اخبار داغ

حل معمای ۴۰ ساله طی ۳۰ ثانیه

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

سه تا به راست، دو تا به چپ، یکی به راست!

یاد بازی لی‌لی افتادید یا نقشه گنج؟ تعجب نکنید؛ نه این است و نه آن. این ترکیب به ظاهر عجیب، رمز یک گاوصندوق لجباز قدیمی است که ۴ دهه در برابر باز شدن مقاومت کرد.

بیش از ۴۰ سال مسئولان موزه وراثتی ورمیلیون در آلبرتای کانادا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا یک گاوصندوق قدیمی را که در زیرزمین این موزه قرار داشت، باز کنند. اما هرچه سعی کردند به جایی نرسیدند.

آنها برای باز کردن این گاوصندوق به هر دری زدند. آهنگر استخدام کردند، با سازندگان گاوصندوق‌های مختلف تماس گرفتند، از کارکنان سابق موزه کمک خواستند. حتی از بازدیدکنندگان موزه برای گشودن در این گاوصندوق دعوت کردند و آنها را به چالش کشیدند اما انگار این گاوصندوق بازشدنی نبود.

طی ماه گذشته، استیفن میلز که ساکن فورت مک‌موری آلبرتاست، در یک سفر خانوادگی همراه با پدر، همسر و دو فرزندش تصمیم گرفت از این موزه بازدید کند. او وقتی از دردسر مسئولان موزه برای باز کردن این گاوصندوق خبردار شد، نتوانست بر وسوسه خود غلبه کند و در میان حیرت همگان در اولین تلاش خود موفق شد در گاوصندوق را باز کند. استیفن تنها ۳۰ ثانیه برای این کار لازم داشت.

او گفت: «روزی که به موزه رسیدیم، در آنجا بسته بود ولی توانستیم یکی از کارکنان داوطلب را پیدا کنیم و او نیز موزه را به ما نشان داد. بیشتر به دنبال آن بودیم که ببینیم آنجا چه چیزی برای ارائه به جامعه دارد.»

پس از گشتی در طبقه همکف،آنها نگاهی هم به زیرزمین و گاوصندوق مرموز آن انداختند. این گاوصندوق متعلق به هتل برانسویک بود که در اوایل قرن بیستم افتتاح شده بود. زمانی که این هتل در اواخر دهه ۱۹۷۰ تعطیل شد، گاوصندوق هم بدون اینکه باز شود به موزه منتقل شد.

میلز گفت: «این گاوصندوق شبیه به یک کپسول زمان بود. هیچ‌کس خبر نداشت چه چیزی داخل آن قرار دارد. همه به دنبال باز کردن آن بودیم و کنجکاو بودیم که ببینیم قرار است با چه چیزی مواجه شویم.»

مثل هر بازدیدکننده دیگر، به او هم پیشنهاد شد که دستی به سر و روی این گاوصندوق بکشد، بلکه بتواند آن را باز کند: «درست مثل فیلم‌‌های سینمایی در حالی که دو فرزند ۴ و ۶ ساله‌ام کنارم ایستاده بودند، گوشم را روی در آن گذاشتم. نگاهی به صفحه شماره‌گیر کردم و ترکیب خاصی به ذهنم خطور کرد؛ سه تا به راست، دو تا به چپ و یکی هم به راست. ۶۰-۴۰-۲۰ و … گاوصندوق باز شد.»

میلز با اشاره به اینکه این یک حرکت کاملاً شانسی بود گفت: «خودم هم شگفت‌زده شده بودم. یکی دو قدم عقب رفتم و با خودم گفتم با این حساب، امشب حتماً باید یک بلیت بخت‌آزمایی بخرم!»

البته بعد از ۴۰ سال انتظار و آن همه مرارت، محتویات گاوصندوق دردسرساز برای میلز و مسئولان موزه، چیزی نبود که انتظارش را داشتند: «متاسفانه چیزی که فکر می‌کردیم گیرمان نیامد. چند ورق کاغذ، چند برگ چک تاریخ‌ گذشته مربوط به ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸، یک دسته کاغذ یادداشت برای سفارش غذا و یک برگ رسید مربوط به هتل. کلاً چیز دندان‌گیری نبود.»

گرچه مواجهه با موجودی گاوصندوق ناامیدکننده بود اما او از شادی فرزندانش که بابت شکستن رمز جیغ و داد می‌کردند و بالا و پایین می‌پریدند، به عنوان باارزش‌ترین دستاورد آن روز یاد می‌کند.

 

منبع: سی‌ان‌ان

لینک خبر:

https://edition.cnn.com/2019/06/06/americas/tourist-safe-locked-40-years-trnd/index.html?utm_source=twCNN&utm_term=link&utm_medium=social&utm_content=2019-06-06T14%3A50%3A01

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا