چهره هاسلبریتی ایرانی

یاسمین مقبلی کیست؟ آشنایی با دختر فضانورد ایرانی در ناسا+عکس و ویدیو

مجله اینترنتی کولاک: نام یاسمین مقبلی چند وقتی است در حوزه های فضانوردی و مطالب مربوط به ایرانیان ناسا بسیار شنیده می شود. یاسمین مقبلی چندی قبل به عنوان فضانورد جدید ناسا انتخاب شد. ناسا اسامی ۱۲ فضانورد جدیدی را که از میان بیش از هجده هزار متقاضی انتخاب شده اند، اعلام کرده است که در میان این دوازده نفر یک دختر ایرانی به نام یاسمین مقبلی نیز حضور دارد.

 

بنا به گزارش وبسایت «اسپیس فلایت»، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، از میان بیش از ۱۸ هزار متقاضی برای برنامه فضانوردی این سازمان ، دوازده مهندس، دانشمند، و خلبان را انتخاب کرده تا آنها را برای سفرهای فضایی آینده تعلیم دهد.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا به همراه چند تن از مقامات ارشد آمریکا، روز چهارشنبه در مرکز فضایی جانسون در ایالت تگزاس با این دوازده فضانورد دیدار کردند و به آنها خوشامد گفتند.

یاسمین مقبلی، ۳۵ ساله که از پدر و مادری ایرانی در آلمان به دنیا آمده است، سرگرد نیروی دریایی آمریکا است و تجربه خلبانی بالگردهای جنگی را نیز در کارنامه خود دارد. او در آلمان متولد و در نیویورک بزرگ شده است. او دختر فرشته و کامی مقبلی است که در فلوریدا زندگی می کنند. برادر او کاوه نیز مقیم پنسیلوانیا است.  مقبلی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه MIT در رشته مهندسی هوا-فضا دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشدش اش را نیز در همین رشته از مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد.

یاسمین مقبلی کار خود در برنامه فضانوردی ناسا را از ماه اوت سال جاری آغاز خواهد کرد که شامل دو سال تعلیم و آموزش است. پس از خاتمه این دوره آموزشی، او در ایستگاه های فضایی بر روی جزئیات فنی کار خواهد کرد تا زمان نخستین پروازش به فضا فرا رسد.

یاسمین مقبلی دختر فضانورد ایرانی
یاسمین مقبلی دختر فضانورد ایرانی

 

مصاحبه با یاسمین مقبلی دختر فضانورد ایرانی

این بخشی از گفتگوی یاسمین مقبلی با «کریستین امانپور» خبرنگار سی ان ان است که می خوانید:

در رابطه با آموزش‌ها و برنامه‌هایی که برای آماده‌سازی شما انجام میشود چه حسی دارید؟

خب مطمئنا خیلی هیجان‌زده هستم. این آموزش‌ها حدود دو سال طول میکشد و در این مدت ما با جت‌های T-38 کار خواهیم کرد و درباره سیستم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی آموزش می‌بینیم.علاوه بر این موارد، آموزش زبان روسی، رباتیک و آزمایش‌های پیشرفته فضایی در این دو سال پوشش داده خواهد شد.

آیا شما همیشه به فضانوردی فکر می‌کردید؟

بله. من به خاطر می‌آورم که از سال ششم دبستان این موضوع در ذهن من شکل گرفت که دوست دارم یک فضانورد بشوم و با گذشت زمان این موضوع برای من پررنگ‌تر شد.سرگرد شما یک آمریکایی متولد شده از پدر و مادر ایرانی در آلمان هستید و در واقع اولین فضانورد با رگ و ریشه‌ای از  خاورمیانه محسوب می‌شوید. این موضوع در شرایط کنونی که محدودیت‌های سفر به آمریکا هم ایجاد شده چه حسی را به شما می‌دهد؟

قبل از اینکه این موضوعات پیش بیاید من در دوران تحصیل و بعد از آن توجهی به این مسائل نداشتم چون برای من مشکلی ایجاد نشده بود.اما الان اهمیت این موضوع را درک می‌کنم و نسل آینده باید من و هم‌دوره‌ای‌های من را ببیند و بداند که هر کسی با هر پیش‌زمینه و تجربه‌ای می‌تواند موفق شود. برای مثال گاهی این تفکر وجود دارد که پسرها و مردها برای انجام بعضی کارها ساخته شده‌اند و این موضوع نباید بر تصمیمات ما تاثیر بگذارد و نباید یک آینده درخشان را به این خاطر نابود کرد.

پس شما به نوعی پرچم‌دار این موضوع هستید؟

بله دقیقا. فکر می‌کنم برای این افراد مهم باشد که بدانند در جریان صبح روزی که من و هم‌کلاسی‌هایم لباس‌های آبی‌ را پوشیدیم و خانواده‌های ما برای اولین بار ما را در آنها دیدند، دختر یکی از همکلاسی‌ها گفت: “مامان‌ها هم می‌تونن فضانورد بشن!” و این خیلی مهم است که ما بدانیم بچه‌ها هم می‌توانند ببینند که آدم‌هایی با پیشینه‌های مختلف، قومیت‌های متفاوت و چه زن چه مرد در این مشاغل فعال هستند و می‌توانند به این جایگاه برسند.شما در حال حاضر سنت شکنی می‌کنید و البته قبلا این کار را در رشته‌های عموما مردانه دیگری هم انجام دادید. مثلا در “ام.آی.تی” مهندسی خواندید، در تیم بسکتبال دانشگاه حضور داشتید و به عنوان خلبان بالگردهای جنگی “کبرا” خدمت کردید. تا حالا این حس را داشتید که همانند یکی ماهی از آب بیرون پریدید؟

خب من این موضوع را رد نمی‌کنم که هنوز نگاه جنسیتی به این موضوعات وجود دارد و برای زنان محدودیت‌هایی هر چند با شدت کمتر حس می‌شود اما من مشکلی نداشتم و هم‌دوره‌های مرد من همیشه با من به خوبی رفتار کردند و من را پذیرفته‌اند و به من کمک کردند.آیا به نظر شما دختران جوان به اندازه کافی برای پیشرفت در زمینه‌های علمی تشویق می‌شوند؟

به عنوان یک خلبان زن من تلاش زیادی در این زمینه کردم و با دیدن این موضوع که بسیاری از دختران به دنبال علایق خودشان نمی‌روند،  به همه این توصیه را می‌کنم که دست کشیدن از رویاهایشان را به خاطر این تفکر که مردها در این زمینه‌ها بهتر هستند کنار بگذارند.من هیجان‌زدگی را در صدای شما حس می‌کنم، آیا شما برنامه‌ای برای قدم گذاشتن روی ماه یا سیاره‌های فراتر را دارید؟

مقلبی: بله من بسیار هیجان‌زده هستم و در دورانی قرار دارم که در این رابطه صحبت می‌شود. معتقدم که ما برای بقای خودمان نیاز به اکتشاف و مطالعه در منظومه شمسی و فراتر از آن داریم و نمی‌توانیم برای همیشه در زمین بمانیم و به همین دلیل من خیلی مشتاق هستم که این اتفاق بیفتد و برای من باعث افتخار خواهد بود.

عکس های یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی
یاسمین مقبلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا