سلامت

خانم ها این نشانه های سینه را جدی بگیرید

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

خانم ها این نشانه های سینه را جدی بگیرید

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

زناشویی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

تشخیص سلامت و بیماری از روی سینه زنان

برای تشخیص سلامتی راههای مختلفی وجود دارد ، آزمایشات مختلف و معاینات پزشکی و.. که همگی توسط فردی متخصص صورت می گیرد اما آن طرف قضیه می توان با استفاده از تغییرات و تحولاتی که در اعضای بدن رخ می دهد تا حدودی متوجه وجود بیماری یا مشکل جسمی شد ، یکی از این اعضای راهنما که می توان به عنوان آینه سلامتی از انها برای زنان نام برد سینهها هستند ، سینه های زنان که یکی از اعضای بسیار حساس محسوب می شوند می توانند با تغییر در فرم ، رنگ و سایزشان نشان دهنده ی بیماری یا مشکلی جدی باشند اما چه زمانی ؟ در ادامه این بخش از سلامت کولاک می خوانید. شکل پستان به طور طبیعی حالتی برجسته با نوکی به رنگ صورتی کمرنگ یا قهوه ای تیره می باشد ولی گاهی نوسان در این عضو مهم رخ می دهد مثل:سینه زنان

سینه زنان

۱- رشد و بزرگ شدن سایز سینه زنان :

به طور طبیعی در سه حالت سایزسینه بزرگ می شود ، در زمان بارداری و شیردهی ، در دوران تغییرات هورمونی که روزهای قبل و بعد قاعدگی رخ می دهد ، در زمان افزایش وزن. اگر سایزسینه ی شما به صورت ناگهانی و بدون آنکه رابطه ای به هیچ یکی از این دوران داشته باشد رشد کرد پس بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

 

۲- دلیل کوچک شدن سایز سینه ها در زنان :

اگر متوجه شدید که سینههای شما در حال آب رفتن هستند احتمالا شما در حال کاهش وزن یا ماهش میزان هورمون استروژن هستید اما اگر علت هیچ یکی از اینها نبود انجام تست سندرم تخمدان پلی کیستیک ضروری است چرا که نادیده گرفته شدن این مشکل منجر به بروز خطرات جدی خواهد شد. علت دیگر کوچک شدن سینه ها در زنان مصرف بیش از حد قهوه است ، در همین رابطه تحقیقی در بریتانیا صورت گرفت و ثابت شد که زنانی که روزانه ۳ فنجان قهوه مصرف کنند سینه هایشان کوچک می شود یا به اصطلاح آب می رود.

۳- تغییر شکل سینه های زنان :

DNA به نوعی برنامه ی تغییر شکل سینه ها را در شما تعیین می کند. به طور کلی تغییر شکل سینهها با افزایش سن و شیردهی رخ می دهد. همانطور که می دانید با گذشت زمان و افزایش سن پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و فرمی اشکی به خود می گیرد اما اگر فاکتورهای موثر وجود نداشت ولی شکل سینه ی شما تغییر کرد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت را بیابد.

۴- توده و برآمدگی در سینه های زنان نشانه چیست؟

طی دوران قاعدگی شما احتمالا احساس برآمدگی و وجود توده داخل سینه هایتان می کنید که نتیجه ی تغییرات هورمونی است که در بدن رخ می دهد که این تغییرات فیبروکیستیک در زنان بخشی از ساختار طبیعی پستان هاست.

اما اگر بعد از اتمام این دوران توده و برآمدگی برطرف نشد پس شما نشانی از یک تغییر نگران کننده در سینهخود دارید. گفتنی است توده هایی که در اطراف سینه و قسمت زیربغل ها با کمی درد در این دوران احساس می شوند بایستی بعد از پایان سیکل رفع شوند.

۵- سفتی زیاد سینه زنان می تواند یک خطر باشد!

متاسفانه زنانی که سینه هایی با بافت فشرده و سفت تری دارند برای تشخیص توده ها نیاز به بررسی های بیشتری دارند چرا که تشخیص علت تغییرات و اختلالات در این مورد دشوارتر است. سفتی زیاد سینه ها اگر به صورت ناگهانی ایجاد شوند علامتی خطرناک هستند و در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید و درخواست انجام ام آر آی کنید.

۶- درد در سینه زنان از چیست؟

لیست بلند بالایی در مورد علل دردهایی که در پستان بروز می کند وجود دارد که رایج ترین آنها :دردهای تلخ در سینه ، درد در هر دو سینه ، درد و سوزش سینه و.. که در دوران افزایش هورمون ها برخی از دردها طبیعی است و گاهی هم به دلایل حمل بار سنگین و ورزش ایجاد می شوند.

 دسته ای دیگر از دردها که بسیار شایع هستند ، دردهایی هستند که در حین لمس سینه به صورت غیرقابل تحمل رخ می دهند . یکی از متخصصان زنان در بریتانیا می گوید:درد سینه ها می تواند از کمبود اهن خود و اختلال در کارکرد غده تیروئید باشد . نتیجه ی یک تحقیق در سال ۲۰۰۴ ثابت کرد که با افزایش مقداری ید و مکمل های آهن به رژیم غذایی زنان دچار دردهای سینه ، به وضوح مشکل رفع شد. یکی از پزشکان این تحقیق در مورد درد در یکی از پستان ها گفت :درد های ادامه دار به خصوص در یکی از سینه ها جزو دردهای نگران کننده هستند که حتی خبر از وجود توده های سرطانی در سینه می دهند.

۷- ترشح از نوک پستان یعنی سرطان سینه زنان ؟

ترشحات نوک سینه ها اتفاق غیرطبیعی نیستند ، در کل این ترشحات بعد از رابطه جنسی و تحریکات هورمونی به صورت کاملا نرمال رخ می دهند اما همین امر طبیعی می تواند نشانه ی خطرناکی باشد چه زمانی ؟ خواهیم گفت.

بسیاری از خانم ها به محض دیدن ترشحات سینه به فکر سرطان می افتند که در برخی از موارد صحیح و در برخی موارد نگرانی بی موردی است.

علت انواع ترشحات سینه زنان

اگر ترشحات سینه خودبخود خارج شوند، معمولا جدی است. اما اگر ترشحات با فشار دادن نوکسینه بیرون بیاید، می توان آن را نادیده گرفت.

رنگ ترشحاتی که نگران کننده هستند، معمولا خونی و یا روشن است.

گشاد شدن مجاری پستان می تواند باعث ترشحات چسبناک نوک سینه شود که معمولا در زنان یائسه به صورت دو طرفه وجود دارد. گشاد شدن مجرای پستان اغلب با درد، خارش و ورم نوک پستان همراه است. رنگ این ترشحات می تواند سفید، زرد، قهوه ای، سبز، آبی و یا خاکستری باشد.

در ترشحات رقیق و روشن با ته رنگ صورتی، گلبول های قرمز در زیر میکروسکوپ مشاهده مشاهده می شود و در حالت دوطرفه، نگرانی کمتری وجود دارد.

اگر سینه را فشار دهید و از نقاط متعدد نوک پستان ترشحاتی خارج شود، جای نگرانی کمتری دارد، با این حال اگر ترشحات به طور مداوم از یک قسمت نوک پستان خارج شوند، نگران کننده است.

ترشحات شیری رنگ معمولا در خانم هایی که در سنین باروری هستند، به صورت خودبخودی و دوطرفه دیده می شود. ترشح شیری ناشی از افزایش هورمونی به نام پرولاکتین است. این هورمون در اواخر دوران حاملگی و طی شیردهی در بدن افزایش می یابد و منجر به تولید شیر می شود.

این ترشحات رابطه ای با سرطان سینهندارند و کاملا بی خطر می باشد.

دلایل ترشحات چرکی سینه زنان

اغلب این ترشحات یک طرفه می باشند و پس از کشت ترشحات سینه در آزمایشگاه، عفونت در آن مشاهده می شود. عفونت پستان (ماستیت) اغلب در زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند دیده می شود. در این حالت باید آنتی بیوتیک مصرف شود و آبسه پستان باید تخلیه شود. اگر عفونت و التهاب پستان با درمان های انجام شده برطرف نشد، باید به وجود سرطان های التهابی شک کنیم و از دیواره پستان نمونه برداری انجام شود.

ترشحات آبکی و بی رنگ سینه زنان

این نوع ترشحات نیاز به بررسی دقیق تر دارد. این نوع ترشحات کاملا شفاف و بی رنگ هستند.ترشحات آبکی و بی رنگ می تواند نشانه ای از وجود سلول های غیرطبیعی از جمله سلول های سرطانی در پستان باشد.زمانی که ترشحات از هر دو پستان وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان کمتر می شود.

ترشحات خونی سینه زنان

ترشحات خونی می تواند نشانه ای از وجود سلول های سرطانی در پستان باشد، بنابراین بررسی پزشکی توصیه می شود .مهم ترین نوع ترشح پستان از لحاظ مشکوک بودن به سرطان، ترشح خونی می باشد.اگر ترشحات خونی و یا صورتی رنگ در سینه خود احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.اگر ترشح خونی همراه با مواردی مانند یک طرفه بودن ترشح و سن بالای چهل سال بود، نیاز به بررسی های دقیق تر پزشکی دارد. ترشح خونی نوک پستان در اواخر باردرای و دوران شیردهی می تواند به علت افزایش عروق بافت پستان باشد و مدتی پس از زایمان برطرف می شود. در این زمان اگر توده ای تشخیص داده نشد، نیازی به بررسی های بیشتر نمی باشد.

۸- تغییر رنگ سینه زنان:

تغییر رنگ سینه های در دو حالت رخ می دهد که حالت اول مربوط به دوران بارداری است که با قرار گرفتن در دوران شیردهی به مرور رفع می شود.حالت دوم تغییر رنگ که همراه با فرورفتگیسینه پدیدار می شود نشانه ای از سرطان سینه است. در انتها لازم است برخی از مواد غذایی که برای حفظ سلامتی سینه زنان مفید هستند را بشناسید.

برای جلوگیری از سرطان سینه زنان کدام خوردنی ها توصیه می شوند؟

مثل همیشه طبیعی ها در صدر قرار دارند ، میوه ها و سبزجاتی که زمینه را برای بروز و رشد توده های سرطانی نامساعد و از بین می برند که این مواد غذایی مفید شامل:

امگا ۳

امگا ۳ می تواند به کاهش سلول های سرطانی کمک کند، و همچنین می تواند از التهاب هایی که موجب آسیب به بافت بدن می شود جلوگیری کند.مواد غذایی حاوی امگا ۶ عبارتند از:روغن و تخم کتان، روغن و تخم شاه دانه، روغن هسته ی انگور، تخمه های کدو تنبل، روغن کنجد، روغن گردو، پسته، تخمه ی آفتابگردان (خام)، روغن زیتون و زیتون، روغن گل گاوزبان، روغن گل مغربی، روغن شاه بلوط، روغن انگور فرنگی، روغن جوانه ی گندم، مرغ و غیره.

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیباتی است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان سینه می شود. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. به طوری که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ۱۰۰ برابر تأثیر گذار تر از ویتامین C و ۲۵ برابر تأثیرگذارتر از ویتامین E است. این ۲ ویتامین خود از منابع سرشار آنتی اکسیدان شناخته می شوند.

انواع توت

توت ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان ها هستند که نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان سینه دارند. زغال اخته، تمشک، و توت فرنگی از این نوع توت ها به شمار می روند.

کلم ها

سبزیجاتی مانند خانواده کلم ها سرشار از سولفورافان است که ترکیبی محافظ بوده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. سولفورافان ها با از بین بردن سلول های سرطانی مانع از عود کردن سرطان می شوند. سولفورافان با ایجاد تغییرات ژنی در بدن مانع از رشد تومورهای سرطانی می شود. کلم بروکلی، گل کلم، و کلم پیچ همگی حاوی سولفورافان هستند.

این پست توسط بخش زناشویی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

خانم ها این نشانه های سینه را جدی بگیرید

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا