گوناگون

روز جهانی دختر سال ۹۹ چه روزیه ؟ روز و تاریخ دقیق روز جهانی دختر در سال ۹۹

روز جهانی دختر سال ۹۹ چه روزیه روز و تاریخ دقیق روز جهانی دختر در سال ۹۹ اطلاعات دقیق و تکمیلی درباره تاریخ شمسی روز جهانی دختر در همین مطلب. روز بین‌المللی دختر یک روز یادبود بین‌المللی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل متحد است که به روز دختر نیز مشهور است. ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، اولین روز دختر بود.

روز جهانی دختر سال ۹۹
روز جهانی دختر سال ۹۹

این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی در خصوص نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیتشان مواجه‌اند برگزار می‌شود.

روز جهانی دختر سال ۹۹

این روز در تاریخ شمسی و در تقویم سال ۹۹ مصادف است با یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹

و همین طور مصادف است با ۲۳ ماه صفر سال ۱۴۴۲ و ۱۱ اکتبر سال ۲۰۲۰

بر اساس آمار رسمی سازمان ملل دختران در سراسر جهان با تبعیض‌های گوناگونی مواجه هستند. ۳۴ میلیون دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. بر اساس گزارش یونیسف، دختران پنج تا ۱۴ ساله در روز ۵۵۰ میلیون ساعت در خانه کار می‌کنند: رفت‌ و روب، آشپزی یا حتی آوردن آب از چاه یا چشمه. ساعاتی که پسران پنج تا ۱۴ ساله صرف کارهای خانه می‌کنند، پنجاه درصد کمتر از دختران است.

در سراسر جهان حدود ۲۰۰ میلیون دختر ختنه شد‌ه‌اند. هر سال سه میلیون دختر درکشورهای مختلف جهان در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند.

یونیسف می‌گوید که هر سال ۱۲ میلیون دختر خردسال در نقاط مختلف جهان مجبور به ازدواج می‌شوند و در حال حاضر از هر پنج زن جهان یکی زیر ۱۸ سال ازدواج کرده است.

بسیاری از این زنان مورد بدرفتاری روحی و خشونت جنسی همسران خود قرار می‌گیرند. دخترانی که زود ازدواج می‌کنند در سنین پایین -به عنوان مثال در ۱۲ سالگی- باردار می‌شوند و بسیاری از آنها به دلیل بارداری و زایمان تا پایان عمر از مشکلات سخت جسمی خود رنج می‌برند.

سازمان ملل متحد از کشورهای عضو این سازمان خواسته است با امضای سندی موسوم به “سند ۲۰۳۰” تلاش کنند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به برابری جنسیتی کامل در کشور خود برسند.

تاریخچه نامگذاری روز جهانی دختر

تاریخچه نامگذاری این روز به سال ۲۰۰۳ برمی گردد زمانی که ایده نامگذاری این روز بعنوان روز جهانی دختران از طرف انجمن حمایت از کودکان مطرح شد.

کشور آلمان ، اولین کشوری بود که این ایده در آن شکل گرفت و به مرور زمان و بعد از گذشت ۸ سال از ایده نامگذاری روز جهانی دختران در ۱۱ اکتبر ، بالاخره سازمان ملل این پیشنهاد را پذیرفت و از آن نیز حمایت کرد.

البته این ایده تا سال ۲۰۰۹ هیچگونه رسمیتی نداشت و بعدها با راه اندازی انواع کمپین برای حمایت از دختران سراسر جهان و پیشنهاد یکی از انجمن های حمایت از کودکان به سازمان ملل ، این ایده به رسمیت شناخته شد و با استقبال زیادی نیز رو به رو شد.

باوجود ۱٫۱ میلیارد دختربچه در سراسر جهان، سازمان ملل نگاه ویژه خودرا روی دخترانی گذاشته که مورد بی‌عدالتی و تبعیض جنسیتی قرار گرفته‌اند و سعی دارد تا بدین گونه بحران و معضلاتی که این کودکان در زندگی روزانه خود با آن مواجه هستند رابه سمع و نظر مردم جهان برساند.

مضمون روز جهانی دختر درسال جاری «توانمندسازی دختران: پیش، در طول و پس از تعارض» اعلام شده است. دلیل انتخاب این موضوع نیز گسترش روزافزون خشونت ها، تجاوزهای جسمی، تعارض‌های‌ جنسیتی علیه دخترها ، بهره‌کشی، قاچاق و ازدواج اجباری در کودکی در اکثریت قریب به اتفاق کشور های دنیا عنوان شده است.

به مناسبت روز دختر نگاهی به برخی آمارها در خصوص وضعیت ناخوشایند دختران در سراسر جهان بیندازیم.

  • در سراسر جهان حدود ۱۵ میلیون دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله تجربه رابطه جنسی اجباری و ناخواسته داشته‌اند.
  • در بریتانیا دو سوم دخترانی که از سوی نهاد مستقل «برنامه بین‌الملل» مورد پرسش قرار گرفته‌اند رابطه جنسی ناخواسته داشته‌اند یا دستکم در اماکن عمومی مورد تماس جسمی ناخواسته قرار گرفته‌اند.
  • هر هفته حدود ۷ هزار دختر بین ۱۵ تا ۲۴ سال به ایدز مبتلا می‌شوند.
  • بیش از ۲۰۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان زخم‌های تناسلی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.
  • حدود ۳ میلیون دختر در سراسر جهان تبعید به خاطر جنگ را تجربه کرده‌اند.
  • دخترانی که در منطقه بحرانی و جنگی زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که در مناطق آرام هستند در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند.
  • حدود ۶۲ میلیون دختر که در سن مدرسه رفتند هستند، به مدرسه نمی‌روند.
  • بر اساس روند فعلی در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ میلیون دختر ازدواج خواهند کرد که از این میان بیشتر از ۲ میلیون نفر از این عروس‌ها زیر ۱۵ سال خواهد داشت.
  • سالانه ۱۲ میلیون دختر پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند و یک پنجم آنها پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مادر می‌شوند.

۱۱ اکتبر روز جهانی دختر است و به همین مناسبت تلاش‌ها برای آگاه سازی در سراسر جهان نسبت به حقوق دختران صورت می‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا