اخبار داغ

بهترین رژیم غذایی برای چاق شدن و افزایش وزن

مترجم: پردیس کیانی ، مجله اینترنتی کولاک 

همانطور که برای افرادی که اضافه وزن دارند، رژیم غذایی توصیه می شود تا سلامت شان در خطر نیفتد، لاغری مفرط هم می تواند به بدن آسیب وارد کند. اگر نسبت به قد خود، وزن کمی دارید باید حتما به چاق شدن و افزایش وزن جدی تر فکر کنید.

چاق شدن و افزایش وزن

حتی کسانی که ورزش می کنند و می خواهند عضله سازی بهتری داشته باشند هم باید رژیم غذایی مناسب جهت چاق شدن و افزایش وزن را رعایت کنند. لاغری بیش از حد ممکن است شما را در معرض مشکلات زیر قرار دهند:

  • ناباروری
  • تاخیر در رشد
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • پوکی استخوان
  • افزایش بروز عارضه طی عمل های جراحی
  • سوء تغذیه

بدین شکل بهتر است یک رژیم غذایی مناسب برای چاق شدن و افزایش وزن داشته باشید. تیم کولاک در این مطلب مواد غذایی مناسبی که به شما در روند چاق شدن و افزایش وزن به طور مطمئن و بی ضرر کمک خواهند کرد را معرفی می کند. این مواد غذایی همچنین می توانند به عضله سازی و بهبود سلامت کلی بدن نیز کمک کنند.

مواد غذایی مناسب برای چاق شدن و افزایش وزن سریع

چاق شدن و افزایش وزن

۱- شیر

شیر سرشار از پروتئین است و می تواند به راحتی موجب چاق شدن و افزایش وزن شود. اگر مستقیما پس از تمرین آن را بنوشید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. شیر ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین را ارائه می دهد. همچنین منبعی عالی از ویتامین، پروتئین و کلسیم به شمار می رود. شیر انتخاب خوبی برای افرادیست که تمایل به عضله سازی دارند. مطالعات نشان داده اند که اگر پس از یک تمرین استقامتی، شیر بنوشید به طور موثرتری عضله سازی خواهید کرد به خصوص اگر شیر سویا مصرف کنید. برای هر کسی که به دنبال چاق شدن و افزایش وزن است، شیر می تواند در رژیم غذایی روزانه اش گنجانده شود.

۲- شیک پروتئین

شیک های پروتئین برای چاق شدن و افزایش وزن بسیار موثرند به خصوص اگر اندکی پس از تمرین خورده شوند می توانند در عضله سازی نیز موثر باشند. با این حال مهم است که توجه داشته باشید در تهیه آن از شکر و سایر مواد افزودنی مضر استفاده نشده باشد.

چاق شدن و افزایش وزن

۳- برنج

یک پیمانه برنج حاوی حدود ۲۰۰ کالری است و همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات به شمار می رود که می تواند باعث چاق شدن و افزایش وزن شود. خوردن برنج را با پروتئین و سبزیجات همراه کنید.

۴- گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی لوسین و کراتین است که مواد مغذی برای افزایش عضلات بدن به شمار می روند. استیک و دیگر گوشت های قرمز حاوی پروتئین و چربی هستند که منجر به چاق شدن و افزایش وزن می شود. البته به یاد داشته باشید که مصرف گوشت قرمز برای داشتن قلبی سالم تر باید محدود شود.

چاق شدن و افزایش وزن

۵- آجیل

مصرف آجیل به خاطر چربی های مفید آن می تواند به افراد برای چاق شدن و افزایش وزن با اطمینان خاطر کمک کند. آجیل یک میان وعده قوی است که حتی می توانید آن را به وعده های غذایی مثل سالاد اضافه کنید. آجیل خام بیشتر از آجیل های بو داده دارای مزایای سلامتیست. کره بادام زمینی یا کره آجیل های دیگر هم اگر بدون شکر و روغن های مضر تولید شوند می توانند بسیار موثر باشند.

چاق شدن و افزایش وزن

۶- نان کامل

این نان حاوی کربوهیدرات های پیچیده است که باعث چاق شدن و افزایش وزن می شود.

۷- سایر نشاسته ها

نشاسته به برخی مواد غذایی که قبلا ذکر شد کمک می کند تا بتوانید رشد عضلانی و افزایش وزن بهتری داشته باشید.

سایر غذاهای غنی از نشاسته عبارتند از:

  • سیب زمینی
  • ذرت
  • کینوا
  • لوبیا
  • جو
  • حبوبات
  • سبزیجات زمستانه
  • سیب زمینی شیرین
  • ماکارونی
  • غلات

نشاسته علاوه بر اضافه کردن کالری، انرژی را به شکل گلوکز فراهم می کند. گلوکز در بدن به عنوان گلیکوژن ذخیره می شود و می تواند عملکرد و انرژی را در طول ورزش بهبود بخشد.

چاق شدن و افزایش وزن

۸- ماهی سالمون

ماهی سالمون کالری مناسبی دارد و غنی از چربی های سالم است. همچنین حاوی امگا ۳ و پروتئین است و این باعث می شود برای افرادی که تمایل به چاق شدن و افزایش وزن دارند انتخابی مناسب باشد.

۹- میوه خشک

میوه خشک غنی از مواد مغذی و کالری است. انواع میوه خشک در بازار در دسترس است و یا اینکه می توانید خودتان آن را در منزل تهیه کنید.

چاق شدن و افزایش وزن

۱۰- آووکادو

آووکادو غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع شده، ویتامین K، پتاسیم و فیبر است. یک عدد آووکادو بیش از ۲۰۰ کالری دارد پس برای چاق شدن و افزایش وزن گزینه مناسبیست. می توانید آن را برش داده و در سالاد و ساندویچ استفاده کنید و یا آن را پوره کرده و به عنوان سس در کنار غذا میل نمایید.

۱۱- شکلات تلخ

شکلات تلخ چربی بالا و کالری بالایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان هاست. اگر می خواهید اضافه وزن سالمی داشته باشید باید شکلات بالای ۷۰% را انتخاب کنید.

چاق شدن و افزایش وزن

۱۲- تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، چربی سالم و سایر مواد مغذی است اما اکثر مواد مغذی آن در زرده تخم مرغ موجود است.

۱۳- چربی ها و روغن ها

روغن های مفید مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن کانولا کالری و چربی غیر اشباع شده دارند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی ۱۲۰ کالری است.

۱۴- پنیر

پنیر منبع خوبی از چربی، پروتئین، کلسیم و کالری است. اگر به دنبال چاق شدن و افزایش وزن هستید باید پنیرهای پر چرب را انتخاب کنید.

چاق شدن و افزایش وزن

۱۵- ماست

ماست پر چرب می تواند پروتئین و مواد مغذی مورد نیازتان را فراهم کند. از خوردن ماست های طعم دار و یا کم چرب اجتناب کنید زیرا آنها اغلب شامل قند هستند که برای بدن مضر است. در صورت تمایل می توانید ماست را با میوه و آجیل، خودتان طعم دار کنید.

۱۶- ماکارونی

ماکارونی می تواند راهی آسان برای چاق شدن و افزایش وزن باشد به این دلیل که سرشار از کالری و کربوهیدرات است.

۱۷- آب میوه طبیعی

به جای نوشابه های شیرین و نوشیدنی های انرژی زا از آب میوه های ۱۰۰% طبیعی مصرف کنید. آب میوه طبیعی شاید کالری کمتری داشته باشد اما باز هم ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

۱۸- گرانولا

دانه گرانولا را در ظروف در بسته نگه دارید و در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده میل کنید. برای طعم بهتر می توانید آن را با شکلات رنده شده، کره بادام زمینی، ماست، بستنی و میوه خشک نیز مخلوط نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا