چهره هاسلبریتی ایرانی

عکس های جشن تولد ۷۵ سالگی داریوش ارجمند+بیوگرافی کامل

ماهچهره خلیلی به بهانه تولد داریوش ارجمند با انتشار عکسی در صفحه شخصی اش نوشت: «استاد داریوش ارجمند تولد شما بی شک بهانه ای شد برای تشکر از زحمات فراوانتان در این سالها در عرصه ی هنر برای سینما، تیاتر و تلویزیون و بخاطر روشن کردن این راه برای من که شاگرد کوچیک شما هستم. زادروزتان را تبریک می گویم و بهترینها را برایتان آرزو میکنم. سایه ی پرمهرتون بر سر هنر ایران مستدام.»

تولد 75 سالگی داریوش ارجمند
تولد ۷۵ سالگی داریوش ارجمند

 

داریوش ارجمند ۵ مرداد ۱۳۲۳ در مشهد) به دنیا آمد. او فرزند تیمسار ارجمند، برادر کوچک‌تر انوشیروان ارجمند بازیگر، عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند، و پدر امیریل ارجمند است. ارجمند در فیلم‌های فیلم‌سازان برجسته‌ای چون بهرام بیضایی ، ناصر تقوایی ، مسعود کیمیایی و داوود میرباقری بازی کرده است.

داریوش ارجمند ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد، اما اصالت او به گفته خودش به شهر بیرجند در خراسان جنوبی بازمی‌گردد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی سپری نمود. دکتر علی شریعتی یکی از استادان او در آن برهه بود. وی سپس برای ادامه تحصیل رهسپار پاریس شد. در پاریس مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

وی به همراه مهرداد تدین از مؤسسین سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۱۳۴۰ است. علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر مشهد به ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری هم می‌پردازد که مهم‌ترین آن‌ها فیلم هیس می‌باشد. کارگردانی فیلم «گفت به زیر سلطه من آیید» نوشته علی پزشکی، اولین تجربهٔ سینمایی او در قطع ۱۶م. م. است.

وی با بازی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد. وی در دهه ۶۰ در سه فیلم کشتی آنجلیکا، پرده آخر و جستجوگر به ایفای نقش پرداخت. ارجمند در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم آدم‌برفی، اعتراض و سگ‌کشی بازی کرد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم سگ‌کشی از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

همچنین وی در تلویزیون در سریال امام علی در نقش مالک اشتر بازی ماندگاری از خود نشان داد. ارجمند در سال ۱۳۹۱ طی حکمی از سوی محمدرضا طالقانی به عنوان سخن گوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای منصوب شد. و در مراسمی در تیر ماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

ارجمند علاوه بر بازیگری، از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۹ به عنوان مجری با مجموعه تلویزیونی طلوع ماه به تهیه‌کنندگی رضا خوشدل راد همکاری نمود. وی از سال ۱۳۹۶ جزوه استادان رشته سینمای دانشگاه پارس شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا