سلامت

درباره درمان سرفه در طب اسلامی چه می دانید؟

 مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: طب در مجموع به هرچیزی که بتواند در راستای سلامتی انسان موثر باشد، چه در درمان جسم و چه در درمان روح، گفته می ‎شود که همگی توسط پروردگار تبارک و تعالی در طول قرون گذشته هدایت شده است، گرچه به نام دانشمندان متفاوت ثبت باشد.

سرفه یک واکنش طبیعی است که در طی آن مجاری تنفسی از مواد آلوده خارجی و نیز مخاطی که در ریه ها و نای فرد وجود دارد، پاک سازی می شود. دقت داشته باشید سرفه‌ هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد، سرفه ی مزمن نامیده می‌ شود که علل متعددی دارد و با بررسی سابقه ی بیماری و گرفتن تاریخچه کامل پزشکی بیمار و خانواده او، معاینه دقیق و در صورت نیاز انجام آزمون‌ های آزمایشگاهی از سوی پزشک معالج، علت آن تشخیص داده می‌شود؛ اما سرفه ی حاد به سرفه‌ های کوتاه‌ تر از سه هفته گفته می‌ شود. در واقع، سرفه‌ های حاد به دنبال عفونت‌ های ریه، سرماخوردگی‌ ها و افتادن جسم خارجی در راه‌ های هوایی ایجاد می‌ شود.

سرفه همانند سرماخوردگی، ورم چشم، جوش و دمل جزء بیماری های مفید به شمار می آید؛ بد نیست بدانید سرفه باعث پیشگیری از بروز بیماری های متعددی مانند فلج شامل سکته مغزی، ام اس، میوپاتی و مانند آن ها می شود و شاید حتی بتوان گفت علت شیوع بیماری های ام اس و فلج، درمان سرفه است!

برای سرفه و سرماخوردگی، درمان های مختلفی بیان شده است، ولی تا جایی که قابل تحمل است نبایستی درمان شود؛ اگر سرفه طولانی شود و یا سرفه قدیمی و کهنه باشد و یا از تحمل خارج شود، بایستی درمان شود. توجه داشته باشید در روایت توصیه شده است که در درمان عجله نکنید؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کسی که خود را درمان کند، در حالی‌ که هنوز سلامتی بچربد و (در اثر این درمان) بمیرد، من از این شخص بری‌ام.» همچنین در روایت دیگری آمده است: «همانا خودکشی کرده است.»

در طب امروزی، عقیده بر این است که باید بیماری را در نطفه خفه کرد و باید در اولین فرصت درمان کرد، در حالی‌ که در طب اسلامی باید به بدن اجازه داد بدن از خودش در مقابل بیماری دفاع کند تا ورزیده شود. در قرآن آمده است: «کسی که در ناز و نعمت بزرگ شود، در جنگ کارایی ندارد.» (سوره ی زخرف، آیه ی ۱۸)

درمان سرفه با داروهای توصیه شده توسط اهل بیت علیهم السلام مفید بوده و سبب پیشگیری از فلج هستند؛ در حالی که درمان با استفاده از طب شیمیایی و جدید نوعا دارای الکل هستند.

بررسی علت های بروز سرفه

اگر سرفه خشک باشد، به احتمال زیاد به علت مشکل در قلب است که نبایستی درمان شود! چون با فلج در ارتباط است. (سرفه های خشک می توانند برای مدت طولانی شما را آزار دهند. اگر هفته ها پس از سرماخوردگی همچنان سرفه می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که سرفه های طولانی ممکن است به معنای درمان نشدن بیماری شما باشند! ضمن این که سرفه که خود نشانه ی وجود عامل ویروسی یا باکتریایی در بدن شماست، ممکن است به مزمن شدن ناراحتی های ریوی منجر شود.)

اگر سرفه همراه با خلط باشد، علت آن عفونت ریه است. خلط برای بدن مضر است و سبب بیماری های متعدد مانند ضعف چشم، بدبویی دهان، فراموشی و مرگ می شود که درمان نکردن آن سبب خروج خلط های مضر می شود. (سرفه تولیدی یا خلط دار معمولا پس از سرماخوردگی های ویروسی به وجود می آید؛ این نوع سرفه مواد مخاطی را از دستگاه های تنفسی شما بیرون می راند. البته آلرژی یا عفونت های باکتریایی نیز این نوع سرفه ها را ایجاد می کنند.)

درمان سرفه

درمان هایی برای انواع سرفه

– کاشم (انجدان رومی-درمان شاخص سرفه) و شکر نیشکر (سرخ یا قهوه ای) را به میزان مساوی ترکیب کرده و بدون آب یا عسل و… به مدت یک الی دو روز به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنید. اگر همراه سرفه خلط هم باشد، بایستی داروی خلط آور مصرف شود. توجه داشته باشید کاشم، درمان شاخص و پالایش کننده ی ریه و بهترین داروی سرفه است و شکر سرخ نیز بلغم و خلط را از بین می برد که یکی از علل سرفه نیز بلغم و خلط می باشد.

– دو لیوان آب روی مقداری رازیانه ریخته و آن را بجوشانید تا یک لیوان باقی بماند، سپس به اندازه یک گندم، داروی جامع امام رضا علیه السلام را در دهان گذاشته و با آب رازیانه همانند قرص بخورید یا در آب رازیانه حل کرده و مصرف نمایید. البته توصیه می کنیم بهتر است برای درمان سرفه، میزان عسل در داروی جامع امام رضا علیه السلام نصف میزان داروی معروف بوده و عاقرقرحا نیز به آن اضافه نشده باشد.

– و یا به عنوان آخرین توصیه، می توانید داروی ترکیبی شافیه حضرت موسی علیه السلام را به میزان یک فندق در شب مصرف نمایید و از اثرات معجزه آسای آن بهره مند شوید.

پرهیزات طب سنتی در درمان سرفه

– از خوردن مایعات سرد، به خصوص پس از خواب باید خودداری کرد.

– بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده و با ترکیبات اسیدی مثل ترشی در زمانی که فرد دچار سرفه است، خودداری شود.

– همچنین توجه داشته باشید مصرف شربت آویشن و زوفا نیز که در داروخانه های طب سنتی موجود می باشد و داروهای خلط آوری نیز هستند، بایستی با تجویز پزشک متخصص مصرف شود و از مصرف خودسرانه ی آن اجتناب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا