اخبار داغ

آیا عینک زدن در طول عمر چشم های ما را ضعیف تر می کند؟

 فاطمه روا، مجله اینترتی کولاک

اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر از عینک استفاده می کنید شاید شنیده باشید که عینک چشم ها را ضعیف تر می کند.ممکن است فکر کنید که به مرور زمان عضلات چشم که عدسی چشم را می کشند به اندازه قبل کار می کنند ، پس چشم شما ضعیف و ضعیف تر می شود و شما برای دیدن تصاویر واضح تر نیاز به عینک هایی با شماره بالاتر دارید.

 

 

 

اما این ایده که عینک به بینایی شما آسیب می رساند افسانه ای بیش نیست چون عینک ها واقعا این گونه کار نمی کنند. اکثر مشکلات بینایی به این دلیل هستند که کره چشم یا خیلی دراز هستند یا خیلی کوتاه و باعث می شود که قرنیه  عدسی خم بشود و نور در فاصله خیلی دور در جلو یا پشت شبکه بشکند ، در نتیجه چشم های شما تار می بیند . اگر کره چشم شما خیلی دراز باشد و نور جلوی شبکه چشم متمرکز بشود شما نزدیک بین هستید.

یعنی می توانید چیزهای خیلی نزدیک را خوب ببینید و با تصاویر دور مشکل دارید.اما اگر کره چشم خیلی کوتاه باشد و نور پشت شبکه متمرکز بشود شما دوربین هستید  یعنی شاید بتوانید یک علامت راهنمایی و رانندگی را از فاصله ای بسیار دور ببینید اما در دیدن و خواندن چیزهای نزدیک مشکل دارید.

ماهیچه های چشم شما عدسی چشم شما را کم و بیش خم می کند تا نور در جای مناسب تری متمرکز بشود اما این ماهیچه ها فقط می توانند جمع بشوند یا کش بیایند.پس ضعف بینایی شما به خاطر ماهیچه های ضعیف چشم شما نمی باشد. چون اگر این طور بود همه ما می توانستیم با تمرین ماهیچه های چشمی خودمان بینایی مان را درمان کنیم.

عینک ها کاری می کنند که یک کره چشم در بهترین شکلش انجام می دهد و باعث می شود نوری که به سمت چشم شما می آید به طور مستقیم روی شبکه متمرکز بشود و در نتیجه تصاویر واضح تر دیده می شوند.

پس تنها تاثیر عینک ها می تواند کاهش شدید کشش ماهیچه ها باشد . یک زمانی پزشکان فکر می کردند عینک ها می توانند کارهای بیشتری انجام بدهند.ده ها سال اپتومتریست ها عمدا برای کودکان نزدیک بین عینک هایی تجویز می کردند که بینایی آن ها را کاملا درست نمی کرد ، آن ها فکر می کردند این کار از ضعیف تر شدن چشم ها جلوگیری می کند.علت این بود که چشم کودکان در حال رشد است و معمولا با رشد جمجمه چشم درازتر می شود . برای کودکانی که نزدیک بین هستند این اتفاق نزدیک بینی را تشدید می کند.

 

 

پزشکان هم فکر می کردند که اگر عینک مناسب برای دید اجسام دور را برای آنها  تجویز کنند، چشم ها از این هم درازتر می شوند پس پزشکان فکر می کردند با تجویز اشتباهشان از کشیده شدن زیادی چشم ها جلوگیری می کنند.

اما در سال ۲۰۰۲  انجام یک تست این مساله را زیر سوال برد. بعد از دوسال کودکانی که عدسی های ضعیف تری به آن ها داده شده بود بینایی آن ها بدتر شده بود . نتایج تست آن قدر چشم گیر بود که محققان به خاطر نگرانی های اخلاقی آزمایش ها را متوقف کردند.

تخقیق های بعدی دیگر اثرات منفی عینک را به اندازه قبل نشان نمی دادند اما شواهدی هم برای کمک به بینایی ارائه نمی کردند. پس متخصصان اپتومتریست تجویزهای اشتباه را متوقف کردند.

نتیجه

عینک ،بینایی شما را ضعیف نمی کند. بلکه از ضعیف تر شد چشمان شما جلوگیری می کند. ممکن است شما با گذر زمان نمره چشمانتان بالاتر برود چون هرچه سن شما بالاتر برود عدسی چشمان شما سخت تر می شود و در نتیجه در مقابل تغییر شکل مقاومت نشان می دهد. اما مشکل از عینک شما نمی باشد پس همچنان از آن ها استفاده بکنید چون به شما در بهتر دیدن تصاویر کمک می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا