سلامت

کاربردها و عوارض استفاده از کپسول سدامین + مکانیسم اثر

کپسول سدامین ساخت شرکت داروسازی گل دارو و موثر برای درمان اختلال خواب با خاصیت آرام بخشی و خواب آوری دارد. یکی از رایج ترین اختلالات خواب در سراسر جهان، بی خوابی می باشد و داروهای خواب آور از پرتجویز ترین داروها محسوب می شوند.

اختلال خواب یا sleep disorder نشانه های زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به نرفتن به مرحله عمیق خواب، کاهش قدرت خلاقیت، زیاد یا کم خوابیدن، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، دمدمی مزاج شدن، خستگی و حساس و زودرنج شدن اشاره نمود. این مشکل دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که پزشکان می گویند اضطراب، افسردگی و اختلال های خلقی از مهم ترین علت های اختلال خواب می باشند.

کپسول سدامین پایین آورنده فشار خون بوده و تحریک پذیری عصبی، میگرن و حالات هیستری را نیز می تواند برطرف نماید. ماده تشکیل دهنده این دارو پودر ریشه سنبل الطیب یا والریان می باشد. والریان یا سنبل الطیب گیاهی علفی است که ارتفاع آن تا دو متر می رسد. بوی این گیاه نیز بسیار مطبوع می باشد. از سنبل الطیب برای درمان ناراحتی های هیستری و عصبی استفاده می شود. این گیاه همچنین اثر آرام بخشی و ضد اسپاسم نیز دارد. والریان برای درمان بی خوابی و هیجانات زیاد، دلهره، نگرانی و تشویش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کپسول سدامین که حاوی والریان می باشد برای درمان تمام اختلالات همراه با بی خوابی موثر است.

مواد موثره کپسول سدامین

هر کپسول حاوی مقدار ۵۳۰ میلی گرم پودر ریشه والریان (سنبل الطیب ) Valeriana officinalis می باشد.

مواد موثره موجود در ریشه و ریزوم والریان عبارتند از:

  • الکالوئیدها شامل والرین، والریانین، والترات و ایزووالترات
  • روغن های فرار: آلفا و بتا پینن، کامفن، بونئول، اوژنول، ایزواوژنول، بیزابولن، کاریوفیان، والرنال، والریانول و اسید والرنیک مواد دیگر شامل اسیدهای کلروژنیک و کافئیک هستند.

مکانیسم اثر کپسول سدامین

آثار آرام بخش والریان در تجارب حیوانی به خوبی به اثبات رسیده و این آثار مربوط به روغن های فرار شامل والرنال و اسید والرنیک و ترکیبات والپوتریات است. مطالعات دیگر نشان داده اند که اسید والرنیک یک دارو تضعیف کننده عمومی اعصاب بوده و اثر شبیه فنوباربیتال روی مغز ظاهر می سازد. مطالعات بیوشیمیایی همچنین نشان می دهد که اسید والرنیک آنزیمی را که مسئول کاتابولیسم و تجزیه گابا (GABA) است مهار نموده و موجب افزایش غلظت گابا در نسوج مغزی می شود.

افزایش غلظت گابا در مغز، فعالیت هسته های مختلف مغزی را کاهش داده موجب بروز آثار آرام بخش می شود. والرنال و اسید والرنیک از قویترین ترکیبات آرام بخش موجود در سنبل الطیب هستند.

آثار آرام بخش والریان توسط مطالعات متعددی در انسان به اثبات رسیده است. این دارو در کلیه اختلالات همراه با بی خوابی موثر واقع می شود. در یک مطالعه بالینی دوسوکور بر روی ۱۰۰ بیمار به مدت دو هفته نشان داده شده است که والرین موثرتر از دیازپام می باشد.

موارد منع مصرف کپسول سدامین

اثر والریان روی سیستم اعصاب مرکزی توسط سایر داروهای آرامبخش تشدید می گردد، لذا در این موارد احتیاط شود. بیماران با اختلالات کبدی از مصرف این دارو خودداری نمایند.

عوارض جانبی کپسول سدامین

عوارض جانبی تا به حال گزارش نشده است. در موارد نادر اختلالات گوارشی و آلرژی های تماسی دیده می شود.

تداخلات دارویی کپسول سدامین

بنزودیازپینها و باربیتوراتها و سایر دپرسانتهای CNS نیز نباید همزمان با سدامین مصرف شوند زیرا اثر دپرسانتی آنها بر روی CNS افزایش می یابد.

مصرف کپسول سدامین در دوران بارداری و شیردهی

بی خطر بودن این دارو در دوران بارداری و شیردهی هنوز به اثبات نرسیده است. بنابراین مصرف آن در این موارد توصیه نمی شود.

شرایط نگهداری کپسول سدامین

کپسول سدامین را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا