سجده رود و هفت بار صلوات بفرستد و هفت بار بگوید:

سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر

سپس بنشیند، دست ها را بلند کند و بگوید:

یا حى یا قیوم، یا ذالجلال و الاکرام، یا اله الاولین و الاخرین، یا رحمن الدنیا و الاخره و رحیمها، یا رب یا رب یا رب یا رب یا عظیم الجلال، یا عظیم الجلال، یا عظیم الجلال، یا بدیع الکمال، یا کریم الفعال، یا کثیر النوال یا دائم الاءفضال، یا کریم یا متعال، یا اول بلا مثال، یا قیوم به غیر زوال، یا واحد بلا انتقال، یا شدید المحال، یا رازق الخلایق على کل حال، ارنى وجه حبیبى و حبیبک محمد – صلى الله علیه و آله – فى منامى یا ذالجلال و الاکرام

و آن گاه بر جنب راست خود رو به قبله بخوابد، و پیوسته صلوات بفرستد تا خواب رود که ان شاءالله پیامبر – صلى الله علیه و آله – را در خواب مى بیند.

۳٫ سوره هایی برای دیدن پیامبر در خواب
در مصباح کفعمى است: هر کس بخواهد یک پیغمبرى یا امامى یا کس دیگر یا پدر و مادر خود را در خواب بیند، باید سوره والشمس، واللیل، قدر، جحد، اخلاص و معوذتین بخواند و آن گاه صد بار اخلاص را بخواند و صد بار صلوات بر پیغمبر – صلى الله علیه و آله – فرستد

و با وضو بر پهلوى راست بخوابد و هر که را خواهد در خواب بیند و هر چه خواهد با آنها سؤال و جواب کند. در نسخه دیگر همین دستور است جز این که هفت شب چنین کند پس از خواندن دعایى که اولش این است: اللهم انت الحى الذى لا یوصف تا آخر دعایى که آید.

۴٫ صلوات، رمز خواب پیامبر را دیدن
در حاشیه مصباح کفعمى است که در کتاب خواص القرآن است، هر که شب جمعه، پس از نماز شب هزار بار سوره کوثر بخواند و هزار بار صلوات بر محمد و آلش بفرستد، پیغمبر – صلى الله علیه و آله – را در خواب بیند.

شیخ على اکبر نهاوندى از علماى بزرگ مشهد، در کتاب خزینه الجواهر مى فرماید: یکى از زاهدان و پرهیزگاران گفت : من با خود عهد و پیمان بستم که هر شب قبل از خوابیدن به تعداد معین بر پیامبر (ص) و اهل بیت طاهرین اش ‍صلوات بفرستم.

یک شب عده اى از دوستانم به حجره من آمدند و با این که حجره ام شلوغ شده بود و تا دیر وقت طول کشید و خسته بودم ؛ اما صلوات ها را فرستادم و خوابیدم.

در خواب دیدم که پیامبر (ص) به حجره من آمدند و وجود شریف و نورانى شان باعث منور شدن حجره من شد، سپس به سوى من آمده و فرمودند: کجاست آن دهانى که بر من صلوات مى فرستاد، تا آن را ببوسم !

من خجالت کشیدم که بگویم فرستنده آن صلوات ها من بودم؛ پیامبر صورت مبارک را جلو آورده و بر صورت من بوسه زدند. از شدت شعف و خوشحالى از خواب برخاستم، به گونه اى که همه دوستانم نیز بیدار شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا