رپورتاژ آگهی

در صورت مبتلا شدن به بیماری های عفونی چطور می توان قلب و سیستم گوارش را سالم نگه داشت؟

بیماری‌های عفونی از سال‌ها پیش وارد زندگی بشر شده‌ اند. این بیماری های در واقع از ارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌، ویروس، باکتری و انگل‌ها بوجود می‌آیند. این ارگانیسم‌ها در حالت عادی برای بدن ضرری ندارند اما در بعضی شرایط ممکن است باعث بیماری‌های عفونی شوند.

در صورت مبتلا شدن به بیماری های عفونی چطور می توان قلب و سیستم گوارش را سالم نگه داشت
 
عفونت در بدن هنگامی بسیار خطرناک می‌شود که به اعضای مهمی سرایت کند. بعنوان مثال عفونت قلب که حیاتی‌ترین عضو برای زندگی انسان است می‌تواند پیامد‌های ناگواری داشته باشد و حتی جان بیمار مبتلا به این بیماری عفونی را تهدید کند.
یا حتی عفونت سیستم گوارش که ممکن است باعث اختلال در معده و روده شود.از این رو در این مقاله قصد بررسی این بیماری‌ها و جلوگیری از ابتلای این دو عضو مهم در صورت ابتلای شخص به بیماری‌های عفونی را داریم. پیش از هر چیز به بررسی بیماری‌های عفونی قلب و سیستم گوارش می‌پردازیم.

بیماری عفونت قلب یا اندوکاردیت قلبی چیست؟ + راه‌های پیشگیری

این بیماری حاصل عفونت باکتریایی قلب است. در واقع عفونت قلب، عفونت لایه‌های داخلی یا دریچه‌های قلب است. قلب انسان دارای چهار دریچه است که باعث ایجاد جریان خون در کل قلب می‌شوند. اندوکاردیت قلبی یا عفونت قلب باعث ایجاد اختلال در این دریچه‌ها شده و نهایتا ممکن است باعث فعالیت بیش از حد قلب برای پمپاژ خون به اعضای دیگر شود.

بیماری عفونت قلب یا اندوکاردیت قلبی چیست
 
این بیماری می‌تواند برای جان بیمار بسیار خطر آفرین باشد. عفونت قلب علاوه بر خود قلب، می‌تواند به اعضای دیگر نیز آسیب بزند. زیرا باکتری‌های عفونی ممکن است وارد خون شده و به تمام نقاط بدن انتقال داده شوند.
اصلی‌ترین راه درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک به تجویز پزشک است. که در این روش شخص بیمار باید طی مدت چند هفته آنتی بیوتیک مصرف کند.

اما راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری چیست؟

برخی از انواع این بیماری قابل پیشگیری نیستند اما می‌توان با رعایت برخی نکات احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. در صورت وجود عفونت استرپتوکوکی برای ممانعت از روماتیسم قلبی باید این عفونت به سرعت درمان شود.
استفاده نکردن از دارو‌های وریدی نیز می‌تواند موثر باشد. بهداشت و سلامت دهان و دندان نیز یکی از راه‌های جلوگیری از این بیماری است.

لطفا بخوانید: متخصص بیماری های عفونی چطور می تواند از آسیب به قلب و سیستم گوارش بیمار را در امان نگه دارد؟

عفونت گوارشی و راه‌های پیشگیری از آن چیست؟

عفونت می‌تواند به دستگاه گوارش نیز سرایت و آن را درگیر کند. بعنوان مثال بیماری عفونت روده که در کودکان نیز رخ می‌دهد. این بیماری که در روده و دستگاه گوارشی توسط انگل‌ها، ویروس‌ها و یا باکتری‌ها بوجود می‌آید ممکن است برای کودکان مبتلا به این بیماری خطرناک باشد.

عفونت گوارشی و راه‌های پیشگیری از آن چیست
 
در صورت تشخیص به موقع این بیماری می‌توان از پیشرفت عفونت و خطرات بعدی جلوگیری کرد. برای پیشگیری از این بیماری راه‌هایی نیز پیشنهاد شده است.
راه‌های پیشگیری از این بیماری شامل: تمیز نگه داشتن آشپزخانه و بهداشت خوراکی، شستن مداوم دست‌ها در شرایط مختلف از جمله دست زدن به حیوانات و قبل از غذا خوردن، استفاده از واکسن قبل از مسافرت خارج از کشور و رعایت بهداشت در سفر.
اما منظور اصلی این مقاله چگونگی ممانعت از سرایت عفونت به قلب و سیستم گوارشی در بیمار عفونی است. متخصص بیماری‌های عفونی و دکتر قلب و همچنین متخصص گوارشی می‌توانند در این مورد برای بیمار مفید باشند.

متخصص عفونی چگونه می‌تواند مانع سرایت عفونت شود؟

متخصصین عفونی افرادی هستند که دوره دانشجویی را در دانشگاه‌ها گذرانده و همچنین دوره‌های کارآموزی، رزیدنتی و تخصصی را پشت سر می‌گذارند. هنگامی که بیمار به مطب متخصص عفونی مراجعه می‌کند. ابتدا وضعیت و مشکل خود را برای متخصص شرح می‌دهد.
پس از شرح حال توسط بیمار متخصص نوع بیماری و جزئیات آن را تشخیص می‌دهد. در اینجا متخصص به معاینه فیزیکی بیمار می‌پردازد. معاینه احتمالا شامل بررسی فشار خون، ضربان قلب و تنفس شخص است. ممکن است پزشک به معاینه بعضی اعضای بدن بیمار نیز بپردازد.

بررسی سیستم گوارشی و قلب انسان

همان‌گونه که گفته شد و می‌دانید قلب یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اعضای بدن است. وظیفه اصلی قلب پمپاژ و گردش خون بوسیله رگ‌های خونی در بدن می‌باشد. پس قلب با تمام اعضای دیگر در ارتباط است و وجود اختلال در فعالیت آن نه تنها می‌تواند باعث آسیب به اعضای دیگر شده، بلکه ممکن است جان انسان را تهدید کند.
پس در صورت وجود هر گونه بیماری در قلب باید به آن بسیار اهمیت داد مانند بیماری عفونت قلب یا اندوکاردیت قلبی که علاوه بر تهدید جان بیمار ممکن است به اعضایی مانند مغز، ریه، کلیه و طحال آسیب بزند.
سیستم گوارشی نیز وظیفه تغذیه، هضم، جذب و دفع غذا در بدن انسان را بر عهده دارد. اعضای این سیستم نیز ممکن است دچار عفونت شوند این بیماری می‌تواند موجب کاهش بیش از حد معمول آب بدن شده و حتی در سالمندان نیز ممکن است جان شخص را به خطر اندازد. این بیماری نیز با رعایت برخی نکات مانند بهداشت شخصی و بهداشت در سفر قابل پیشگیری است.
ضمنا باید در صورت بروز عفونت در بدن از عفونی شدن قلب و سیستم گوارشی ممانعت کرد. چگونگی این کار را می‌توانید از متخصص بیماری‌های عفونی که به او جهت درمان بیماری خود مراجعه کرده‌اید بپرسید در صورت وجود خطر سرایت عفونت به قلب و سیستم گوارشی متخصص شما را راهنمایی خواهد کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا