سلامت

غذاهای سرشار از امگا ۶ کدام است؟ + فواید امگا ۶

در این مطلب، بیشتر و بهتر درباره اسیدهای چرب امگا ۶ و همچنین غذاهای سرشار از امگا ۶ آشنا خواهیم شد! با ما همراه باشید. امگا ۶ یک اسید چرب غیراشباع می باشد که در غذاهای متنوعی یافت می‌ شود! لازم است بدانید این اسید چرب غیراشباع نمی تواند به تنهایی توسط بدن انسان تولید شود. اسیدهای چرب امگا ۶ مانند امگا ۳ فقط و فقط از طریق غذا و مکمل به دست می ‌آیند.

لازم است بدانید اسیدهای چرب امگا ۶ برای مغز انسان بسیار مهم هستند و در رشد و تکامل نقش اساسی و حیاتی ایفا می ‌کنند. بدن انسان به اسیدهای چرب امگا ۶ نیاز دارد تا به طور طبیعی رشد کند و سیستم ایمنی قوی‌ تری داشته باشد. به بیان ساده تر امگا ۶ رشد پوست و مو را تحریک می‌ کند، سلامت استخوان را حفظ می‌ کند، به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌ کند، سیستم تولید مثل را سالم نگه می ‌دارد و فایده های بسیار دیگری هم دارد…

به عقیده‌ ی بیشتر محققان و دانشمندان، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی در بین افرادی که اسیدهای چرب اشباع‌ نشده شامل امگا ۶ ها و چربی‌ های اشباع‌ نشده‌ ی مونو را جایگزین چربی‌ های اشباع‌ شده کرده‌ اند، کاهش پیدا کرده است!

مکمل های امگا ۶ نیز در دسترس هستند، اما همیشه بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق منابع غذایی طبیعی دریافت کنید. اما بد نیست در ادامه با غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ نیز آشنا شویم:

گردو

گردو حاوی مواد مغذی مانند فیبر و مواد معدنی مثل منگنز، مس، فسفر و منیزیم است. گردو به طور خاص، یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که در حدود ۱۱ گرم اسید لینولئیک و نیز مقدار خوبی از اسید چرب امگا ۳ است که می ‌تواند به حفظ متعادل کردن اسیدهای چربی بدن انسان کمک کند. گردو می‌ تواند به عنوان یک میان وعده یا روی سالاد مورد استفاده قرار گیرد.

به یاد داشته باشید آجیل و دانه نیز منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند.

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان از گل آفتابگردان گرفته شده است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مانند سلنیم و ویتامین E می باشد! ویتامین و مواد معدنی مانند سلنیم و ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و موجب محافظت بدن انسان در برابر آسیب سلولی، التهاب و بیماری‌ های مزمن می‌ شود. دانه آفتابگردان یک گزینه مناسب برای میان وعده و استفاده روزانه در غذاها است.

روغن کاجیره

روغن کاجیره به عنوان یکی از روغن های معروف مورد استفاده در آشپزی از دانه کاجیره به دست می آید! کاجیره مانند دیگر روغن‌ های گیاهی، سرشار از چربی‌ های غیراشباع است که می‌ تواند به سلامت قلب انسان کمک کند. روغن کاژیره به دلیل طعم طبیعی و خوب، می‌ تواند برای سرخ کردن، پخت و پز و حتی در سالاد استفاده شود!

غذاهای سرشار از امگا ۶

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی که از بادام تفت داده شده تهیه می‌ شود٬ نه تنها غنی از چربی‌ و پروتئین است، بلکه حاوی نیاسین، منگنز، ویتامین E و منیزیم می‌ باشد!

دیگر غذاهای سرشار از امگا ۶:

  • روغن هسته انگور
  • روغن آفتابگردان
  • روغن تخم خرفه
  • روغن ذرت
  • روغن گردو
  • روغن پنبه دانه
  • روغن سویا
  • روغن کنجد

در انتها لازم به بیان است به عقیده‌ ی دانشمندان، مصرف امگا ۶ زمانی مشکل ساز می شود که در مصرف این اسیدهای چرب زیاده‌ روی می‌ شود! تغذیه‌ ی اجداد ما حاوی میزان متعادلی از امگا ۳ ها و امگا ۶ ها بوده است، درحالی‌ که امروزه امگا ۶ ها ده برابر بیشتر از امگا ۳ مصرف می‌ شوند! به عقیده‌ ی محققان و دانشمندان این عدم تعادل مهم است و تاثیر زیادی روی سلامتی انسان دارد. اگر نمی‌ خواهید میزان ترکیبات التهاب‌ زای بدن بیشتر شود، بایستی مصرف امگا ۳ ها را بیشتر و مصرف امگا ۶ ها را کمتر کنید!

به گفته‌ ی متخصصان و دانشمندان در عرض ۱۰۰۰۰ سال، ژن‌ های ما تغییر نکرده است اما میزان مصرف امگا ۶ ها به طور غیر قابل‌ باوری بالا رفته است! مصرف بیش از حد روغن های گیاهی یا اسیدهای چرب می‌ تواند به التهاب کمک کند و خطر بیماری‌ های جدی مانند بیماری ‌های قلبی، سرطان، آسم، ورم مفاصل و افسردگی را افزایش دهد! این یکی از دلایلی است که شما بایستی مصرف امگا ۶ خود را در حد متوسط حفظ کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا