سلامت

درمان زخم معده و سرطان معده با این گیاه معجزه آسای معروف

مصرف برخی از گیاهان دارویی می‌تواند ما را زودتر به لاغری و کاهش وزن مطلوبمان برساند. یکی از گیاهان دارویی که خاصیت لاغر کننده دارد، شیرین بیان است که در این متن به معرفی آن می‌پردازیم.

معرفی گیاه شیرین بیان

گیاه دارویی شیرین بیان یکی از گیاهان بومی مدیترانه است و در اکثر نقاط ایران نیز رشد می‌کند. شیرین بیان یک گیاه چند ساله است و طول ساقه آن به یک متر یا حتی دو متر هم می‌رسد. شیرین بیان دارای برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه‌ سبز است و گل‌های آن به رنگ بنفش تا زرد هستند. ریشه شیرین بیان عمق زیادی دارد و پوسته ریشه این گیاه قهوه‌ای رنگ و مغز ریشه آن نیز زرد رنگ است. طبع شیرین بیان گرم است.

عملکرد و خواص شیرین بیان برای لاغری

اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید موجب لاغری خواهد شد. عملکرد شیرین بیان در کاهش وزن به این صورت است که با افزایش تولید انرژی از طریق افزایش واکنش بتا اکسیداسیون و مهار لیپوژنز (نحوه سوخت و ساز چربی) می‌تواند چرخه‌های جذب و مصرف انرژی را دستکاری کرده و در نتیجه با افزایش متابولیسم بدن سبب لاغری فرد شود. در نتیجه استفاده از شیرین بیان می‌تواند موجب کاهش وزن و بهبود مسیرهای متابولیکی بدن شود.

در تحقیقاتی که برای بررسی خواص شیرین بیان برای لاغری انجام شد، افرادی که عصاره شیرین بیان را استفاده می‌کردند بدون اینکه رژیم غذایی یا ورزش خاصی را دنبال کنند وزن از دست دادند و پس از هشت هفته کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی داشتند.

دیگر خواص گیاه شیرین بیان

همانطور که گفته شد گیاه شیرین بیان دارای فلاونوئید است و تحقیقات نشان داده است که مصرف آن می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود. علاوه بر این شیرین بیان دارای خواص دیگری نیز است. از جمله اینکه می‌تواند به کاهش کلسترول بدن و درمان زخم معده کمک کند. شیرین بیان در درمان گروهی از بیماری‌‏ها مانند بیماری‌های تنفسی، ویروسی و گلودرد نیز بسیار مفید و مؤثر است. سایر خواص شیرین بیان عبارتند از:

این گیاه درمان کننده زخم معده و سرطان معده است و شربت تجاری شیرین بیان نیز به همین منظور به فروش می‌رسد. طریقه مصرف آن به این صورت است که به مدت چهار ماه، باید هر روز به مقدار یک قاشق قبل از مصرف هر وعده غذایی استفاده شود.
مصرف گیاه شیرین بیان برای تقویت عمومی بدن هم مفید خواهد بود و خوردن آن مانع از پیری زودرس می‌شود.
گیاه شیرین بیان برای نرم کردن سینه و از بین بردن خلط سینه هم مفید است.
اگر زخم‌ها و تاول‌های پوستی با دم کرده شیرین بیان شستشو داده شوند زودتر بهبود می‌یابند.

با مکیدن ریشه شیرین بیان زخم و التهاب دهان بهبود خواهند یافت.
گیاه شیرین بیان می‌تواند ورم معده را برطرف ‌کند و برای درمان سوء هاضمه و نفخ شکم هم مفید است.
این گیاه می‌تواند نور چشم را تقویت کرده و سردرد را نیز رفع کند. برای کسب نتیجه شما باید دو گرم از ریشه شیرین بیان را پودر کرده و آن را با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید و سپس این مخلوط را در آب خیسانده و هر روز بخورید.
چای شیرین بیان برای درمان موخوره مفید بوده و می‌توانید موهای خود را با آن بشویید.
برای رفع بوی بد بدن در نواحی زیر بغل و پا می‌توانید از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده روی این قسمت‌ها بگذارید.

تهیه جوشانده و دمنوش شیرین بیان

برای تهیه دم نوش شیرین بیان پنجاه گرم ریشه شیرین بیان را آسیاب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید و آن را برای مدت ده دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد.
برای تهیه جوشانده شیرین بیان نیز پنجاه گرم ریشه شیرین بیان را در دو لیوان آب ریخته و آنقدر بجوشانید که یک سوم آب آن تبجیر شود.

سخن پایانی

یکی از گیاهان دارویی که مصرف آن برای افرادی که به دنبال لاغری هستند توصیه می‌شود، گیاه شیرین بیان است که دارای طبع گرم بوده و می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن سبب لاغری و کاهش چربی بدن بشود. با این حال استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است. در صورتی که قصد دارید برای مدت طولانی از شیرین بیان استفاده کنید توصیه می‌شود که آن را همراه با کتیرا مصرف نمایید./فرهنگ و هنر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا