رپورتاژ آگهی

برای درمان خشکی واژن این نکات را فراموش نکنید!

خشکی واژن (واژینیت آتروفیک)، می‌تواند در هر زمانی از زندگی زنان بالغ رخ دهد؛ اما معمولا قبل از یائسگی، طی یائسگی و در دوران شیردهی رایج‌تر است.

خشکی واژن ناشی از یائسگی عمدتاً بین خانم ها در سنین بین ۴۰ تا ۶۵ سالگی اتفاق می افتد. اگرچه به دلایل دیگری هم غیر از یائسگی ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد.

درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن

درد حین رابطه‌ی جنسی، سوزش و خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی، از علائم خشکی واژن است. از نشانه‌های دیگر خشکی واژن تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار است. البته، خشکی واژن ممکن است در بعضی از افراد هیچ علامتی نداشته باشد.

چه عواملی منجر به خشکی واژن می شوند؟

ممکن است خودتان خبر نداشته باشید، اما به گزارش سایت https://lafarrerr.com/ بسیاری از کارهایی که در طول روز به عنوان روتین انجام می‌دهید ممکن است منجر به خشکی واژن شوند؛ که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برخی داروها
  • مصرف محصولات حاوی نیکوتین
  • استفاده از تامپون‌هایی که قدرت جذب‌شان‌ بالاتر از نیاز شماست
  • دوش واژینال
  • استفاده از صابون‌های معطر
  • حمام در وان پر کف و حباب
  • استفاده از لوسیون‌های بدن در ناحیه‌ی واژن
  • مصرف بیش از حد الکل

چگونه می‌توان خشکی واژن را درمان کرد؟

گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان خشکی واژن وجود دارد‌، که برخی از آنها نظیر مرطوب کنند‌ه‌ها و لوبریکانت‌ها (روان کننده‌ها) را می‌توانید بدون نیاز به نسخه تهیه کنید. اما روش‌های درمانی دیگر نظیر کرم، قرص، کپسول و حلقه‌ی استروژن واژینال، قرص خوراکی به نام اسپمیفن (Ospemifene) و قرص واژینال به نام پراسترون (prasterone  ) را باید پزشک برای شما تجویز کند.

مرطوب کننده‌ها و روان کننده‌‌های (لوبریکانت) واژن

این روش‌های درمانی را می‌توانید بدون نیاز به نسخه، از داروخانه‌ تهیه کنید. لوبریکانت‌ها و مرطوب کننده‌های واژن حاوی هیچ هورمونی نیستند و تقریبا هیچ اثرات جانبی سیستمیک روی بدن شما ندارند. ممکن است بعد از مصرف مرطوب کننده‌ها و روان کننده‌ها، دچار عوارض جانبی موضعی نظیر احساس سوزش و تحریک واژن شوید.

لوبریکانت‌ها

لوبریکانت‌ها جهت کاهش اصطکاک و درد و ناراحتی ناشی از خشکی واژن هنگام رابطه جنسی طراحی شده‌اند. برای استفاده از لوبریکانت قبل از رابطه جنسی، مقدار مناسبی از آن را داخل واژن، روی آلت تناسلی یا انگشتان شریک جنسی‌تان بریزید.

مرطوب کننده‌های واژن

مرطوب کننده‌های واژن برای حفظ موثرتر رطوبت توسط بافت‌های واژن طراحی شده‌اند. مرطوب کننده‌های واژن را سه بار در هفته استفاده کنید تا تاثیرشان ماندگارتر شود. حتما برچسب روی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید محصولی که می‌خرید مرطوب کننده (و نه روان کننده) است.

استروژن واژینال

یکی از موثرترین روش‌های درمان خشکی واژن، استروژن واژینال است. استروژن واژینال به تجویز پزشک نیاز دارد؛ بنابراین اگر لوبریکانت‌ها و مرطوب کننده‌ها در کاهش علائم خشکی واژن موثر واقع نشدند، از پزشک بخواهید استروژن واژینال را برای شما تجویز کند.

برای درمان خشکی واژن این نکات را فراموش نکنید!

 

درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن
  1. . اگر از کاندوم یا دیافراگم استفاده می‌کنید، روان کننده‌های بر پایه آب یا سیلیکون گزینه بهتری هستند. روغن‌های طبیعی را نباید به همراه کاندوم لاتکس یا دیافراگم استفاده کنید، زیرا به لاتکس آسیب می‌زنند.
  2. از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌های دست و بدن برای ‌کاهش خشکی واژن استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است سبب تحریک و سوزش واژن شوند.
  3. از مصرف اسپری های بهداشتی زنانه و دوش های واژینال و همچنین استفاده از پد، تامپون و دستمال توالت عطری خودداری کنید.
  4. برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب های مضر می شوند، ناحیه تناسلی را باید به طور منظم و با شوینده های ملایم بدون عطر و فاقد صابون بشویید.
  5. در هنگام تمیز کردن ناحیه تناسلی، از مالیدن بیش‌ازحد لیف به آن یا فشار و شدت بیش‌ازاندازه بپرهیزید. چراکه اگر کف و صابون داخل واژن شود، ممکن است سوزش و تحریک واژن یا عفونت آن را به دنبال داشته باشد.
  6. برای تمیز کردن واژن نیازی نیست داخل آن را با صابون بشوییم. چراکه واژن به‌طور طبیعی دارای PH‌ پایین است که از رشد میکروب‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به‌خوبی تمیز نگه می‌دارد.
  7. استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستشوی واژن استفاده کنید. این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث تحریک واژن می‌شوند.
  8. هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید. این تنها یک باور غلط است که با دوش واژینال، قسمت داخلی واژن تمیز و درخشان می‌شود. در حقیقت دوش واژینال با وارد کردن مواد شیمیایی مضری به نام فتالات به داخل واژن، باعث آلوده‌ شدن محیط آن هم می‌شود.

روش صحیح شستشوی ناحیه تناسلی

در ادامه خواهید خواند که چگونه ناحیه ی تناسلی خود را با یک شوینده مخصوص بانوان بشویید و آن را سالم و با بوی مطبوع نگه دارید:

ابتدا دست‌های خود را بشویید.

  1. ناحیه خارجی دستگاه تناسلی را با آب مرطوب نموده و با استفاده ازژل بهداشتی بانوان شستشو دهید.
  2. از ایجاد فشارهای غیر ضروری که سبب ورود شوینده ها به واژن می شود، جلوگیری کنید.
  3. همانطور که می دانید، بخش بیرونی واژن چین هایی دارد، بکوشید آنها را با حرکات دایره ای دستان خود تمیز کنید.
  4. هنگام شستشو تمام مناطق اطراف واژن تا خط بیکینی را بشویید.
  5. از شوینده های مخصوص بانوان تا محل مقعد استفاده کنید.
  6. وقتی شستشو را تمام کردید، تمام آن منطقه را به طور کامل با آب بشویید و خشک کنید.

نکته ی اصلی در انتخاب یک ژل شستشوی بانوان خوب و مناسب برای بهداشت بانوان، این است که محصولی را برگزینید که عطر قوی نداشته باشد. زیرا محصولاتی که عطری قوی دارند تعادل PH را تغییر می ‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا