سبک زندگی

با ورساچه از آغاز تا کشته شدن جیانی ورساچه

در سال ۱۹۸۷ شرکت “ورساچه” بر گرفته از نام “جیانی ورساچه دونا” با نام لاتین “Gianni Versace Donna” راه اندازی شد.  فعالیت این برند به چهار دهه می رسد و امروز مارک “ورساچه” جزو مارک های لوکس دنیا به شمار می آید. “جیانی ورساچه” در سال ۱۹۹۷ به قتل رسید اما کمپانی اش همچنان فعال می باشد.

ترجمه: احسان فرشتیان

“جیانی ورساچه” که بود؟

اولین بار “ورساچه” در سال ۱۹۷۸ میلادی افتتاح شد. “جیانی ورساچه” یکی از معدود طراحان مستقل بود که در کنترل همه چیز، از طراحی تا فروش تسلط داشت. در چند دهه گذشته “ورساچه” یکی از مارک های مطرح در مد لوکس بوده است. این برند در لباس های لوکس، عطر و ادکلن، لوازم آرایش و همینطور لوازم جانبی خانه، به عنوان برند مشهور در دنیا استفاده می شود. اما چه چیز باعث شده تا ورساچه این شناخت را در سرتاسر جهان به دست آورد و لوگوی خود را به عنوان یک مد معروف و محبوب در میان برند های گوناگون جای دهد؟ با ما باشید تا در ادامه این سوال شما را پاسخگو باشیم.

در دهه ۱۹۷۰ “جیانی ورساچه” طراح مد جدیدی بود که در “میلان” کار می کرد. “جیانی” تا سال ۱۹۷۲ اولین مجموعه از ایده های خود را برای یک شرکت معتبر طراحی کرد اما او همچنان ایده های بزرگ تر خود را در سر داشت و تصمیم به ثبت نام خود در رده های بالای تجاری داشت. در سال ۱۹۷۸ “جیانی” با افتتاح اولین بوتیک به نام “ورساچه” که در میلان پایه گذاری شد، رویای خود را به واقعیت تبدیل کرد. “جیانی” جزو آن دسته از طراحانی بود که برای کنترل نام تجاری اش و سو استفاده نشدن از این نام تلاش بسیاری داشت. البته این سطح از کنترل باعث بسیاری از قدم های موفق او شد.

تا حدی که او در سبک طراحی لباس تا نحوه نمایش و فروش آن، چند پله از رقیب های دیگر بالاتر بود. “جیانی ورساچه” در چهار سال اول بیشتر زمانش را برای طراحی و فروش لباس گذرانده بود اما در سال ۱۹۸۲ این شرکت با شروع تولید در زمینه مبلمان با برند “ورساچه” فعالیت خود را گسترش داد و نام برند خود را بیشتر از گذشته در بین برند های مختلف جای داد. اما در کل می توان گفت که باعث اسم آوازه نام “ورساچه” همان تولید پوشاک بود.

“جیانی ورساچه” یکی از اولین طراحانی بود که صنایع موسیقی را به محصولات خودش پیوند داد. شخصیت هایی از قبیل مدونا، پرنسس دایانا، التون جان و تینا ترنر را تشویق به مصرف محصولات خود کرد. این حرکت در واقع سود آوری های فراوانی را برای این برند به همراه آورد. چرا که بسیاری از مردم، مخصوصا جوان ها به تقلید از شخصیت های هنری و محبوب خود، به دنبال لباس هایی با برند “ورساچه” بودند که آن هنرمند مورد علاقه اش به تن داشت و این امر باعث هجوم سیل بزرگی از مشتریان به سمت این برند بود. حتی در بین هنرمندان امروزی “جنیفرلوپز” نیز جزو مصرف کنندگان این محصول است.

بعد از این همه تلاش و فعالیت “جیانی ورساچه” در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ، در سال ۱۹۹۷ در سن ۵۰ سالگی با شلیک گلوله ای به قتل رسید. این شلیک توسط رقیبی که به مرور زمان به دشمن او تبدیل شده بود رخ داد. اما خیلی زود برادرش (سانتو) و خواهرش (دناتلا) ادامه فعالیت را در دست گرفتند و اجازه توقف تولید این کمپانی را ندادند. با تمام این ماجراها ورساچه هنوز هم یکی از برند های معروف و محبوب در دنیای مد مانده بود و اسم و آوازه اش همچنان در بین طرفداران پررنگ بود. هیچ گونه ضعف در ظاهر این کمپانی نمایان نبود.

به طوری که در سال ۲۰۰۰ با وجود مشکلات فراوان و ضعیف شدن از نظر مالی، این شرکت حضور پر رنگی در سرمایه گذاری های مختلف مانند ساخت هتل لوکس، کار با لامبورگینی و حتی همکاری مالی در ساخت هلی کوپتر با مارک خود را داشته است و در کنار تمام فعالیت های بزرگ، طراحی و تولید پوشاک را بیشتر از همیشه به اوج رساند. امروزه دفتر کمپانی “ورساچه” در شهر “میلان” کشور “ایتالیا” می باشد و با بیش از ۱۶۰۰ پرسنل، به طور گسترده ای فعالیت دارد.

طراحی لوگو “ورساچه”

با وجود اینکه “جیانی ورساچه” یک طراح و تولید کننده بود، طراحی و صاحب آرم منحصر به فرد بودن، از ضرورت های کارش به حساب می آمد. “جیانی ورساچه” علاقه شدیدی به آثار هنری یونانی و رومی داشت و به نوعی در انتخاب طرح خود کمک فراوانی از آن نقش و نگارها گرفته بود. در واقع “جیانی” ادعا می کرد که طرح “ورساچه” را با الهام از خرابه های “روم” طراحی کرده است.

علاوه بر آن طرح “ورساچه” برخلاف طرح برند های دیگر طوری طراحی شده است که در عین سادگی، در اکثر قسمت های یک محصول به طور پیوسته نقش بسته است که از این طرح به عنوان “گرداننده عشق و محبت” یاد می شود. به طوری که با دیده شدن هر قسمت از یک محصول با برند “ورساچه” شما متوجه می شوید که این محصول از این کمپانی است. با توجه به تمام ریز بینی ها در طراحی تصویر، نقش “مدوسا”، یکی از اساطیر یونان، که در بین آنها شخصیت افسانه ای دارد، در قسمت اصلی برند نمایان است.

منبع:

logomyway

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا