سلامت

آبی شدن ناخن ها و لب ها خبر از این بیماری در بدن شما می دهد

آبی شدن ناخن ها و لب ها نشانه چیست؟ عفونت ریه در افراد باعث تورم و التهاب و تنگی نفس می شود که نفس کشیدن را برای فرد بسیار سخت و مشکل می کند. در این مقاله از کولاک به بررسی علائم عفونت ریه که بسیار رایج هستند پرداخته ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

آبی شدن ناخن ها و لب ها هنگامی رخ می دهند که پوست روی لب ها به رنگ بنفش یا آبی در بیاید. این اتفاق به طور کلی ناشی از کمبود اکسیژن در خون و یا دمای بسیار پایین است. هنگامی که رنگ پوست آبی می شود، پای اصطلاحی به نام سیانوز وسط می آید.

به طور معمول، آبی شدن رنگ لب ها ناشی از کمبود اکسیژن در خون است. معمولا رنگ پوست زمانی که در ارتفاعات قرار دارید و احساس کمبود اکسیژن می کنید تغییر می کند و به رنگ آبی یا بنفش در می آید. گاهی نیز به علت شرایط زمینه ای مزمن مانند بیماری های ریوی یا نقص های قلبی مزمن این اتفاق رخ می دهد. کمبود اکسیژن در خون منجر به آبی شدن رنگ پوست در دست ها، پاها و لب ها می شود.

آبی شدن ناگهانی لب ها می تواند بیماری زمینه ای جدی را نشان دهد. اگر لب ها با وجود علائم زیر به رنگ آبی در آمد باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خستگی
  • غش کردن یا تغییر در سطح آگاهی یا هوشیاری

چه علائم دیگری ممکن است با آبی شدن رنگ لب ها ایجاد شود؟

لب ها معمولا به دلیل کمبود اکسیژن در خون آبی می شوند. اغلب؛ این کمبود اکسیژن می تواند یک بیماری اساسی که ممکن است علائم دیگری ایجاد کند را نشان می دهد. این علائم عبارتند از:

  • تغییر رنگ نوک انگشتان دست و پا
  • سردرگمی و گیجی
  • تغییر در سطح هوشیاری
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • تنفس سریع یا تنگی نفس
  • ضخیم شدن بافت زیر ناخن (clubbing)

علائم جدی

علائم جدی که ممکن است یک بیماری کشنده را نشان دهند به شرح زیر است. توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم زیر حتما با اورژانس تماس بگیرد:

  • احساس درد و فشار در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • بی هوش شدن

عفونت ریه بیماری دارای علائم خاص است که باید مورد توجه قرار گیرند و بر اساس همین علائم، درمان انجام شود، ما در این جا رایج ترین علائم عفونت ریه را مورد بررسی قرار داده ایم با ما همراه باشید.

عفونت ریه بنا به علل مختلفی رخ می دهد و به همین خاطر نیز دارای علائم به خصوص و در عین حال متفاوتی نیز هست. “علائم عفونت ریه” با توجه به نوع آن، موضوعی است که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم ، با مطالعه دقیق این مقاله با این بیماری و علائم آن به خوبی و به طور کامل آشنا می شوید.

زمانی که فردی به عفونت ریه دچار می شود بافت ریه او در قفسه سینه دچار التهاب می‌شود، علت بروز چنین عفونتی در بدن می تواند ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی باشد. هم چنین بهتر است بدانید که این بیماری در گاهی مواقع موجب عفونت در گوش می شود.

آشنایی با عفونت های سیستم دستگاه تنفسی بدن

بخش فوقانی سیستم دستگاه تنفسی بدن در برگیرنده بینی، حنجره، حلق و نای است و بخش تحتانی این دستگاه در برگیرنده ریه و اجزای آن. بنابراین با توجه به بروز عفونت در هر یک از قسمت ها آن بخش نامگذاری می شود.

رایج ترین عفونت ریه در بدن

رایج ترین عفونت ریه نوع باکتریایی آن است که از عوارض و علائم آن سوزش پوست است؛ برای درمان این دسته از عفونت ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می‌شود. از دیگر انواع آن می توان عفونت ویروسی را نام برد که در موردهای حاد موجب از دست رفتن آب بدن و آبی شدن ناخن ها و لب ها می‌شود. در نوع قارچی نیز شاهد علائم عفونت های ویروسی و باکتریایی هستیم و در موارد خیلی حاد نیاز به عمل جراحی است.

لازم به ذکر است که عفونت ریه احتمالا در بخش دیگری از بدن است و توسط جریان خون به ریه منتقل می شود و در نتیجه موجب بروز این بیماری می شود.

آبی شدن ناخن ها و لب ها
آبی شدن ناخن ها و لب ها

شایع ترین علائم عفونت ریه در بدن

به طور کلی می توان مشخص ترین علائم عفونت ریه را که ممکن است در افراد مبتلا دیده شود، در موارد زیر خلاصه کرد. اگر دچار گلودرد شدید و به دنبال آن سرفه های شدیدی داشتید احتمال عفونت ریه نیز وجود دارد پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرفه مداوم
تنگی نفس
درد قفسه سینه
خس خس سینه

اما باز هم علائم عفونت ریه با توجه به نوع آن می تواند در افراد متفاوت باشد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

ذات الریه

از شایع ترین عفونت های ریه می توان ذات الریه را نام برد که دلایل ویروسی، باکتریایی یا قارچی داشته باشد.ذات الریه اغلب پس از آنفولانزا در بدن رخ می دهد. هم چنین این بیماری به نوعی التهاب ریه نامیده می شود. بیشتر اشخاص سیگاری و مسن و همین طور کودکان و نوزادان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. علائم ذات الریه با توجه به شدید یا خفیف بودنش ، سن فرد و وضعیت سلامتی اش متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی علائم عفونت ریه در بیماران مبتلا به ذات الریه می تواند شامل موارد زیر باشد که عبارت اند از؛

علائمی شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی در بیماران پنومونی خفیف
التهاب ریه
درد و گرفتگی قفسه سینه
درد عضلانی و خستگی
تنگی تنفس
تغییر سطح هوشیاری و عملکرد مغزی (در افراد مسن)
استفراغ (به خصوص در نوزادان)
تب و لرز بالا

برای تشخیص این بیماری لازم است به پزشک مراجعه کنید و بر اساس علت ابتلا درمان شوید.

بیماری سل و علائم عفونت ریه در این بیماری

جالب است بدانید که سل نیز جزو بیماری های عفونی ریوی به شمار می رود که علت آن باکتری مایکوباکتریوم و توبرکلوزیس است و با سرفه سرایت می کند اما از طریق آب، غذا، تزریق خون یا نیش حشرات انتقال پیدا نمی کند. نشانه ها و علائم این بیماری نیز عبارت است از؛

تب
خلط سبز یا خلط آلوده به خون
تنگی نفس
کاهش اشتها
خستگی زود رس و ضعف عمومی
سرفه
بی حالی و تعریق شبانه

بیماری برونشیت و علائم عفونت ریوی

این بیماری به علت التهاب و عفونت در پوشش لوله های برونش رخ می دهد، به هنگام ضعیف تر شدن سیستم ایمنی بدن و عفونت ریه ها بیماری برونشیت ایجاد می شود. برونشیت می تواند حاد یا مزمن باشد از جمله علائم عفونت ریه در این بیماری ریوی می تواند موارد زیر باشد؛

تنگی نفس
قفسه سینه
خس خس سینه
خستگی
مخاط سنگین
سرفه مداوم

سایر عفونت های ریوی

از دیگر بیماری های عفونت ریه می توان به سندرم حاد تنفسی اشاره کرد؛ به عبارتی دیگر این بیماری نوعی از ذات الریه و مسری است.

هم چنین بیماری ذات الجنب از بیماری های عفونتی ریوی است به پرده پوشش دهنده ریه جنب می گویند و هر وقت در این پرده عفونت باشد بیماری ذات الجنب ایجاد می‌شود؛ چنین بیماری ای از طریق ذات الریه و عفونت ویروسی به وجود می آید. درد قفسه سینه و تنگی تنفس از علائم عفونت ریه در این نوع بیماری است.

در این مقاله سعی شد به رایج ترین علائم عفونت ریه در انواع مختلف اشاره و پرداخته شود ، امیدواریم با مطالعه این خبر بیش از پیش مراقب سلامتی خود و عزیزانتان باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا