اخبار داغ

اگر رابطه مقعدی دارید حتما این راه کارهای اصولی را رعایت کنید

مجله اینترنتی کولاک:شماری از ریسک‎هـای مرتــبـط به سلامت در مورد رابطه مقعدی مطرح اســت و مقاربت جنسی از راه مقعد به دلایــل متعدد، شامـــل موارد منــدرج در زیــر، از پرخــطرتـرین راهــ‎ـهـای فعالـیت جنـــســی به شمــار می رود:

 

 

 مقعد فاقـــد لیــز کنـــندهـــ‎ــهـای طبیـــعــی است که در واژن وجود دارد. دخول آلت تناسلی مرد مـــی‎ـتوانـد به پارگی بافـت درون مقـــعد منــجر شود، که ایـــن وضعیت امـــکــان ورود باکتریـهــا و ویروس‎ ها را به درون جریــان خون ایـجاد می کنـد. ایــن شرایـط می ‎توانــد به گسـترش عفونت ‎هـای قابـل انــتقال جنـسی شامـل HIV منـجـر شود.

مطـالــعـــات عنوان کرده انـــد که مجاورت مقعدی با ویروس HIV در مورد شریک جنســـی مفعول، ۳۰ بار پرخـــطرتــر از مجـــاورت واژنـی با ایــن ویروس است. قرار گرفتــن در معــرض پاپیـــلوماویروس انـــسانـی «HPV» نیـز ممکن است به توسعۀ زگیـــل‌های مقـــعدی و سرطـــان مقـــعــد منــجر شود. اســتفاده از لیـــز کنـــنـــده ها می تواند تا حدودی کمــک کنــنده باشد امـا ایـــن لوبریـکـانت ‎هــا به طور کامل از امکـان بروز پارگــی مقـــعـد جلوگیری نمـی‎ــکند.

 بافــت درون مقـــعـد به خوبی پوست بیرون مقعــد محــافظـت شده نیـــســـت. بافـت خارجی بدن ما دارای لایـــهــ‎ـــای از سلول‎ـهــای مرده است که به عنوان حائلی در برابــر عفونت عمــل می‎کـــننــد. بافت داخلـی مقعـد دارای ایـــن محــافظ طبیعـی نیـســـت، که ایــن باعث میـ‎ـشود تا بافـت مزبور مســـتــعد پاره شدن بوده و باعـــث گسـترش عفونت گردد.

 مقـعد برای نگه داشتــن مدفوع طراحی شده است. مقعد با بافـــتــی عضــلــانـــی شبـیـه به یک حلقه احاطه شده اسـت، که اسفــنکـتـر مقعد نامیــده میـ‎ـــشود، و ایـــن حلقـه پس از دفع مدفوع تنــگ می‎ شود.

رابطه مقعدی مکــرر میــ‏ـــتوانـد به تضعیف اسفنکـــتــر مقــعــد منجر شود که این باعـــث میـ‎ـــگردد تا نگهـــداری مدفوع تا رسیــدن به توالـــت برای فرد مفعول در رابـطــه مقـعـدی دشوار شود. به هر جهـــت، ورزشــ‎ـهای کیـــگـل می‎ـــتواننـد به قدرت بخــشـی ایـن اسفــنــکـــتر منـجــر شده و از مشـــکـل مورد بحث تا حدودی جلوگیری کرده یا ان را ترمـیم کنـــد.

مقعـــد پر از باکـــتـری است. حتــی اگــر هیـچ ‎یـک از شرکــاء جنـــسی دچار بیــماری  ‎هـــای واگـــیردار مقاربتــی نباشد، باکتـــری‎هایـــی که به صورت طبـــیعی در مقعـــد وجود دارند میـ‎ـتوانـند به شکل بالـــقوه عامـــل ایجـاد عفونت در شریـک جنسـی باشـنـد.

اقــدام به رابطه واژیـــنــال یا از جلو پس از رابــطـه مقـعدی نیــز می تواند به بروز عفونت در واژن و عفونت های دســتـگـــاه ادراری منـجـر گردد.رابطـه مقـــعــدی میـــ‎تواند با خطـرات دیـــگــری نیز همراه باشـد. تماس دهانــی با مقـعد می توانـد هر دو سوی رابـــطـۀ جنسی را در ریسک ابتـــلـاء به هپـــاتیت، هرپـس، پاپــیــلوماویروس انسانی «HPV» و دیگــر انواع عفونت قرار دهـد.

برای زوج‌ـــهای هتــروسکـسوال یا دگــرجــنـسگرا، در صورت توده شدن مایع منی در نزدیـک ورودی واژن امـکان بروز بارداری ناخواسته وجود دارد.حتی با وجودی که جراحـات جدی بر اثـــر رابــطه مقعــدی شایــع نیــســت، امـکـــان بروز ان وجود دارد.

خون‌ــریزیــ‌ پس از اقـــدام به رابطه مقعدی ممـکـن است بر اثـر هموروئید یا پارگـی مقعـــد یا حتـــی موردی جدیـ‎تـر مثــل ایجاد سوراخ در روده بزرگ ایــجــاد شود. ایـــن وضعیـتی خطـرنــاک است که نیـاز به مراقبـت پزشـــکـی فوری دارد. درمان شامــل بســتـــری شدن فرد در بیمــارستـــان، انجام عمل جراحی، و مصـرف داروهای آنتـــی‎ بیوتیــک برای پیشگـیری از عفونت اسـت.

پیشـگـیری از مشکلات مربوط به رابطه مقعدی

تنـهـــا راه برای جلوگیـــری کامـــل از خطــرات مربوط به رابــطـه مقعـــدی اجـتـــناب از ایـــن نوع مقـاربت جنسـی اســت. اگر فردی دارای رابـــطـــه مقــعــدی باشـــد این موضوع اهمیـت تام دارد که برای پیـــش گیری از گسـترش عفونتـ‌هـا و بیماری‎هـــا از کاندوم اســـتفــاده کنــد.

موارد مندرج در زیر نکاتی در راستای افـزایش ایمنی رابطه مقعدی است:

– در صورت اقدام به رابـطـه مقــعـــدی از ورود آلـــت تناســلــی به دهان یا واژن امــتناع کنیــد مگر ایــنـ‌ــکه شریک جنســی شما از کاندونم تازه ای اســـتـفاده کرده باشـــد.

– برای جلوگیــری از پارگـی بافـــت مقـعد مقدار زیـــادی لوبریکانت یا لیز کنــنــده به کار ببـرید. در صورت اســـتفـاده از کاندوم لاتـکـــس همیـشه از لوبریــکانـت بر پایۀ آب اســتفــاده کنـــیـــد.

– برای کمک به کاهـش خطـر بروز پارگـــی مقـعـــد همــیشه پیـش از ورود آلت تناسلــی مرد ،مقعـد خود را شل کنــیـــد. اســتفـاده از دوش آب گرم پیــش از رابـــطــه مقعـــدی یا دراز کشـیــدن به روی شکــم میـ‎تواند باعث آسـانـــتـــر شدن ورود آلـت به مقــعـد گردد.

– در صورت احــساس درد رابطـه مقعدی را متوقف کنـــید

– در صورت بروز خون‌ریـزی پس از مقاربـت جنـســی از راه مقـــعــد یا در صورت بروز زخم یا توده در اطراف مقـــعد یا در موارد خروج ترشح از مقـــعــد در اولیـن فرصـت ممـــکـن به پزشـــک مراجـــعــه کنـــیــد.

بهـــتـــرین راه برای پیش گیری از عوارض مـاربت جنـسی از راه مقعد خودداری از انـجـــام ان اســت./ مجله خبری دانستن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا