گوناگون

فیلم عجیب ختم پارتی در ایران ! + ماجرای رقص و گریه در مجلس ختم چیست؟

فیلم عجیب ختم پارتی در ایران ! ماجرای رقص و گریه در مجلس ختم چیست؟ ویدیوی مجلس رقص در عزای دختر جوانی که تازه از دنیا رفته را اینجا ببینید. پدیده های عجیبی را هر روز از طریق فضای مجازی شاهد هستیم! به تازگی فیلمی در برخی از شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن مجلس ختمی با حضور چندین جوان را نشان می دهد این مجلس ختم مختلط است و حضار به جای عزاداری و فاتحه خوانی معمول مشغول رقصیدن با آهنگی شاد هستند. البته در خلال این حرکات عجیب گریه و زاری و شیون هم سر می دهند!

ختم پارتی در ایران
ختم پارتی در ایران

متاسفانه برخی از کسانی که دانش زیادی ندارند و از فرهنگ ایرانی اطلاعات غلطی دارند این جور مجالس عجیب و غریب را با مجلس «یزله» جنوبی در ارتباط می دانند.

«یزله» یکی از موسیقی ‏ها و رسوم رایج در ناحیه جنوب است که سال ‏های زیادی از گذشته های دور تا کنون، در نقاط جنوبی ایران برگزار شده و می شود. جنوبی ‏ها نام دیگری برای این مراسم به نام «هَوسِه» دارند. «یزله‏ خوانی» عنوان دیگری برای این رسم اهالی جنوب است. این موسیقی و مراسم محلی در بندر بوشهر،  خوزستان و… برگزار می شود؛ ولی ظاهرا ریشه آن به بندر بوشهر بر می ‏گردد.

این موسیقی و مراسم محلی،  یک آیین سنتی و بومی است که سالیان متمادی رواج داشته است. این آیین قدیمی در « جشن‎‏ها ( مانند عروسی ها ) و مراسم استقبال از شخصیت‏ ها » و نیز « سوگواری‏ها » (مانند عزاداری‏ محرم) اجرا می شود. پس کاربرد دو گانه دارد. این یکی از نکات جالب در این باره است. موسیقی هر کدام هم متناسب با همان جلسه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا