گفتگو

دکتر اشکان اسکندرزاده: کات مدیا، مقدمه‌ی یک جنبش رسانه‌ای در ایران است

گفت و گو با بنیانگذار تلویزیون اینترنتی کرمان «کات مدیا»

در میان انبوه رسانه‌های امروز، چه دلیلی برای ورود و تاسیس چنین رسانه‌ای داشتید؟

در جامعه امروز ایران، رسانه‌ها به چندین شکل عمل می‌کنند؛ از یک طرف با رسانه ملی مواجه هستیم که عملکرد و سیاستهای خودش را  دارد، ولی برای قشر جوان و در بسترهای جدید موفق عمل نکرده و برعکس دهه ‌های قبل که گاها در ساعت پخش یک برنامه محبوب تلویزیون، خیابان‌ها و ترافیک خلوت می‌شد؛ مخاطب خود را از دست داده، از طرف دیگر هم رسانه‌های خارجی را داریم که اکثرا با اهداف سیاسی در حال فعالیت هستند و اتفاقا آن‌ها هم دیگر مخاطب قدیم خود را ندارند و اعتمادها از آن‌ها هم سلب شده است، در این شرایط به جز چند صفحه اینستاگرام و چند سایت خبری آن هم با فرض کیفیت خوب، چه رسانه‌ای برای من جوان باقی می ماند؟ تا کی جوان‌ها تحمل دارند که شاهد رقابت‌های سیاسی و چشم و هم چشمی ‌های رسانه‌های داخلی و خارجی با یکدیگر باشند؟ یک جا و یک بستر باید شکل می گرفت برای نشان دادن واقعیت امروز جامعه ما، برای نشان دادن نیاز جوان امروز، برای بازگو کردن حرف‌هایی که جایی گفته و شنیده نمی شود؛ فارغ از فضای عجیب استثمار رسانه‌ای امروز، از این رو به این حیطه ورود کردیم تا چنین خلاهایی را پر کنیم که نه رسانه‌ ای بیگانه باشیم و نه رسانه‌ای  بی اثر.

لطفا در مورد ساختار و ضوابط رسانه‌ای که تشکیل داده اید بیشتر توضیح بدهید.

کات مدیا هم چهارچوبمند است و هم  متعهد به شرایط و ضوابط رسمی کشور و همچنین به ساختارهای مرسوم و سنتی نظام رسانه‌ای انتقاد دارد، کات مدیا به بخش بزرگی از جامعه هنری فرصت رشد و همکاری داده تا همگی از مشارکت در تولید محتوا برای نسل خودشان لذت ببرند، موضوع دیگر درمورد این ساختار این است که ما فیلمساز سینمایی یا شرکت ساخت تیزر نیستیم و از طرفی غیرحرفه‌ای، زرد و بی ارزش هم نیستیم، یک فیلمساز یا حتی مستندساز شاید یک سال یا بیشتر برای ساخت یک برنامه وقت داشته باشد اما ما گاها فقط برای تولید و پخش یک برنامه، یک یا دو روز وقت داریم، این مدل کاری ما است که خوشبختانه با تیمی جوان از پس آن برآمدیم.

 

بزرگترین چالشی که در این مسیر داشته اید چه چیزی بوده است؟

جدای از همه چالش‌ها و مشکلات پیش روی مسیر، ایده‌آل گرایی را بزرگترین آفت این کار می‌دانم، ما باید حد تعادل را رعایت کنیم، کار رسانه تصویری نه شبیه شرکت‌های فیلمسازی است نه شبیه مطبوعات سنتی است و نه شبیه تولید محتواهای اینفلوئنسرها و بلاگرها در فضای مجازی، بنابراین ما باید حد میانه‌ای از همه‌ این‌ها را حفظ کنیم و درگیر ایده‌آل ‌گرایی نشویم، با مخاطب صادق باشیم و فقط حس خوب را به او انتقال دهیم، متقاعد کردن خیلی از منتقدین در مورد این مدل کارکرد ما، واقعا گاهی اوقات کاری فرسایشی می‌شود.

تفاوت کار شما با خبرگزاری های آنلاین و به طور کلی رسانه های الکترونیک فعلی چیست؟ آیا نمونه مشابهی دارد؟

ما یک تلویزیون اینترنتی هستیم و سایت خبری یا رسانه وابسته به خبر نیستیم، اگر هم بخواهیم کار خبری کنیم مثلا در قالب تحلیلی از اخبار منتخب به عنوان یک برنامه طنز آن کار را انجام می‌دهیم چون الان به اندازه کافی رسانه‌های خبری چه به شکل چاپی و چه به شکل الکترونیکی وجود دارند و دلیلی ندارد که ما کار آن‌ها را تکرار کنیم، کات مدیا در قالب‌های مختلف اعم از اجتماعی و روانشناسی، تکنولوژی، ورزشی، آشپزی، مد و لباس و… تولید برنامه ویدئویی می ‌کند و این مدل به این شکل جامع که دربرگیرنده همه موضوعات باشد، تاکنون جایی اجرا نشده است، جامعیت موضوعات کاری، مخاطبان گوناگونی از رده‌های سنی مختلف و با سلایق متفاوت جذب کرده و چون که تاکنون محتوای زرد تولید نکرده‌ایم، مخاطب بسیار باکیفیت و فهمیده‌ای داریم.

تیم شما متشکل از چند نفر و چه تخصص هایی است؟

در حال حاضر تیم ما حدودا پنجاه و پنج عضو ثابت دارد و در تخصص ‌های مختلف اعم از تصویربرداری، تدوین، گرافیک و انیمیشن، صدابرداری، گویندگی و اجرا، نویسندگی و تولید محتوا و فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستند، بسیاری از افراد تیم ما سابقه کار در رسانه های مختلف و رسانه ملی را دارند اما مدل فعالیت و لذت کار تیمی واقعی اینجا را انتخاب کرده اند.

 

چنین کار بزرگی قطعا به بودجه بزرگی نیاز دارد، محل تامین اعتبار پروژه شما از کجاست؟

بیزینس پلن ما بیشتر به مدل استارتاپی شبیه است، معمولا سرمایه ‌گذاران در کشور ما، برای ایده‌های نوین، ریسک‌پذیر نیستند، بنابراین ما هیچگونه اعتباری برای راه ‌اندازی جذب نکردیم، هرچند که معمولا تامین مالی از هر جا، به ما سمت و جهت می ‌دهد حتی به ناخودآگاه و مقوله‌ استقلال فکری برای هدف ما خیلی مهم است، هرگونه وابستگی، مسیر ما را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع از جهتی به نفع ما شده است ولی در حال حاضر برای مخارج جاری در حال برنامه ریزی برای گرفتن تبلیغات و اسپانسرینگ هستیم.

و به عنوان سوال آخر لطفا مختصری از اهداف کلان رسانه را توضیح دهید.

کات مدیا، مقدمه یک جنبش رسانه‌ای در ایران است، هدف ما تبدیل هر شهروند به یک عضو موثر از رسانه است و بر این باوریم که تمام مردم باید در شکل ‌گیری رسانه خود نقشی داشته باشند، در غیر این ‌صورت روند غیر دموکراتیک رسانه‌های سنتی را در پیش خواهیم گرفت و رسانه‌ها به مردم مسلط می‌شوند، هدف بعدی ما این است که کات مدیا دانشگاهی مجازی باشد برای آموختن سواد رسانه و اخلاق رسانه‌ای‌، دانشگاه کات مدیا بدون کنکور است و تنها معیار ورودی آن اندیشه و هنر خلاق است، هرکس که اندیشه نوآور و پویا داشته باشد یا صاحب هنری خلاق باشد قطعا در این تیم جای کار زیادی دارد و ما همیشه به دوستانمان می ‌گوییم کات مدیا محلی است برای خلاقیت و نوآوری، پس تصور کنید، تخیل کنید و فقط آن را شروع کنید.

 

رضا پورزارعی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا