سلامت

آیا بیماری سرطان کیسه صفرا کشنده است؟ این بیماری چه نشانه هایی دارد؟

 کیسه صفرا اندامی است گلابی شکل که در قسمت راست شکم درست در زیر کبد قرار دارد و صفرا را در خود ذخیره می کند. صفرا در کبد تولید می شود و توسط مجرایی وارد کیسه صفرا شده و در آنجا ذخیره می گردد. صفرا از طریق مجرای مشترک صفرا (مجرایی که کیسه صفرا را به کبد و بخش نخست از روده کوچک وصل می کند) از صفرا آزاد می شود. صفرا به فرد کمک می کند تا غذاهای مصرف شده را بهتر هضم کند! البته لازم به ذکر است عملکرد اصلی و مهم صفرا، شکستن چربی های موجود در مواد غذایی است.

سرطان کیسه صفرا که در کیسه صفرا شروع می شود و خوشبختانه سرطان شایعی نمی باشد! اگر سرطان کیسه صفرا زود تشخیص داده شود، احتمال بهبودی فرد بسیار زیاد است، اما در بسیاری از موارد این گونه نیست و احتمال بهبودی کاهش می یابد. این سرطان معمولا در زمان درمان ورم مزمن و طولانی مدت و یا وقتی که بیمار جهت برداشتن سنگ کیسه صفرا اقدام می کند، تشخیص داده می شود. خیلی به ندرت پیش می آید که بیمار با علائم سرطان کیسه صفرا به پزشک مراجعه کند!

در صورتی که پزشک مشکوک به وجود این نوع سرطان شود، آزمایشاتی برای بررسی شکم و یا وجود هر گونه سفتی و غده یا حجم احتباس شده از آب، انجام می دهد. پوست و قسمت سفیدی چشم ها برای چک کردن وجود نشانه ای از زردی ، بررسی می گردند. در برخی مواقع این سرطان موجب ورم غدد لنفاوی می شود که پزشک می تواند با لمس آنها متوجه برجستگی شود. پزشک غدد لنفاوی در بسیاری از نقاط بدن را چک می کند. در صورت وجود موارد فوق، آزمایشات تصویری ثانویه را تجویز می شود.

همچنین این سرطان از لحاظ شیوع، پنجمین سرطان دستگاه گوارش است. زنان ۲ برابر مردان به این سرطان مبتلا می شوند. حدود ۶۹۵۰ مورد از سرطان کیسه صفرا در سال ۲۰۰۴ میلادی در آمریکا تشخیص داده شد!

در بیماری سرطان کیسه صفرا، یاخته های بدخیم در بافت های کیسه صفرا دیده می شود. شکل کمیابی از این سرطان، سرطان مقدماتی صفرا است که در لایه ی میانی کیسه صفرا آغاز می شود و از طریق لایه های خارجی رشد می کند. بیش از ۸۵ درصد از سرطان های کیسه صفرا آدنوکارسینوما هستند که به معنی شروع سرطان در سلول های غدد پوشش کیسه صفرا می باشد. سرطانی که در سلول های پوست دیواره کیسه صفرا ایجاد شود به عنوان سرطان سلول سنگفرشی شناخته می شود.

علایم و نشانه های سرطان کیسه صفرا می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس درد مداوم در معده:

شما ممکن است به راحتی درد شکم را نشانه ابتلا به سوء هاضمه بدانید. با این حال اگر درد در قسمت بالای شکم و سمت راست آن متمرکز شده باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان کیسه صفرا باشد! درد شدید و ادامه دار در این ناحیه از شکم نیازمند پیگیری های پزشکی است.

زردی پوست:

زردی پوست و زردی قسمت سفیدی چشم ها یکی از نشانه های دیگر این سرطان است. در صورتی که سرطان تا آن جایی پیشرفت کند که مجرای صفراوی را مسدود کند، مایع صفرای کبد نمی تواند به روده ها برسد. این مورد موجب ریختن صفرا (که زرد رنگ است) در خون شده و قسمت های مختلف بدن را زرد می کند، که در برخی موارد پوست و چشم ها هم زرد می شوند. یک چهارم تا یک دوم افراد در هنگام تشخیص زرد هستند!

احساس ابتلا به بیماری آنفلوآنزا:

تهوع و استفراغ تنها نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا نیستند، اما هنگامی که با سایر علائم مانند درد در ناحیه بالای شکم و زردی و علائمی شبیه سرماخوردگی باشند، می توانند از نشانه های ابتلا به مشکلات کیسه صفرا تلقی شوند.

احساس وجود توده در شکم:

در صورت انسداد مجراهای صفراوی توسط تومور، کیسه صفرا شروع به ورم کرده و از اندازه طبیعی خود خارج می شود. این سرطان می تواند به ارگان های دیگر که در نزدیکی خود هستند، مثل کبد گسترش یابد. این ورم کیسه صفرا توسط پزشک قابل تشخیص است و یا می توان با آزمایش های سونوگرافی از وجود تومورها و ورم کیسه صفرا مطمئن شد.

احساس نفخ شدید:

اگر شما به مقدار بیش از حد دچار تجربه نفخ شدید بودید، باید بدانید که این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان کیسه صفرا باشد. پزشکان گاهی با یک معاینه فیزیکی می توانند تغییرات کیسه صفرا را تشخیص دهند. همچنین انجام سونوگرافی نیز به تشخیص این مشکل و تشخیص در اسرع وقت سرطان کمک می کند.

از دست دادن وزن بدون علت مشخص:

از دست دادن وزن بدون رژیم غذایی یا انجام ورزش خاص می تواند نشانه خاموش ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان کیسه صفرا باشد!

دیگر علائم بیماری سرطان کیسه صفرا بدخیم به شرح زیر است:

کم اشتهایی

تب

خارش پوستی

ادرار تیره

مدفوع کم رنگ و چرب و…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا