چهره هاسلبریتی خارجی

اسپایک لی ، رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن کیست؟ + عکس

اسپایک لی با نام اصلی ” شلتون جکسون لی ” ، کارگردان و فعال مدنی آمریکایی برای ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم کن امسال انتخاب شده است! جالب است بدانید او نخستین سیاهپوستی است که در تاریخ ۷۳ ساله این جشنواره مهم سینمایی ، رئیس هیئت داوران بخش مسابقه آن می‌ شود. اسپایک لی در ۲۰ ماه مارس سال ۱۹۵۷ مبلادی در آتلانتا در ایالت جورجیا در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمده است!

زندگینامه کامل اسپایک لی

بد نیست بدانید پدر اسپایک ، نوازنده و آهنگساز جاز و مادر وی نیز معلم هنر و ادبیات سیاه پوستان بوده است. اسپایک پس از پایان تحصیلات خود در ” مورهاوس “، به دانشگاه هنرهای زیبا رفت و در رشته فیلم سازی مشغول به تحصیل شد. او شرکت ” ۴۰ Acres and a Mule Filmworks ” را در سال ۱۹۸۶ میلادی تاسیس کرد.

اسپایک لی که از شناخته‌ شده‌ترین فعالان حقوق سیاهان در ایالات متحده آمریکا است، پیشتر برای نخل طلا، مهم ترین جایزه جشنواره کن برای فیلم ” کار درست را بکن” نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده بود! فیلم سینمایی ” کار درست را بکن” به کارگردانی ، به نویسندگی و به تهیه کنندگی و همچنین با بازی اسپایک لی و محصول کشور ایالات متحده آمریکا است. بد نیست بدانید بدون شک پس از تماشای این فیلم که به خانواده‌ های شش سیاه‌ پوست کشته شده در درگیری‌ های نیویورک تقدیم شده است، می‌توان لی را به نژادپرستی متهم کرد! 

زندگینامه کامل اسپایک لی

او در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی با فیلم بیوگرافی، کمدی-درام آمریکایی ” بلکککلنزمن ” برای اولین بار در دوران حرفه‌ ای خود، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد! فیلم سینمایی ” بلکککلنزمن ” به کارگردانی اسپایک لی و به تهیه کنندگی جیسون بلوم ، اسپایک لی ، ریموند منسفیلد ، شان مک کیتریک ، جوردن پیل و شان ردیک و محصول سال ۲۰۱۸ میلادی می باشد. این فیلم برای رقابت در کسب نخل طلا در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد. همچنین در نود و یکمین دوره جوایز اسکار در شش رشته نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت اسپایک لی ، جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی را در این مراسم از آن خود کرد!

درباره داستان این فیلم بد نیست بدانید فیلم، روایتگر داستان واقعی یک افسر پلیس آمریکایی سیاه‌ پوست در دهه ۱۹۷۰ میلادی به نام ” ران استالورث ” است که توانست به گروه نژادپرست کو کلاکس کلان ایالات متحده آمریکا نفوذ کند! او حرف‌ های تلفنی را زده و یک پلیس سفید پوست جای او ملاقات‌ ها را انجام می‌ دهد و…

زندگینامه کامل اسپایک لی

در جدیدترین خبر منتشر شده ، لی رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد! هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۲ تا ۲۳ ماه مه در جنوب کشور فرانسه برگزار می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا