گوناگون

تاریخ روز جهانی معلم چه روزی است؟ | پیام تبریک

روز جهانی معلم یک رویداد سالانه است که در ۵ اکتبر، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. قبل از انقلاب روز معلم در ۱۲ اردیبهشت بود و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود.

یونسکو از آنجایی که حامی حقوق همه افراد در تمام دنیا است، جهت حمایت از قشر فوق العاده زحمت کش و بی ادعای معلمان، برای یکپارچه سازی روزی جهت قدردانی زحمات ایشان، ۱۴ مهر که مصادف با ۵ اکتبر می باشد را روز جهانی معلم اعلام نموده است.

علاوه بر روز جهانی معلم هر کشوری به صورت جداگانه روز ملی معلم را در تقویم خود جای داده است و هر کدام از این کشورها هم بهانه ای محکم برای ثبت این روز در تقویم خود دارند، که با چند مورد از آن ها آشنا می شویم:

ایران

همان طور که می دانیم ۱۲ اردیبهشت، در کشور ما روز معلم نامگذاری شده است. اما علت آن چیست؟ دلیل این نامگذاری ۲ بهانه می باشد که یکی به قبل از انقلاب و دیگری به بعد از انقلاب باز می گردد.

قبل از بهمن سال ۵۷ و انقلاب، ۱۲ اردیبهشت هر ساله جهت قدردانی از زحمات معلمان ارج نهاده می شده است. علت آن هم کشته شدن ابوالحسن خانعلی یک معلم ۲۹ ساله دروس فلسفه و زبان عربی بود که در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع صنفی اعتراض آمیز معلمان در میدان بهارستان با گلوله اسلحه رئیس کلانتری بهارستان، سرگرد ناصر شهرستانی کشته شد.

شواهد نشان می‌دهد که ابوالحسن خانعلی نه هدایت کننده و نه سخنران بوده است، بلکه یک معلم مانند تمام آن هزاران معلمی بود که در اعتراض به کم بودن حقوق خود، در آن تجمع شرکت کرده بودند.گفتنی است ابوالحسن خانعلی، در هنگام مرگ دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه تهران بوده است.

ناصر شهرستانی، رئیس کلانتری بهارستان که یقینا موقعیت خود را در خطر می دید، به سمت تجمع کنندگان شلیک کرد که گلوله‌ای بر سر ابوالحسن خانعلی اصابت نموده و دو تیر دیگر نیز دو نفر را مجروح کرد.

پیکر وی بر روی دست معلمان با شعار “کشتند یک معلم را” به بیمارستان بازرگانان منتقل شد ولی اقدامات پزشکان مؤثر واقع نشده و وی جان باخت و در قبرستان ابن بابویه دفن شد.

در ادامه، رخداد تجمع معلمان در سال ۱۳۴۰ و شهادت ابوالحسن خانعلی موجب شد که دولت شریف امامی استعفا داده و دولت جدید حقوق معلمان را با مهندسین برابر نماید.

حکومت وقت برای دل جویی ازمعلمین ، روز ۱۲ اردیبهشت را نیز به یاد مرگ خانعلی”روز معلم” نامگذاری نمود.

اما پس از انقلاب اسلامی و ترور استاد شهید مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تاخیر عنوان شد و ۱۲ اردیبهشت مجددا به نام روز معلم نام گرفت.

آرژانتین

روز معلم در آرژانتین ۱۱ سپتامبر می باشد؛ این روز به افتخار بزرگداشت “دومینگو فاستینو سارمینتو” هفتمین رییس جمهوری آرژانتین که در سال ۱۸۸۸ در آسونسیون درگذشت، نامگذاری گردید.

برزیل

روز معلم در کشور برزیل ۱۵ اکتبر است. از ۱۵ اکتبر ۱۹۶۳ به بعد به مناسبت حکم ساخت مدارس ابتدایی در برزیل، هرساله مراسم بزرگداشت روز معلم در این کشور برگزار می شود.

شیلی

روز معلم در شیلی ۱۶ اکتبر است. در سال ۱۹۷۷ به افتخار تاسیس انجمن معلمان شیلی روز ۱۶ اکتبر روز معلمان نام نهاده شد.

جمهوری چک

روز معلم در جمهوری چک ۲۸ مارس مصادف با زادروز “یان آموس کمنسکی” نویسنده و فیلسوف چک می باشد.

هند

روز معلم در هند ۵ سپتامبر است. این روز مصادف است با سالروز تولد “سارولی راکریشنا” رییس جمهوری سابق هند که اعتقادی شگرف به آموزش و پرورش داشت.

پیام تبریک روز جهانی معلم :

ممتاز و نمونه شدن برای یکسال است و ماندگار شدن برای یک عمر؛سلام بر معلمی که هر سال نمونه است و یک عمر ماندگار معلم عزیزم روزت مبارک که جهانی از نورت مبارک گشته است .

*******

بهترین معلمان با قلبشان آموزش میدهند ، نه با کتاب

تقدیم به قلب پر مهر شما

آموزگار پُر مهرم روزتان مبارک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا