سلامت

راه هایی برای کاهش سریع حرارت بدن

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: هادی زمانی

ما هرساله با رسیدن فصل گرما با مشکلی روبه رو هستیم با عنوان گرمازدگی اما آیا این یک اصطلاح عامه است یا یک بیماری شایع؟ حال به عنوان یک بیماری شناخته شده دلیل و راه های مبارزه با آن چیست؟ در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم که شما را در مقابله با این بیماری یاری می کند.

راه هایی برای کاهش سریع حرارت بدن

 

دمای طبیعی بدن معمولا  ۹۸٫۶ درجه فارنهایت نقل می شود، اما می تواند کمی کمتر یا بالاتر باشد. میانگین دمای بزرگسالان بین ۹۷٫۸ و ۹۹٫۰ درجه فارنهایت است. معمولا، هیپوتالاموس و سیستم عصبی اتونومیک بدن شما را در یک درجه یا دو درجه حرارت طبیعی نگه می دارد. با این حال، زمانی وجود دارد که حرارت بدن شما افزایش می یابد. این وضعیت به عنوان گرمازدگی شناخته می شود.

گرمازدگی ممکن است به علت گرمای شدید یا مصرف مواد غذایی خاص یا سایر عوامل باشد.

 

به چه دلایلی دمای بدن ممکن است افزایش یابد؟

عوامل متعددی می توانند باعث افزایش دمای بدن شما شوند. در اینجا چند دلیل رایج برای گرمازدگی وجود دارد که را عنوان می کنیم. داشتن بیماری التهابی، مانند عفونت و چنین بیماری می تواند شما را به تب، که یکی از نشانه هایی است که دمای بدن افزایش یافته مبتلا می کند. داشتن اختلال تیروئید شناخته شده به عنوان هیپرتیروئیدی، این باعث می شود بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند و دمای بدن را افزایش دهد.

زمان جذب مستقیم نور خورشید در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب به خصوص اگر در زمان جذب نور مستقیم خورشید فعالیت بدنی انجام دهید، احتمال این زیاد است که دمای بدنتان افزایش یابد. پوشیدن لباسهای مصنوعی تنگ زیرا ترکیبات این نوع پارچه ها رطوبت را تسخیر کرده و به راحتی نفوذ نمی کنند، مخصوصا اگر آنها تنگ باشند.

خوردن غذاهای تند، روغن چرب و یا سرخ شده. علاوه بر این، آجیل، گوشت و دیگر مواد غذایی با پروتئین بالا می تواند به گرمازدگی کمک کند.

و مصرف نوشیدنی های دارای کافئین یا الکل.

انجام تمرینات شدید فیزیکی می تواند باعث افزایش گرما شود زیرا عضلات فعال و فعالیت گردش خون مرتبط با آن باعث گرمای زیادی می شوند. داشتن برخی شرایط پزشکی که بر بدن شما تأثیر می گذارد، مانند انواع آرتروز، لوسمی و اختلالات عصبی. مصرف داروهایی که باعث افزایش دمای بدن می شوند مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها.

راه هایی برای کاهش سریع حرارت بدن

 

راه هایی برای مقابله با گرمازدگی

شما احتمالا می دانید که وقتی گرمازدگی دارید مهم است که بدنتان را با آب بشویید. بسیاری از روش های دیگر نیز برای کاهش حرارت بدن شما وجود دارد. درمان های خانگی زیر راه های آسان و موثر برای کاهش گرمای بدن هستند.

 

حمام سرد

قرار دادن پاهای خود را در یک وان آب سرد، بدن شما را خنک می کند و به شما اجازه می دهد تا به عقب برگردید و استراحت کنید. نگران نباشید آب سرد و یخچال ها را به یک سطل آب اضافه کنید. پاهای خود را در آن قرار داده و تا ۲۰ دقیقه نگه دارید. اضافه کردن چند قطره روغن اسانس نعنا به اثر افزودن خنک کننده کمک شایانی می کند.

 

آب نارگیل

آب نارگیل نوشیدن یک راه عالی برای تازه کردن و احیای بدن شما است. این نوشیدنی ویتامین ها، مواد معدنی  را تولید میکند. هنگامی که شما دچارگرمازدگی هستید الکترولیت ها در آب نارگیل آن را یک روش موثر برای انرژی دادن به بدن و مقابله با گرماست.

 

نعناع فلفلی

نعنا به دلیل ویژگی های خنک کننده آن در بدن موجب احساس خنک شدن می شود. شما می توانید یک چای نعناع گرم یا  یک نوشیدنی یخ زده از نعناع تهیه کنید و آن را در طول روز بنوشید. در حالی که چای داغ ممکن است به شما احساس گرم شدن دهد، نوشیدن نوشیدنی های گرم  به شما کمک می کند که بیشتر عرق کنید و بدن خود را خنک نگه دارید.

 

تغذیه مناسب

خوردن مواد غذایی با مقدار زیاد آب و میوه هایی مانند هندوانه و توت فرنگی نیز گزینه های خوبی هستند. سعی کنید از سبزیجات زیادی مانند کرفس، خیار و گل کلم استفاده کنید. شما می توانید این غذاها را در سالاد و به صورت خام بخورید. پیشنهاد ما این است به آنها ماست و کمی یخ را اضافه کنید تا آنها را به یک ترکیب خنک کننده تبدیل کنید زیرا ماست نیز یک غذای خنک است.

 

لباس مناسب

اگر شما در معرض نور مستقیم خورشید باشید، باید چشمان خود را زیر کلاه یا عینک آفتابی قرار دهید. شما حتی می توانید همراه خود یک چتر داشته باشید. لباس های رنگی را با پارچه های طبیعی مانند پنبه، کتانی یا ابریشم بپوشید. این لباسها در کاهش دمای بدن به شما کمک زیادی می کنند. امروزه دانشمندان در حال توسعه پارچه هایی  مانند پارچه های تنظیم حرارتی یا از این دست هستند که این محصولات ساخته شده با این نوع پارچه ها اغلب برای فعالیت های ورزشی و فضای باز طراحی شده اند.

 

آلوئه ورا

برگ و ژل داخلی این گیاه شفا بخش می تواند به کاهش درجه حرارت بدن کمک کند. شما می توانید ژل آلوئه ورا را به دلیل داشتن اثر خنک کننده به پوست خود بمالید. یا از ژل  خالص این گیاه بخورید. برای بیشتر شدن تاثیر این معجون، آن را قبل از استفاده در یخچال قرار دهید.

 

باترمیلک

نوشیدن باترمیلک ممکن است بدن شما را خنک کند و سوخت و ساز را بهبود بخشد. این نوشیدنی نیز پر از پروبیوتیک ها، ویتامین ها، و مواد معدنی است که به بهبود انرژی طبیعی بدن شما کمک می کند، اگر احساس گرمازدگی می کنید این نوشیدنی را امتحان کنید.

 

منبع

healthline

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا