علم و تکنولوژی

اسکناس های معروف چه ویژگی هایی دارند؟

اسکناس در کشورهای مختلف ویژگی های منحصر به فردی دارد. هر سال سعی می شود در طراحی پول ها و اسکناس ها از المان های پیچیده ای استفاده شود تا ضریب امنیت و ایمنی آنها را بالا برده و راه را برای تقلب از آن ببندند.

پول ها ویژگی های متمایز کننده ای مثل واترمارک ها، طرح های خاص و شماره سریال دارند اما با پیشرفت تکنولوژی برای حفظ امنیت بیشتر ویژگی های دیگری هم به آن ها اضافه شده است. امروز قصد داریم شما را با اسرار و حقایقی درباره اسکناس ها آشنا کند.

صورت فلکی یوریون

صورت فلکی یوریون طرح خاصی است که ماشین های کپی آن ها را می شناسند. بعضی از پرینترها و دستگاه های کپی چنین طرح هایی را پرینت نمی کنند. این طرح ها در اکثر پول های دنیا دیده می شود.

میکروپرینت

این تکنیک چاپ متن های ریزی که به سختی قابل تشخیص هستند را ممکن می سازد. دستگاه های کپی پول این متن ها را تار و ناخوانا چاپ می کنند. این روش در بیشتر پول های دنیا از جمله دلار، پوند، یورو و غیره دیده می شود.

همانطور که در تصویر سمت راست می بینید فاصله کوچکی در حرف N هست که نباید باشد و این از اشتباهات دستگاه های کپی است که با کمک تجهیزات قابل تشخیص است.

برجستگی ها

این یکی دیگر از ویژگی های امنیتی اسکناس هاست. از مزیت های دیگر این ویژگی این است که نابینایان می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند.

نوع خاص کاغذ

کاغذی که برای پول استفاده می شود مشابه هیچ کاغذ دیگری نیست. به عنوان مثال دلارها ۷۵ درصد پنبه و ۲۵ درصد کتان هستند به همین به این کاغذها کاغذ پنبه ای می گویند. کاغذهای پلیمر هم در این صنعت بسیار رایج هستند چون به سختی می توان آن ها را کپی کرد.حتی اگر در ظاهر هم مشابه باشند با دست زدن به آن متوجه تغییرش می توان شد. بهترین راه برای تشخیص پول های قلابی استفاده از محلول ید است. سلولوز نسبت به این محلول واکنش نشان می دهد و به آبی تغییر رنگ می دهند.

تغییر رنگ جوهر

بیشتر کشورها از یک جوهر خاص برای تولید پول استفاده می کنند جوهری که به مرور زمان در مقابل نور تغییر رنگ می دهد. این تکنیک به هیچ وجه قابل کپی برداری نیست و تنها چند کمپانی خاص اجازه تولید چنین جوهری را دارند.

تارهای محافظ

تمام اسکناس ها حاوی تارهای محافظی هستند که به نظر می رسد از روی بی نظمی ایجاد شده اند. این تارها مثل تارهای مو هستند و صندوق داران با تجربه با لمس کردن پول می توانند به آن پی ببرند.

نقطه های رنگی

یکی دیگر از ویژگی های امنیتی پول ها که در مقابل نورواکنش نشان می دهد نقطه های رنگی هستند. آن ها به طور کاملا تصادفی روی پول قرار داده شده اند و به طور ثابت روی اسکناس فیکس شده اند به همین دلیل هرگز نمی توان از آن ها کپی برداری کرد.

علائم چاپی

این یکی از شاخص های قدیمی اسکناس هاست. اما کشورهایی مثل چین هنوز هم از این روش استفاده می کنند. از این تکنیک ابتدا برای جلوگیری از جعل سکه ها و بعد برای اسکناس ها استفاده شد. این علائم در ضرابخانه ها روی پول ها چاپ نمی شود بلکه بانک ها و صرافی ها آن را انجام می دهند. هر سازمانی علائم چاپی مختص خودش را دارد.

پنجره های شفاف

در کاغذهای پلیمر می توان قسمت های شفافی را چاپ کرد. تولیدکننده ادعا کرده اند که این ها جایگزین واترمارک ها هستند و به سختی می توان آن ها را کپی برداری کرد. پنجره های شفاف در اسکناس های کانادایی، استرالیایی و بریتانیایی دیده می شود.

تکنولوژی KolourOptik

این تکنیک پیشرفته ترین تکنولوژی در صنعت پول است. این تکنیک یک تصویر سه بعدی ساخته شده با لیزر روی یک روقه نازک فلزی است که در زوایای مختلف تغییر رنگ می دهد.این تکنیک اولین بار در سال ۱۹۸۸ در آستریا به کار برده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا