رپورتاژ آگهی

آشنایی با قرارداد هوشمند، از smart contract چه میدانید؟

رپورتاژ آگهی

Real use cases of ​​smart contracts on the blockchain in business |  LITSLINK Blog

قرارداد هوشمند چیست و Smart contract چه مزیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که تا این حد جذاب شده است؟ اصطلاح قرارداد هوشمند اصطلاح جدیدی در زندگی نسل بشر نیست و از سال ۱۹۹۴ نیک سابو، دانشمند آمریکایی اولین تعاریف را برای آن با علم رمزنگاری بیان کرده است؛ اما مانند بسیاری دیگر از قابلیت‌های این‌چنینی که تا قبل از روی کار آمدن شبکه بلاکچین، گوشه‌ای از طاقچه فناوری‌های مدرن خاک می‌خورد، امروزه به شدت رایج شده است و مزیت‌های زیادی را نیز با خود به همراه دارد.

نه فقط در بازار ارز دیجیتال، نه فقط در خدمات صرافی آنلاین بلکه در کسب‌وکارهای عامیانه و در زندگی شخصی نیز اکنون می‌توان از قراردادهای هوشمند و مزیت‌های آن استفاده کرد. البته اینکه این قراردادها تا چقدر ایمن هستند و در چه کاربردهایی می‌توان از آنها استفاده کرد، موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی با یکی از بهترین پدیده‌های بازار ارز دیجیتال برای زندگی بشر با ما همراه باشید.

قرارداد هوشمند چیست؟

قبل از هر چیزی باید برای کسانی که شناخت کافی نسبت به قراردادهای هوشمند ندارند، تعریفی از این پدیده داشته باشیم. قرارداد هوشمند در واقع یک پروتکل کامپیوتری است که چارچوب یک معامله را از قبل مشخص کرده و طرفین می‌توانند طبق همان شرایط تعریف شده در این پروتکل، معامله را پیش ببرند. در این پروتکل‌ها هیچ خبری از شخص ثالث اعم از دولت، دادگستری، بانک یا هر موسسه دیگری برای واسطه‌گری نیست و همه چیز میان طرفین کاملا روشن و شفاف و غیرقابل بازگشت است. امضای یک قرارداد هوشمند شما را ملزم به رعایت پروتکل‌های آن می‌نماید.

تمام قراردادهای ساده و کاغذی هم شرایط خاص خود را دارند. در همین قراردادهای کاغذی از بندهایی برای جلوگیری از تخلف طرفین استفاده می‌شود که مرجع رسیدگی به این بندها در صورت بروز چالش میان طرفین، دادگستری یا سایر نهادهای مربوط خواهد بود. در قرارداد هوشمند تمام جوانب به صورت پروتکل کامپیوتری از پیش تعیین شده جای گرفته‌اند و خود به خود در صورتی که یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، محکوم خواهد بود. از این رو هیچ نیازی به شخص یا نهاد ثالث برای پیگیری نیست.

Smart Contracts in Blockchain: An Overview | Built In

قرارداد هوشمند و ارز دیجیتال

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که به جای سال ۱۹۹۴ اکنون استفاده از قراردادهای هوشمند رایج شده، روی کار آمدن ارزهای دیجیتال است. استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه‌های مربوط به قراردادهای هوشمند باعث شده تا امکان استفاده از آنها ساده‌تر و سریع‌تر باشد. با توجه به این که استفاده از پول فیات، تحت تاثیر شبکه‌های انتقال متمرکز است و ممکن است چالش‌های زیادی در آن‌ها به وجود آید، ارز دیجیتال را می‌توان عامل بسیار مهمی برای استفاده از این قراردادها در نظر گرفت.

استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت‌های مربوط به قراردادهای هوشمند مزیت‌های زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • کاهش قابل توجه هزینه‌های طرفین
  • سهولت نقل و انتقال پول
  • سرعت بالا برای انتقال هر میزان پول
  • کاهش امکان تقلب ر فرایند واریز و یا استفاده از پول‌های تقلبی

قرارداد هوشمند و بلاکچین

فناوری بلاکچین پدیده این روزهای دنیای فناوری در جهان است که هنوز احتمالا حتی به چند درصد از کاربردهای خود نیز نرسیده و باید بیشتر در آینده درباره آن بشنوید. یکی از کاربردهای فناوری بلاکچین امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند است. این مهم باعث می‌شود تا امکان استفاده از این قراردادها در ایمن‌ترین شرایط ممکن و بدون امکان جعل یا ایجاد تغییر در آنها وجود داشته باشد. طرفین قرارداد می‌توانند به سادگی یک قرارداد هوشمند را در پلتفرم‌هایی مانند شبکه بلاکچین اتریوم توسعه داده و از آن برای پیشبرد هدف معاملاتی خود استفاده نمایند. به لطف بلاکچین حتی دانش برنامه نویسی خیلی تخصصی هم برای این منظور نیاز نخواهید داشت.

فرض کنید به دنبال خرید و فروش یک خانه در محل سکونت خود هستید و با خریداری برای استفاده از یک قرارداد هوشمند توافق می‌کنید. حالا نیاز به تنظیم این قرارداد و راه‌اندازی آن بر روی یک پلتفرم مناسب دارید. پلتفرم‌های مختلفی برای این منظور در بازار ارز دیجیتال در دسترس است. اتریوم می‌تواند بهترین گزینه باشد، اما پلتفرم کاردانو هم گزینه مناسبی است. حالا با امضای قرارداد، پروتکل‌های آن فعال می‌شود.

تحت همین قرارداد هوشمند در صورتی که طرفین طبق توافق انجام گرفته تعهدات خود را انجام دهند، سند خانه به نام خریدار خواهد خورد و در صورت عدم رعایت بندهای توافق نیز عملا خبری از انتقال سند نیست. هیچ یک از طرفین نمی‌توانند غیر از پروتکل‌های تنظیم شده در قرارداد هوشمند داشته باشند.

از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی می‌توان برای تنظیم قرارداد هوشمند استفاده کرد که معمول‌ترین آنها سالیدیتی (Solidity) است. این قراردادها بسته به موضوع و مفادی که دارند، حجم مختلفی نیز خواهند داشت. در تصویر زیر یک نمونه قرارداد هوشمند را در شبکه اتریوم مشاهده می‌کنید.

ارزهای دیجیتال حوزه قرارداد هوشمند

همانطور که می‌دانید انواع ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی در حوزه‌های مختلفی توسعه پیدا کرده‌اند که اهمیت آنها بر اساس همین کاربردها نیز تعیین می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار جذاب همین امکان توسعه قراردادهای هوشمند است. برای امکان اجرای قراردادهای هوشمند حتما نیاز به استفاده‌ از یک شبکه بلاکچین قدرتمند و کاملا ایمن است و به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال تعریف شده در این حوزه را می‌توان از جمله رمز ارزهای بسیار عالی بازار در نظر گرفت.

بر آن شدیم تا در انتهای این مقاله برخی از مهمترین ارزهای دیجیتال حوزه قرارداد هوشمند را نیز با شما در میان بگذاریم. این گزینه‌ها می‌توانند ایده‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری نیز باشند. البته باید درباره کیفیت آنها بیشتر تحقیق کنید.

  • اتریوم
  • بایننس کوین
  • کاردانو
  • آوالانچ
  • چین لینک
  • استلار
  • الگورند
  • ایاس
  • فانتوم
  • وی چین
  • نئو
  • زیلیکا

ملاحظه می‌کنید که تمام اسامی ذکر شده کیفیت بسیار بالایی داشته و از نظر اطلاعات فاندامنتالی در شرایط خوبی قرار دارند. نکته مهم هم اینجاست که امکان خرید همه ارزهای دیجیتال معرفی شده در بالا در صرافی‌های معتبر ایرانی وجود دارد. شما می‌توانید با عضویت در پلتفرم‌های داخلی با کمترین کارمزدها و بالاترین میزان امنیت برای خرید هر یک از توکن‌های بالا اقدام کرده و از مزیت‌های قرارداد هوشمند برای سرمایه‌گذاری و رسیدن به سود نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا