معرفی بازیگرانی که در صنعت مد و لباس فعالیت می کنند | کدام بازیگران مدل شدند؟
این روزها بازیگرانی زیادی را می بینیم که تبلیغات زیادی در زمینه مد و لباس انجام می دهند، اما سوال بسیاری این است که کدام بازیگران مدل شدند ؟ فرش قرمز در افتتاحیه فیلمهای سینمایی در چند سال اخیر پررنگ شده و تا چند دوره بهخصوص جشنوارههای فیلم فجر به اوج رسیده تا جایی که برخی از بازیگران برای حضور در این فرش قرمز و اینکه جلوی دوربین عکاسان قرار گیرند، به مزونهای معروف و طراحان لباس رجوع میکردند و گاهی نیز خود مزونها برای تبلیغ لباسها و طرحهایشان به سلبریتیها پیشنهاد میدادند.
تب این مد و نوع پوشش آنقدر بالا گرفت که برخی، منتقدان اصلی این پدیده شدند. عکسهای بازیگران در سایتها و فضاهای مجازی آنقدر چرخید تا جایی که برگزارکنندگان جشنواره سعی کردند فرشقرمزها را کمی بیهیاهوتر برگزار کنند. با این حال فرشقرمزها که در همه جای دنیا بخش جذاب هر فیلمی است، در ایران نیز برگزار میشود.
بسیاری از بازیگران ایرانی چه زن و چه مرد خودشان در زمینه طراحی لباس فعالیت دارند و حتی بازیگرانی داریم که مزوندار هستند و برخی نیز تنها مدل بوده و علاوه بر بازیگری کار تبلیغات طراحان و برندهای مختلف را هم انجام میدهند. مهتاب کرامتی کسی است که از ۱۸سال پیش در زمینه طراحی و تولید لباس فعالیت میکند. کرامتی پس از پایان تحصیلات خود و آشنایی با ندا معارفی که در زمینه طراحی لباس فعالیت میکرد، همکاری با او را آغاز کرد. پس از مدتی تصمیم گرفت مزون لباس خود را تاسیس کند.
بهاره افشاری بازیگر دیگری است که فعالیت زیادی در زمینه طراحی لباس دارد. او هم طراحی لباس را پیش از بازیگری آغاز کرده است. افشاری در سال ۸۳با همراهی یکی از دوستانش که طراح صحنه و لباس بود فعالیت در زمینه طراحی لباس را آغاز کرد. ستاره اسکندری یکی دیگر از بازیگرانی است که به سمت مد و طراحی لباس ایرانی رفته و با همراهی طراح لباسی به نام شیما وحدتی در سال ۸۶ برند “تار اول” را راهاندازی کرد. این کار که برگرفته از خاطرات دوران کودکی او و بافتهای سنتی محلی است براساس پارچههای دستباف شکل گرفت.
مهناز افشار هم از بازیگرانی است که به پوشش خود اهمیت میدهد و مدتی هم مزون لباس داشت اما بهخاطر وقتگیربودن این کار، آن را کنار گذاشت. نازنین بیاتی بازیگر جوانی که با نخستین حضورش در فیلم “دربند” توجه همه را جلب کرد، از دیگر افرادی است که وارد حوزه طراحی لباس شده است. بهنوش بختیاری، بهنوش طباطبایی، امیر آقایی، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، میلاد کیمرام و… از بازیگرانی هستند که وارد دنیای مد و لباس شده اند.
فرش قرمز در افتتاحیه فیلمهای سینمایی در چند سال اخیر پررنگ شده و تا چند دوره بهخصوص جشنوارههای فیلم فجر به اوج رسیده تا جایی که برخی از بازیگران برای حضور در این فرش قرمز و اینکه جلوی دوربین عکاسان قرار گیرند، به مزونهای معروف و طراحان لباس رجوع میکردند و گاهی نیز خود مزونها برای تبلیغ لباسها و طرحهایشان به سلبریتیها پیشنهاد میدادند. تب این مد و نوع پوشش آنقدر بالا گرفت که برخی، منتقدان اصلی این پدیده شدند. عکسهای بازیگران در سایتها و فضاهای مجازی آنقدر چرخید تا جایی که برگزارکنندگان جشنواره سعی کردند فرشقرمزها را کمی بیهیاهوتر برگزار کنند. با این حال فرشقرمزها که در همه جای دنیا بخش جذاب هر فیلمی است، در ایران نیز برگزار میشود.
نسیم ملکی، طراح لباس تئاتر و سینما درباره تعاملی که میان بازیگران و سلبریتیها با طراحان لباس و مزونداران وجود دارد، به همشهری میگوید: “بیشتر برندها سراغ بازیگران میروند؛ چرا که تبلیغ باشد برای مزونهایشان و طراحیهای لباسهایشان. کمتر پیش میآید که بازیگران به سراغ طراحان لباس بروند مگر آنکه بازیگرانی باشند که لباس برند خاصی را میپوشند.
متأسفانه آنقدر که باید مزون خوب و حرفهای نداریم که خود بازیگر به سراغش برود مگر آنکه صاحب اسم و رسم باشد و آن هم برای آقایان در نهایت ۳برند و برای خانمها ۵یا ۶برند وجود دارد. در سالهای اخیر هم یکسری از بازیگران، خودشان وارد طراحی لباس شدند و مزون دارند.” ملکی درباره درست یا غلطبودن این نوع حرفه بازیگران توضیح میدهد: “بهطور حتم در هر تخصصی از جمله مد و لباس، هر کس بدون تخصص و به خاطر اینکه من چون خوب لباس میپوشم، پس طراحی لباس کنم، وارد شود؛ نتیجه منفی خواهد بود اما اگر تخصص باشد بهطور حتم پیامدها مثبت است. بسیاری از بازیگران هم هستند که در کنار طراحان لباس وارد این حوزه تخصصی میشوند که در این زمینه موفقیتهایی هم داشتهاند.”
این طراح لباس درباره این موضوع که چه باید کرد تا نوع پوشش و الگوسازی بتواند تداوم یابد، عنوان میکند: “بهنظرم لباسهایی که پوشیده میشود خارج از عرف نیستند اما کمی سختتر است که بهصورت مطلق بتوانیم دربارهاش صحبت کنیم. مسائل عقیدتی در جامعه ما وجود دارد که موجهای متفاوتی را بهدنبال داشته. در این حوزه نمیتوان همه را راضی نگه داشت و این کار خیلی سخت است. حتی اگر پوشیدهترین لباسها بر تن یک بازیگر باشد باز هم نمیتوان عکسالعملها را پیشبینی کرد و این کار را برای طراحان لباس سخت میکند. با این حال، خوشبختانه واکنشها نسبت به چند سال قبل بهتر بوده اما نباید بگذاریم لباسها از عرف پذیرش قشرهای مختلف خارج شود. درست است که در مد جهانی، شاید به این نتیجه رسیدند که لباس زیاد زیبا نیست اما در آن خلاقیت وجود دارد اما اینها هیچکدام برای قشرهای مختلف جامعه ما با نگاههای کاملا متفاوت تعریف نشده است.”
یکی دیگر از طراحان لباس که با برخی از بازیگران در ارتباط است، درباره نوع تعامل طراحان لباس و برندهای مختلف و بازیگران به همشهری میگوید: “برندهایی که تازه متولد میشوند برای سرمایهگذاری پنهان بیشترین هزینه را انجام میدهند؛ از بازیگران گرفته تا فشنبلاگرها دستمزدهای عجیب و غریب میگیرند. علاوه بر دستمزدها از محصولات برند استفاده کرده و بازیگران نیز در قالب هدیه از سکه گرفته تا… کار تبلیغ لباسها را انجام میدهند.
اما وقتی برندی توانست مشتریهای خود را جلب کند و معروف شود دیگر خود بازیگران به آنها مراجعه میکنند.” وی در ادامه توضیح میدهد: “متأسفانه این نکته هم وجود دارد، وقتی یک لباس به تن یک سلبریتی میرود قیمت آن چند برابر میشود اما وقتی از موضوع طراحی و دوخت لباس مطلع باشی گاهی یک لباس ۵۰۰هزار تومانی در مزونها با برندهای خاص تا ۳میلیونتومان به فروش میرسد که بهنظر باید تعادلی در این زمینه بهوجود بیاید.”
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |