علم و تکنولوژی

ماجرای جالب برند کلینکس و استفاده از نام آن برای دستمال کاغذی

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: هادی زمانی 

حتما نام کلینکس را شنیده اید. ما ایرانی ها این نام را برای دستمال کاغذی استفاده می کنیم ولی آیا این کاربرد صحیح است؟ در ادامه این مطلب قصد داریم علاوه بر پاسخ این سوال تاریخچه شکل گیری این برند نام آشنا را بررسی کنیم.

این دستمال کاغذی مرغوب در سال ۱۹۲۴ با نام و برند تجاری کلینکس به بازار معرفی شد.

به نوعی می توان این برند را به عنوان نقطه اتصال لوازم آرایشگری به هالیوود دانست. ابتدا از این دستمال ها برای پاک کردن مواد اولیه ای که برای گریم بازیگران به کار گرفته می شد استفاده می کردند. این دستمال ها برای حذف گریم بسیار مرغوب و کاربردی بود. البته آنها در آگهی های تبلیغاتی این محصول نیز از تاییدیه ستاره های آن زمان سینمای آمریکا نظیر جین هارلو و هلن هایز استفاده می کردند.

مدیران این شرکت تا سال ۱۹۲۶ محصولات خود را فقط در شکل دستمال کاغذی یکبار مصرف و صرفا برای پاک کردن لوازم آرایشی عرضه می کردند. در این سال آنها با نامه های زیادی از طرف مشتریان خود روبه رو شدند و این باعث شد که خود آنها نیز از این موضوع شگفت زده شوند.

این موضوع باعث شد آنها در این سال تصمیم به برگزاری یک نظر سنجی میان مشتریان خود بگیرند. آنها با طرح سوال از مشتریان خود پرسیدند که بیشتر از دستمال های آنها برای پاک کردن لوازم آرایشی استفاده می کنند یا برای تمیز کردن سایر نقاط صورت از جمله بینی. نتیجه این نظر سنجی نشان داد ۶۰ درصد از پاسخ گویان سایر استفاده های این محصول را انتخاب کرده اند که این موضوع مدیران این کارخانه را به فکر توسعه خط تولید خود انداخت.

کلینکس در سال ۱۹۲۸ دستمال های خودش را با شکل حفره حفره های ریز و معروف که در سطح آن بود عرضه کرد، این طرح معروف برای این برند بود که هنوز نیز از آن استفاده می شود. سپس آنها در سال ۱۹۲۹ دستمال های خود را به شکل رنگی به بازار عرضه کردند و یک سال بعد طرح هایی روی این دستمال ها به صورت چاپی به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۳۲ محصولی دیگر به عنوان دستمال جیبی کلینکس از این شرکت به مخاطبان عرضه شد. آنها برای این محصول شعار دستمالی که می توانید با خود حمل کنید استفاده کردند که با اقبال عمومی روبه رو شد.

در طول جنگ جهانی دوم، جیره بندی مثل اکثر مواد اولیه مورد استفاده عمومی روی تولید محصولات کاغذی نیز قرار گرفت و تولید دستمالهای کاغذی بسیار محدود شد.

با این حال، تکنولوژی مورد استفاده در تولید دستمال های کاغذی روی تولید باندها و پانسمان های استریل که در طول جنگ استفاده می شد، اعمال شد که باعث افزایش قابل توجه استفاده تبلیغاتی صاحبان این شرکت شد. پس از پایان جنگ، عرضه محصولات کاغذی در سال ۱۹۴۵ به حالت عادی بازگشت.

با ادامه این سیر در سال ۱۹۴۱ خط تولید محصول جدیدی که دستمال کاغذی آقایان نام داشت در این مجموعه راه اندازی شد و سپس در سال ۱۹۴۹ دستمال های جدیدی برای پاک کردن عینک به سبد محصولات این شرکت افزوده شد.

در طول ۵۰ سال فعالیت، گسترش محبوبیت این دستمال ها همچنان رشد می کرد. به طوری که این شرکت در سال ۱۹۵۴،به عنوان حامی رسمی مالی در سریال تلویزیونی محبوب به نام ساعت پری کمو بود.

در طول دهه ۶۰، مدیران این شرکت در طول برنامه ریزی های مدون خود برای تبلیغات و برند سازی با تبلیغات تلویزیونی محصولات خود را برای مصرف کنندگان به معرض نمایش گذاشتند. آنها همچنین پا را از تبلیغات تلویزیونی نیز فراتر گذاشته و روی کیسه های حمل زباله نیز محصولات خود را تبلیغ کردند. همچنین آنها محصولات خود را در جعبه های مستطیل شکلی عرضه می کردند که این نیز نوآوری دیگری از سمت مدیران این شرکت بود.

این شرکت در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار با پردازش ۶ رنگ مختلف روی دستمال های خود یک بار دیگر با انجام یک حرکت متنوع با استقبال زیادی از طرف مصرف کنندگان مواجه شد که یک حرکت تبلیغاتی فوق العاده برای این محصول بود.

دستمال های کلینکس در سال ۲۰۰۰ در بیش از ۱۵۰ کشور جهان از جمله ایران مورد استفاده و استقبال مخاطبان قرار گرفت به طوری که امروزه کمتر کسی در سراسر جهان وجود دارد که نام این محصول را نشنیده باشد یا از یکی از محصولات متنوع آن استفاده نکرده باشد.

در سال ۲۰۰۲ دو محصول جدید کرم ضد آفتاب و لوسیون نرم کننده و ضدعفونی کننده با نام تجاری کلینکس نیز به مصرف کنندگان عرضه و باز هم مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

شاید اینکه این نام تجاری چگونه شکل گرفت برای شما نیز جذاب باشد. مدیران و صاحبان این شرکت نام تجاری خود را با تلفیقی از کلمه کلین به معنای پاکیزگی و کوتکس که یک برند مطرح در زمینه تولیدات پوشاک بانوان است کلینکس انتخاب کرد.

در کارخانه تولید این محصولات ابتدا دستمال ها در ورقه های دو تایی و سه تایی تولید و پس از طی این فرایند رولها به یک اتاق به نام اتاق رولینگ منتقل می شوند پس از آن به اندازه های استاندارد و توسط یک دستگاه غول پیکر برش زده می شود و پس از بسته بندی درجعبه هایی با نام تجاری کلینکس آماده عرضه به مصرف کنندگان می گردد.

منبع:

thoughtco

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا