گوناگون

کد بورسی من چیست؟ بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم | اگر کد بورسی نداشتیم

کد بورسی من چیست؟ بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم همچنین اگر کد بورسی نداشتیم چه کار باید کنیم؟ جواب به این سوالات در خصوص کد بورسی در اینجا. آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار گرفته و سهامداران می توانند سهام خود را بفروشند. آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام‌داران مالکیت سهام خود را به عهده بگیرند. مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده و سود را به حساب سهام‌داران واریز می‌کرده است اما سهام‌داران از این پس می‌توانند خودشان مدیریت سهام خود را به عهده بگیرند که از دو طریق انجام می‌شود.

بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم
بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم

هر سهامداری که سهام خود را آزاد کند در هر دو روش ممکن است ضرر یا سود کند. اما گروهی از سهام‌داران که نمی‌خواهند سهام خود را آزاد کنند، اجباری برای این کار وجود ندارد؛ این افراد می‌توانند مالکیت را به نام خود نزدند و همانند سال‌های گذشته سهام‌دار شرکت‌های دارای سهام عدالت خواهند بود.

سهامداران برای آزادسازی سهام خود باید به سامانه www.samanese.ir مراجعه کنند.در برخی از اظهارنظرهای سهامداران در فضای مجازی این سوال مطرح شده بود که آیا می‌شود سهام عدالت را فروخت؟

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص گفته است: این اجازه را با برنامه‌ریزی و تعیین سازوکار توسط شورای عالی بورس به دارندگان سهام‌ها می‌دهیم که سهام خود را بفروشند.

همچنین مهدی طریحی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی‌سازی گفت: آن دسته از هموطنان عزیز سهام دار عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتیکه «روش آزاد سازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست متعاقباً نسبت به ثبت نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی www.sejam.ir مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه نسبت به دریافت کد سجام اقدام کنند.

وی ادامه افزود: در فرآیند عملیاتی سامانه سهام عدالت، پس از آنکه سهام‌دار وارد سامانه سهام عدالت شده و یکی از دو روش آزادسازی را انتخاب کند، شماره ملی آن فرد در بانک اطلاعاتی سامانه به شیوه آزاصورتیکه «روش آزاد سازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست متعاقباً نسبت به ثبت نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی www.sejam.ir ذیل و مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه نسبت به دریافت کد سجام اقدام نمایند. د سازی انتخاب شده اختصاص داده می‌شود. مقرر گردیده تا اطلاع ثانوی، این اطلاعات به صورت هفتگی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای انجام مراحل آتی، ارسال شود.

طریحی در پاسخ به این سوال که چرا ثبت نام در سجام، پیش شرط آزاد سازی سهام عدالت قرار نگرفت تا افرادی که مطلع نیستند نیز بالاجبار در آن ثبت نام کنند، گفت: به دلیل حجم بسیار بالای تعداد سهام داران سهام عدالت و جلوگیری از ازدحام مراجعات مردم جهت انجام مراحل چندگانه دریافت کد سجام، پیش بینی شد که افراد به مرور و در فرصت مناسب در این خصوص اقدام نمایند.

وی در پایان گفت: پس از انتقال اطلاعات به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاعات رسانی‌های آتی از طریق بسترهای ارتباطی توسط شرکت مذکور، خطاب به سهام دارانی که فاقد کد سجام هستند انجام خواهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا