مذهبی

انگشتر عقیق چه فضیلتی دارد؟

منقول است که حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام چهار انگشتر در دست می کردند ؛ انگشتر یاقوت براى شرافت و زینتش و فیروزه براى نصرت و یاریش و حدید صینى براى قوّتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان و بلاها .

و در حدیث صحیح از حضرت على بن موسى الرّضا علیه السّلام مروی است که عقیق فقر و درویشى را برطرف می کند و در دست کردن عقیق نفاق را زایل می کند.
در حدیث صحیح دیگر از آن حضرت منقول است که هر که قرعه به انگشتر عقیق بزند بهره او تمام تر بیرون می آید.
در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر علیه السّلام منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید هست که عاقبتش مقرون به خیر و نیکى باشد.
حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش برآورده است .
از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که انگشتر عقیق مورث ایمنى است در سفر.
در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که هر که انگشترى بگیرد که نگینش عقیق باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البتّه نیکو باشد.
در حدیث دیگر منقول است که شخصى به نزد حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد حضرت فرمود : که چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى آدمى را نگاه می دارد.

به سند معتبر دیگر از آن حضرت منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید مادام که آدمى آن انگشتر را با خود دارد اندوهى به او نمی رسد.
در حدیث معتبر دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اوّل کوهی است که اقرار کرده است از براى خدا به یگانگى و از براى من به پیغمبرى و از براى تو یا على به امامت .

در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم ؟ فرمود : که چرا غافلى از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوه اند در بهشت . امّا کوه عقیق سرخ پس مشرف است برخانه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و امّا کوه عقیق زرد پس مشرف است برخانه حضرت فاطمه علیها السّلام و امّا کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهى نهرى جاری است از برف سردتر و از شیر سفیدتر و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمّد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم وشیعیان ایشان و هرسه نهر از کوثر می آید و به یک جا می ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهى می کنند و از براى محبّان آل محمّد طلب آمرزش می کنند پس هر که از شیعیان آل محمّد یکى از این عقیق ها را در دست داشته باشد نبیند مگر خیر و نیکى و فراخى روزى و سلامتى از جمیع بلاها و امان یابد از شرّ پادشاه ظالم و از هر چه آدمى از آن می ترسد و حذر می نماید.
و روایت دیگر از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که دستى به سوى آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از دستى که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
در حدیث معتبر از حضرت امام حسن علیه السّلام منقول است که چون حضرت موسى علیه السّلام بر کوه طور با حق تعالى مناجات کرد و بر زمین نظر کرد حق تعالى از نور روى او عقیق را آفرید پس فرمود که قسم خوردم به ذات مقدّس خود که عذاب نکنم به آتش جهنّم دستى را که انگشتر عقیق در آن باشد اگر ولایت على بن ابى طالب علیه السّلام داشته باشد.

در حدیث دیگر منقول است که جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و گفت یا محمّد پروردگار سلامت می رساند و می گوید انگشتر را به دست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به على بن ابیطالب علیه السّلام پسر عمّت که انگشتر را به دست راست بکند و نگینش را عقیق بکند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام پرسید که یا رسول اللّه عقیق کدام است ؟ فرمود : که کوهى است در یمن که براى خدا اقرار کرده است به یگانگى و براى من به پیغمبرى و براى تو و اولاد تو به امامت و براى شیعیان تو به بهشت و براى دشمنان تو به جهنّم .
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتى که غیر عقیق در دست داشته باشند به چهل درجه زیادتى دارد. در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق به تر است از هزار رکعت که با آن نباشد.

حضرت على بن موسى الرّضا علیه السّلام : انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانى را زایل می کند. امام رضا علیه السّلام از قول جدشان امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: انگشتر یاقوت در دست کنید همانا یاقوت دست نمودن ، فقر را دور می کند و از بین می‌برد. کافی ، جلد۶ ،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا