رپورتاژ آگهی

آسیب های ورزش مختلف را بهتر بشناسیم

هر ورزشی علاوه بر یک سری فواید، یک سری آسیب ها و صدمات هم به بدن وارد می کند. باید در کنار فوایدی که ورزش کردن دارد، برای اینکه خدای نکرده باعث به خطر افتادن سلامتی نشویم، آسیب هایی را که ممکن است در حین ورزش به بدن خود وارد کنیم را بهتر بشناسیم.

آسیب های ورزش مختلف راه بهتر بشناسیم

 ورزش های پرخطر شامل راگبی، بسکتبال، اسکواش، دو و میدانی و ایروبیک می باشد. آسیب و صدمات ورزشی انواع مختلفی را شامل می‌شود. حال یک سری از اعضا و مفاصل بدن بیشتر دچار آسیب می شوند. با ما همراه باشید تا در مورد آسیب ها و صدمات و راه های درمان آن برایتان بازگو نمایم.

۱. تاندون آشیل

زمانی که از تاندون پشت زانو تاندون آشیل زیاد کار گرفته شود. ایجاد التهاب و درد می کند و اگر فرد آن را درمان نکند صدمات بسیار بدتری را به آن وارد می نماید. معمولاً دونده ها و ورزش هایی که با دویدن همراه است فرد را دچار این مشکل می کند.

درمان

انجام حرکات کششی و حرکات قدرتی با عث تقویت عضلات و ماهیچه های ساق پا می شود و مانع از هرگونه آسیب به فرد شده معمولاً تا برطرف نشدن مشکل هیچگونه فشار به بدن وارد نکنید و با کمک درمان ضد تورمی آن ها را برطرف سازید.

۲. ضربه به مغز

اگر به سر ضربه ای وارد شود یک سری علائم را با خود به همراه دارد. از جمله سرگیجه، مشکلات در بینایی، احساس سردرد، کم شدن حافظه، کم شدن تعادل تمرکز، احساس حالت تهوع.

افراد در ورزش ووشو  و بوکس  و ورزشهای رزمی و هاکی بیشتر دچار این مشکل می شوند.

درمان

  • استراحت
  • مصرف قرص های مسکن زیر نظر پزشک

۳. کشیدگی عضلات ران

بر اثر دویدن این مشکل ایجاد می‌شود. معمولاً در ورزش های فوتبال و والیبال این آسیب ایجاد شده و باعث درد و تورم و حتی کبودی را با خود به همراه دارد.

 درمان

انجام تمرینات کششی، کاهش شدت حرکات ورزشی، انجام درمان ضد تورمی، استراحت کافی، قرار دادن یخ بر روی محل آسیب دیده.

۴. درد در قسمت ساق پا

وارد کردن فشار ناگهانی و تمرینات زیاد، پوشیدن کفش های نامناسب، دویدن بر روی زمین های سخت، پریدن های نادرست.

 درمان

پوشیدن کفش مناسب، انجام تمرینات کششی، گذاشتن یخ، انجام درمان ضد تورمی.

۵. درد در قسمت پایین کمر

معمولاً در ورزشکاران سنگین وزن دیده شده است. معمولاً در ورزش های دوچرخه‌ سواری، دو و میدانی، گلف، تنیس و ورزشهای رزمی فرد دچار مشکل می شود و به دلیل انجام حرکات کششی و نادرست می باشد.

 درمان

انجام حرکات کششی، گرم کردن قبل از شروع بازی.

۶. کشیدگی عضلات و ماهیچه ها

این مشکل به دلیل گرم کردن صحیح بدن و یا خستگی و انعطاف پذیر نبودن بدن رخ می دهد. همچنین به دلیل احساس ناتوانی و ضعف در فرد این مشکل ایجاد می شود و بیشتر در ورزش های بسکتبال و دومیدانی و تنیس این موضوع اتفاق می افتد.

درمان

انجام حرکات کششی، در زمان خستگی هرگز تمرین انجام ندهید. استفاده از داروهای ضد تورم

۷. آسیب به آرنج

معمولاً در ورزش های تنیس فرد دچار این مشکل می ‌شود.

 درمان

انجام حرکات تقویتی در قسمت ساعد و بازو و حتماً این افراد از آرنج بند استفاده نمایند. همچنین مصرف داروهای ضد تورم بسیار کمک کننده خواهد بود.

۸. پیچ خوردگی مچ پا

این نوع از آسیب دیدگی بیشتر در ورزش های فوتبال و هاکی و بسکتبال و والیبال رخ می دهدو معمولاً ورزش هایی که همراه با دویدن است بیشتر دچار این آسیب می شوندو

درمان

انجام تمرین های نرمشی، استفاده از مچ بند، مصرف دارو های ضد تورمی، استراحت

۹. صدمات شانه ای

معمولاً در ورزش‌هایی مانند تنیس شنا و وزنه برداری، بیسبال، والیبال این آسیب بیشتر صورت می گیرد و علائم آن از جمله در رفتگی، کوفتگی، احساس ضعف.

 درمان

 استراحت، تقویت عضلات، مصرف داروهای ضد تورم

۱۰. آسیب وارده به زانو

دوندگان، شناگرانف دوچرخه‌سواران، فوتبال و بسکتبال و والیبال باعث آسیب به این قسمت ها می ‌شوند.

 درمان

 استفاده از کفش های مناسب، استراحت، مصرف داروهای ضد تورم

پیشگیری

همیشه از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از درمان می باشد. پس از انجام صحیح حرکات در ورزش و گرم نمودن بدن خود قبل از بازی بسیار حائز اهمیت می باشد. انجام ندادن  ورزش‌های شدید بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. درست و اصولی ورزش کردن هم هنر میخواد. هنر اینه که اصل تکامل رو رعایت کنی و سعی نکنی که عجله داشته باشی توی بهتر شدن. میشه گفت همه مهارت ها توی زندگی مرحله به مرحله به دست میان. حالا اگه این تکامل رو رعایت نکنی مخصوصاً تو ورزش میتونه عواقب بدی مثل مصدومیت و آسیب ورزشی رو برات به همراه داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا