سینماسینمای‌جهان

پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند کدامند؟

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: سمیرا فیض آبادی : پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای هند متعلق به ستاره بی رقیب هندی عامر خان است که همیشه انتخاب‌هایی بی عیب و نقص داشته است. با ما همراه باشید تا با ده اثر برتر و پرفروش تاریخ سینمای هند آشنا شوید.

 

سینمای هند، به لحاظ خروجی، بزرگترین صنعت سینمای جهان شناخته شده است اما باید بگوییم که بالیوود به تدریج به مرکز قدرتمند مالی تبدیل شده است. شاید اعداد و ارقام و درآمد گیشه بالیوود در مقایسه با هالیوود ناچیز به نظر برسد اما فیلم‌ها اصولا در سینمای هند با بودجه بسیار کمتری ساخته می‌شوند، بنابراین مشخصا سوددهی بیشتری دارند. جالب است بدانید پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای هند متعلق به ستاره بی رقیب هندی عامر خان است که همیشه انتخاب‌هایی بی عیب و نقص داشته است.  با ما همراه باشید تا با ده اثر برتر و پرفروش تاریخ سینمای هند آشنا شوید.

 

۱- دنگال (۲۰۱۶)

 

«دنگال» یکی فیلم زندگی‌نامه – ورزشی  درمورد دو خواهر به نام‌های گیتا پوگات و بابیتا کوماری است. این دو خواهر اولین قهرمان‌های زن کشتی‌گیر هندی بودند که توسط پدرشان، مهاویر سینگ پوگات آموزش دیدند که خودش یک کشتی گیر آماتور بود. نقش مهاویر سینگ را عامر خان بازی کرده است. این خانواده به خاطر اینکه  تلاش داشتند وارد یک ورزش مردانه شوند همیشه مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند اما مهاویر سینگ مطمئن بود رویای دست نیافته‌ی خودش، توسط دخترانش به واقعیت بدل می‌شود. «دنگال» با ۳۳۰ میلیون دلار فروش کل در سطح جهانی به عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

 

۲- باهوبالی (۲۰۱۷)

 

Baahubali: The Conclusion دومین و آخرین نسخه سری فیلم‌های فانتزی موفق هندی است. کارگردان این اثر فاخر ، اس اس راجومالی است که با ساخت آثار حماسی الهام گرفته از رامایانا و مهاباراتا شناخته شده است. «باهوبالی» با هزینه‌ای معادل ۴۰ میلیون دلار، گران‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم هندی است که تاکنون ساخته شده است اما با توانسته با موفقیت گسترده در سطح جهانی، سود خوبی بدست بیاورد و کاری پولساز عنوان بگیرد. این فیلم درکل ۲۶۰ میلیون دلار فروش کرد

 

۳- سوپر استار مجهول (۲۰۱۷)

 

«سوپراستار پنهان» داستان زندگی دختری مسلمان است که باوجود مخالفت‌های پدر تندخو و بدزبانش تلاش می‌کند که خواننده شود.  او با یک هویت پنهان شروع به انتشار فیلم‌ آهنگ‌هایش می کند و مورد توجه کاربران  قرار می‌گیرد و یک شبه تبدیل به یک ستاره می‌شود. فروش این فیلم در سطح جهانی رقمی معادل با ۱۵۰ میلیون دلار بود. عامر خان از بازیگران اصلی این فیلم است. به نظر می‌رسد فیلم‌های هندی‌ای که عامر خان در آنها بازی می‌کند در سینمای چین مورد استقبال خوبی قرار می گیرند. درحالیکه فیلم «دنگال» در چین حدود ۱۹۰ میلیون دلار فروش کرد، فیلم «سوپراستار پنهان» هم بیش از۱۰۰ میلیون دلار در این کشور فروش کرد.

 

۴- پی کی (۲۰۱۴)

 

«پی کی» یکی دیگر از فیلم‌های عامر خان است که باید در این لیست آورده شود. داستان این فیلم در مورد یک موجود فضایی ساده با بازی عامر خان است که از فضا در بیابان‌های راجستان فرود می‌آید. این فیلم یک کار کمدی محسوب می‌شد اما سوالات در خصوص مذهب و دین در عصر جدید مطرح می‌کرد. انوشکا شرما نقش مقابل عامر خان را در این فیلم ایفا کرده است. «پی کی» ۱۴۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت و همچنین اولین فیلم بالیوودی بود که به فروش جهانی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا کرد.

 

۵- بجرنگی بائیجان (۲۰۱۵)

 

بجرنگی یک مرد هندو مذهب ساده دل و مهربان است که یک دختر بچه‌ پاکستانی که مشکل در تکلم دارد و از خانواده‌اش طی یک اتفاق  جدا شده است را میبیند. بجرنگی به دنبال پیدا کردن خانواده این دختربچه که نام او شهیدا است راهی یک سفر به پاکستان می‌شود تا شهیدا را نزد خانواده‌اش برگرداند و طی این مسیر رابطه محبت آمیز و وابستگی عمیقی با شهیدا پیدا می کند. مخاطبین و منتقدین سینمایی هر دو به جای پررنگ نگه داشتن روابط سیاسی تیره و شکننده هند و پاکستان در ذهن‌هایشان، تحت تاثیر پیام صلح و دوستی این فیلم قرار گرفتند. این فیلم در سطح جهانب ۱۴۷ میلیون دلار فروش کرد.

 

۶- باهبلالی: آغاز (۲۰۱۵)

 

هنگامی که سری اولین این فیلم فانتزی حماسی اکران شد، یک تاثیر گسترده در سطح هند ایجاد کرد. تا زمان اکران فیلم باهبلالی، تنها فیلم‌های هالیوودی توانسته بودند این میزان موفقیت را در این ژانر ویژه به دست بیاوند اما این فیلم موفق شد هنجارشکنی کند و ثابت کرد که صنعت سینمای هند هم قادر به تولید فیلم‌هایی در چنین مقیاس بزرگی است.  خط داستانی فیلم، که به شدت تحت تأثیر اسطوره های هند قرار داشت توانست مخاطبین را همراه خود کند و به فروش جهانی ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

 

۷- سلطان (۲۰۱۶)

 

این اثر درام درمورد زندگی یک مرد جوان و بی انگیزه، خالی از شور زندگی به نام سلطان با بازی سلمان خان است که عاشق یک دختر کشتی‌گیر به نام «عارفا» می‌شود اما عارفا به او می گوید فقط با یک کشتی گیر موفق مثل خودش ازدواج خواهد کرد. سلطان هم برای اینکه قلب عارفا را بدست بیاورد خودش را وقف کشتی می‌کند و خیلی زود در ورزش کشتی‌ یک قهرمان مشهور می شود. اما در مسیر سعی و تلاش و رسیدن به شکوه و درخشش متاسفانه عشق زندگی‌اش را ازدست می‌دهد. وقتی این فیلم اکران شد به خاطر داستان متفاوت و بازی زیبای بازیگرانش (سلمان خان و انوشکا شرما) مورد تحسین قرار گرفت. «سلطان» توانست به فروش جهانی ۹۰ میلیون دلار دست پیدا کند  و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

 

۸- دووم ۳ (۲۰۱۳)

 

«دووم۳» سومین و آخرین سری از فیلم‌های موفق «دووم» بود. در هر سه سری از سری فیلم‌های ماجراجویانه «دووم»، نقش منفی‌های کاریزماتیک فیلم در مرکز توجه و نقطه قوت فیلم بوده‌اند که در سری سوم عامر خان این نقش منفی جذاب را ایفا کرده است. عامر خان در این فیلم نقش مردی را بازی کرده که صاحب سیرک و شعبده‌بازی‌های نابی به نمایش می‌گذارد. او با دانستن حقه‌های بسیار از چندین بانک بزرگ دزدی می‌کند و بدون اینکه ردی از خود به جا بگذارد فرار می‌کند اما معلوم می‌شود که فرد دومی هم پشت این همه جنایات بوده است. منتقدین سینمایی نظرهای متفاوتی در خصوص این فیلم داشتند اما مخاطبین سینما این فیلم را دوست داشتند و این فیلم توانست ۹۰ میلیون دلار در گیشه فروش کند. کاترینا کایف، آبیشک بچن و اودی چوپرا دیگر بازیگران این فیلم بودند.

 

۹- پادماوات (۲۰۱۸)

 

بعد از بدست آوردن ۹۰ میلیون دلار در گیشه، پادماوات فقط یکی از پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما هند نیست بلکه یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های سینمای هند است. از آنجایی که این فیلم در مورد افسانه‌های قرن چهاردهم و در مورد ملکه راجپوت است بسیاری معتقدند که این فیلم تاریخ هند را تغییر داده و دستکاری کرده و این ملکه را به گونه بدی به تصویر کشانده است اما بعد از اعتراضات گسترده و اتفاقات ناخوشایند بسیار بالاخره این فیلم اکران شد و نظرات متفاوتی از سوی منتقدین دریافت کرد. سانجی لیلا بانسالی فیلمساز معروف هندی که علاقه بسیاری به ساخت فیلمهای تاریخی دارد کارگردان این اثر متمایز بود. دیپیکا پادوکن، شاهد کاپور و رنویر سینگ هم بازیگران اصلی این فیلم بودند.

 

۱۰- تایگر زندا هه (۲۰۱۷)

 

این فیلم یک تریلر جاسوسی و سری دوم فیلم موفق «تایگر» است. پس از آنکه گروهی از پرستاران هندی و پاکستانی توسط یک سازمان تروریستی در سوریه گروگان گرفته شدند، سازمان های اطلاعاتی دو کشور برای اولین بار در تاریخ دو کشور، مجبور به همکاری  با یکدیگر در یک ماموریت می‌شوند. سلمان خان و کاترینا کایف بازیگران اصلی این فیلم پرمخاطب بودند. درحالیکه برخی از سکانس‌های این فیلم کاملا غیرواقعی و غیرمنطقی هستند، اما این فیلم توانست اثری سرگرم کننده و مفرح برای سینما دوستان باشد. «تایگر زنده است» توانست در گیشه ۸۷ میلیون دلار فروش کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا