چهره هاسلبریتی خارجی

معجزه ای در دنیای ووشو به نام جت لی

مجله اینترنتی کولاک، مترجم: احسان فرشتیان 

 جت لی بازیگر معروف چینیست، که در فیلم های رزمی زیادی نقش آفرینی کرده است. جت لی یک قهرمان رزمی بزرگ و بازنشسته در رشته “ووشو” است. از نظر بسیاری از رزمی کارهای برجسته، او یک معجزه است.

زندگی نامه جت لی

جت لی متولد ۲۶ آوریل ۱۹۶۳ است. او در شهر پکن چشم به جهان گشود. جت لی دارای قدی به طول ۱.۶۸ است‌ و در فیلم های بسیار زیادی هنر آفرینی کرده است. وی پدر خود را در سن ۲ سالگی از داده و در مصاحبه های خود بار ها ذکر کرده است که یکی از بزرگ ترین آرزوهای او دیدن دوباره پدر بوده است. او کوچک ترین فرزند خانواده بوده و در نوجوانی از تحصیلات بسیاری خوبی برخوردار بوده است. او به گفته خودش درس خواندن بخش لذت بخشی از زندگی اش را فراهم می کرد. جت لی به جز رشته موسیقی در هیچ زمینه تحصیلی ضعف نداشته است. شروع رشته رزمی محبوب او یعنی “ووشو”، از سن هشت سالگی آغاز شد. نام استاد او فردی به نام “ووبن” بوده است که به جت لی توانایی دنبال کردن رشته ووشو به صورت حرفه ای را تقدیم کرد. طولی نکشید که جت لی جزو یکی از برترین ووشو کار های کلاس “ووبن” شد. او در سن ده سالگی جزو سی نفر برتر این رشته شده و برای نمایش ووشو به آمریکا سفر کرد.

ورود “جت لی” به دنیای هالیوود

آغاز محبوبیت و شهرت جت لی از شانزده سالگی شروع شد. او با بازی در فیلم “معبد شائولین” در چین بسیار مشهور شد. سپس او در سال ۱۹۸۸ به آمریکا سفر کرد و در فیلم “اژدهای مبارز” ایفای نقش کرد. ولی متاسفانه این فیلم با شکست مواجه شده و هیچ سودی برای وی نداشت. اما جت لی ناامید نشد و شکست را قبول نکرد. او با کمک یک تهیه کننده به نام “تسوی هارک” موفق شد در زمانی نه چندان زیاد دوباره یکی از محبوب ترین افراد دنیا شود. “تسوی هارک” قصد داشت از‌ جت لی یک ستاره بسازد و او را به هنگ کنک باز گرداند. سرانجام جت لی در سال ۱۹۹۰ در فیلم “استاد” نقش آفرینی کرد. او سپس با بازی کردن در فیلم “قهرمان” باعث حیرت عموم شد.

در سال ۱۹۴۴ جت لی به همراه یک کارگردان به نام “یوئن ووپینگ”، تصمیم به بازسازی فلسفه “بروس لی” و ساختن فیلمی مانند “مشت های خشم” گرفتند. در این فیلم قدرت و زیبایی هنرهای رزمی، با داستان قوی و صحنه های جذاب فیلم ترکیب شده اند. به گفته تهیه کننده فیلم “مبارزه ها” فیلمی است که بسیار با دقت فیلم برداری شده است و صحنه های موجود در این فیلم قبلا هرگز در هیچ فیلم دیگری دیده نشده در سال ۲۰۰۵ جت لی در فیلم “unleashed” (بی فطرت) نقش داشت. او در این فیلم در نقش “دنی”، که حکم یک سگ وحشی و انسان نما را  داشت بازی بسیار زیبایی را انجام داد در سال ۲۰۰۶ در فیلمی به نام “fearless” (بی باک)  بازی کرده است.

در سال ۲۰۰۷ فیلمی توسط رسانه ها اعلام شد ولی نام فیلم هنوز بیرون نیامده بود. به گمان طرفداران این هنرمند، در این فیلم بازی جدیدی نسبت به فیلم های دیگر را می بینیم. جت لی اسطوره جدی فیلم های رزمی با حرکات سریع و ضربات عمقی است که اسطوره مورد علاقه خیلی از جوانان است. جت لی بخاطر مهارت‌ های ورزشی و داشتن چهره‌ ای جذاب، وارد هالیوود شد و در فیلم «سلاح مرگبار۴» در نقش مقابل «مل گیبسون» ظاهر شد. فیلم های (رومئو باید بمیرد)، «پادشاهی ممنوعه»، با بازی در کنار «جکی چان» و «مومیایی» ازجمله فیلم‌ های موفق جت لی هستند. جت لی با کار گردانی “اندرز بارتکوویک” دومین اثر خود را در آمریکا بازی کرد این فیلم در هالیوود موفق بود و باعث شد تا جت لی در هالیوود معروف شود.

او در سال ۲۰۰۱ در فیلم “بوسه اژدها” بازی کرد و در سال ۲۰۰۱ در فیلم دیگری به نام “یگانه” نیز بازی کرد. جت لی در این فیلم در دو نقش منفی ومثبت نقش داشت. در سال ۲۰۰۲ در فیلم “قهرمان” بازی کرد و برای بازی در این فیلم به چین رفت. در سال ۲۰۰۳ جت لی مجددا به آمریکا بازگشت ودر فیلم “گهواره تا گور” به کارگردانی “اندرز بارتکویک” ایفای نقش کرد که البته یکی از بهترین بازی های خود را در این فیلم ارائه داد.

داستان بیماری و شکسته شدن جسمی جت لی

جت لی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد از ناراحتی قلبی و پرکاری تیروئید رنج می ‌برد و برخی از آسیب‌  ها در صحنه فیلم ‌برداری بر سلامت او تاثیر منفی گذاشته است. جت لی در دیداری که از «تبت» داشت در مورد مشکلات جسمی‌ خود گفته است. عکس او از این سفر که نحیف و شکسته نشان می ‌دهد باعث واکنش هواداران در شبکه‌ های اجتماعی شده و نسبت به سلامت این هنر پیشه فیلم‌ های رزمی ابراز نگرانی کرده اند. بسیاری از هوادارانش که بیشتر اهل “چین” و “هنگ کنگ” هستند جت لی ۵۵ ساله را با ۲۰ سال پیش، زمانی که فیلم‌ های اکشن رزمی بازی می‌ کرد مقایسه می‌ کنند. به همین دلیل این روز ها نگرانی های زیادی توسط هواداران او، در فضای مجازی به چشم می خورد.

منابع: biography / liveabout

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا