گوناگون

جشن مردگان، جذاب ترین جشن در مکزیک

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: نونا صادقی: در ابتدا باید بدانید که جشن مردگان نسخه مکزیکی جشن هالووین نیست. اگر چه که در ظاهر به هم خیلی شباهت دارند اما در نحوه برگزاری و در تاریخچه شکل گیری کاملا با هم متفاوت هستند. هالووین یک شب در تاریکی است اما جشن مردگان ۳ شبانه روز غرق در رنگ و شادیست.

از نام این جشن به خوبی پیداست که موضوع درباره مرگ و مردگان است اما نکته شگفت انگیز آن نشان دادن عشق و احترام نسبت به اعضای خانواده است که فوت شده اند. آن ها در آن روز خانه خود و عکس مردگان خود را با گل های زرد و نارنجی تزئین می کنند. غذا و شیرینی و نوشیدنی های مورد علاقه آن ها را آماده می کنند و روی میزی که با گل های زرد و نارنجی تزیین شده است می چینند. آن ها معتقدند که مردگان در این روز به خانواده های خود سر می زنند و از دیدن این تدارکات خوشحال می شوند. بر اساس این باور تمام خانه خود را تمیز می کنند و سپس تزئین می کنند و آماده حضور آن ها می شوند. این روز در سر تا سر مکزیک جشن است. همه آرایش می کنند و لباس مناسب آن روز را می پوشند. می رقصند و آواز می خوانند.

این جشن در شب ۳۱ اکتبر آغاز می شود و تا ۲ نوامبر ادامه پیدا می کند.

تاریخچه جشن مردگان:

جشن مردگان یا  Día de Muertos یک جشن کاملا مذهبی و بسیار قدیمی است و ریشه آن به هزاران سال پیش برمی گردد. بر اساس اسناد به دست آمده گفته می شود که جشن مردگان توسط تمدن هایی نظیر آزتک ها، مایایی ها و توتوناک ها نیز برگزار شده است.

آزتک ها همان سرخ پوستان بومی مکزیک هستند که یک ماه کامل این جشن را برگزار می کردند. آن ها باور داشتند که باید به بانوی مرگ که نام او Mictecacihuatl بود احترام گذاشت. امروزه باورها و عقاید مردم تغییرات بسیاری داشته است اما هنوز هم می توان برخی از آن تفکرات را در جشن های آن ها دید، هر چند که ممکن است اعتقادی پشت آن نباشد.

اولین کسی که در سال ۱۹۱۳ نمادی غیر رسمی را برای این جشن به تصویر کشید هنرمندی به نام خوزه گودولف پوسادا بود. او تصویر زنی را کشید و آن را کاترینا نام گذاری کرد. از آن سال به بعد زنان بسیاری خود را شبیه آن تصویر درست می کنند و به خیابان ها می آیند. جالب تر این که رکورد های زیادی برای تعداد کاترینا در خیابان ها ثبت شده است و هر سال بر تعداد کاترینا ها اضافه می شود و این اتفاق به یک ثبت رکورد تبدیل شده است.

همان طور که گفته شد جشن مردگان در ۳ روز برگزار می شود. در شب ۳۱ اکتبر همه مردم کنار هم جمع می شوند و جشن را در نیمه های شب، اول نوامبر آغاز می کنند. شب اول به کودکان درگذشته اختصاص دارد. آن شب به جشن بیگناهان یا فرشته های کوچک معروف است. در این جشن انواع اسباب بازی ها و شیرینی جات و آبنبات های مختلف در همه شهر دیده می شود و به خصوص بر روی قبر کودکان فوت شده تعداد این وسایل خوشحال کننده زیاد است. آن ها معتقدند که این ها باعث شادی ارواح کودکان می شود.

بر اساس باور آن ها شب دوم تعلق دارد به بزرگسالانی که فوت کرده اند. در این شب خانواده ها در گورستان ها جمع می شوند و بر سر مزار عزیزان خود تمام شب را بیدار می مانند. مزار آن ها را با گل های زرد و نارنجی تزئین می کنند و تمام گورستان را با شکلات و شیرینی و غذاها و نوشیدنی های متنوع پر می کنند. آواز می خوانند. سرود های گروهی می خوانند و می رقصند. سپس بر اساس رسمی که از گذشته بر جا مانده صمغ درخت کاج را با مراسمی خاص می سوزانند.

یکی از جاذبه های مکزیک در این تاریخ این است که شهر یک دست رنگ نارنجی و زرد به خود می گیرد و این بی نهایت زیباست.

روز ۲ نوامبر تقریبا از ظهر به بعد مردم با لباس ها و آرایش های مخصوص خود در خیابان ها حاضر می شوند و عکس های یادگاری می گیرند و شادی می کنند. هدیه به هم می دهند و با جمجمه ها و اسکلت ها نمایش اجرا می کنند.

سپس در اواخر شب تمامی شهر را از آثار رنگ و گلی که بر جا گذاشته اند پاک می کنند. بر سر مزار ها می روند و آن جا را هم کاملا تمیز می کنند و برای شروع روز های عادی زندگی آماده می شوند.

 

منبع:

DayOfTheDead

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا