سلامت

تلخ شدن دهان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: گاهی اوقات حس چشایی همیشگی ما، موقتا تغییر می کند و طعم بد یا فلزی در دهان خود احساس می کنیم! تلخی دهان دلایل متعددی دارد از جمله رفلاکس معده، کمبود ویتامین، سیگار کشیدن و … تلخی دهان مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق افتد. البته معمولا در سنین میانسالی و ۴۰ تا ۵۰ سالگی تلخی دهان در افراد بروز می‌ کند!

تلخ شدن دهان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

طعم در دهان آدمی توسط ساختارهای ویژه ای به نام جوانه های چشایی احساس می شود؛ بد نیست بدانید به طور متوسط ۱۰۰۰۰ جوانه چشایی در دهان وجود دارد که اکثر آن ها روی زبان قرار گرفته اند! هر یک از این جوانه های چشایی، حدود ۵۰ سلول گیرنده حسی دارد که به نوشیدنی ها و غذاها واکنش نشان می دهند. جوانه های چشایی به پنج طعم اصلی حساس هستند: طعم های شیرینی، ترشی، شوری،  تلخی و  اومامی یا طعم گوشتی. لازم به ذکر است جوانه های چشایی دائما در حال جایگزین شدن هستند، بنابراین تغییر در سلامت، مواد مغذی دریافتی و تغذیه، داروها، هورمون ها و همچنین سن، همگی می توانند بر عملکرد آن ها تاثیر داشته باشند!

بزاق موجود در دهان، مواد شیمیایی موجود در غذا و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم را در خود حل می کند و پرزهای چشایی کوچک روی سلول های گیرنده، سیگنال هایی به مرکز چشایی در مغز ارسال می کند! و ما این گونه طعم ها را تشخیص می دهیم! جالب است بدانید حس چشایی بستگی به ترکیب غذا نیز دارد؛ اگر غذای شیرین را پس از بلع غذای بی مزه، بخورید؛ طعم آن شیرین تر احساس می شود! اگر به خوردن یک نوع غذا پشت سر هم ادامه دهید، کاهش رضایت از طعم را احساس می کنید که به علت سازگاری و انطباق با آن غذا است!

یکی از رایج ترین و شایع ترین علل تلخی طعم دهان، بهداشت ضعیف دهان می باشد؛ بهداشت ضعیف دهان و دندان موجب بروز مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت می‌ شود که در تغییر طعم دهان و تلخی دهان تاثیر زیادی خواهد داشت. و یا گاهی به دلیل سوء هاضمه عملکردی، در زمانی که معده عملکرد خوبی نداشته باشد صفرا به داخل معده برگشت می‌ کند و کمی التهاب و تحریک ایجاد می‌ شود که در این حالت فرد احساس تلخی دهان می‌ کند.

تلخ شدن دهان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

سیگار کشیدن هم می‌ تواند مزه ی تلخ در دهان ایجاد کند! دلیل آن هم این است که سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است و به جوانه‌ های چشایی آسیب می‌ زنند. اگر سیگار ترک شود، جوانه‌ های چشایی رشد کرده، بیشتر می‌ شوند و احساس مزه و طعم بهبود می‌ یابد؛ ولی در برخی موارد هم در افرادی که سالیانی است سیگار می‌ کشند، ممکن است پس از ترک سیگار هرگز جوانه‌ های چشاییشان بهبود نیابد!

بایستی این نکته را اضافه کنیم که تلخی دهان در دوران بارداری نیز گزارش داده شده است؛ در مراحل اولیه بارداری، برخی از زنان متوجه می شوند حس چشایی شان تغییر کرده است! ممکن است طعم فلزی عجیب در دهان احساس کنند یا برخی نوشیدنی ها و غذاهایی که سابقا لذت بخش بودند، ناگهان ناخوشایند به نظر برسند. همچنین فرد ممکن است از غذاهایی که پیش از این خوشش نمی آمد، لذت ببرد!

از دیگر علل و بیماری هایی که باعث تلخی دهان می شوند، عبارتند از:

آلرژی (حساسیت) و گرفتگی بینی

فلج بل (بیماری عصبی)

ژنژیویت (التهاب، ورم و خونریزی لثه ها)

گلوسیت (التهاب، ورم و قرمزی زبان)

پولیپ بینی

عفونت غدد بزاقی دهان

سندرم شوگرن (نوعی بیماری خودایمنی که باعث خشکی دهان و چشم می شود)

عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی، سینوزیت، گلودرد چرکی، آنفلوآنزا و فارنژیت (التهاب و ورم گلو) و کمبود ویتامین ب ۱۲ یا عنصر روی در بدن

تلخ شدن دهان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

افراد حساسی که تلخی دهان را  بسیار تجربه می‌ کنند، برای این که کمتر به تلخی دهان دچار شوند باید دقت کنند داروهایی که مصرف می‌ کنند در صورتی که ضروری نیست قطع کنند! توصیه می‌ شود معده این افراد خالی نباشد، چندان پرخوری نکنند و بعد از غذا نیز بلافاصله دراز نکشند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا