فرهنگی

بیوگرافی کامل بهروز بوچانی نویسنده در تبعید + فروش استثنایی کتاب خاطرات در ایران

در این مطلب بیوگرافی کامل بهروز بوچانی نویسنده کرد ایرانی که گرفتار تبعید بود. او با خاطراتی که در تبعید نوشت تبدیل به نویسنده ای جهانی شد. بوچانی بنا به جبر روزگار چند سال پیش ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد و این آغاز راهی بود که از او نویسنده‌ای رنج‌دیده ساخت. بوچانی بعد از غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی از مرگ گریخت اما به‌دست گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر شد و همراه مهاجران دیگر به جزیره مانوس فرستاده شد.

بیوگرافی کامل بهروز بوچانی
بیوگرافی کامل بهروز بوچانی

او در این جزیره که شبیه یک تبعیدگاه است، نوشتن کتاب “هیچ دوستی به جز کوهستان” را آغاز کرد. او خاطرات و تجربه‌هایش را در این رمان می‌نوشت و از طریق واتس‌آپ برای یکی از دوستانش می‌فرستاد و بالاخره این کتاب منتشر شد و اینگونه بود که ناگهان جهان از طریق ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران رفته است چون کتاب برنده‌ جایزه‌ “ویکتوریا” شد. حالا بماند که دولت استرالیا اجازه نداد او برای دریافت جایزه‌اش از جزیره خارج شود اما فشار رسانه‌ها و ستایش نشریات معتبری چون نیویورک‌تایمز، گاردین و واشنگتن‌پست عملا کاری کرد که او بالاخره در اواخر نوامبر۲۰۱۹ از دوزخ مانوس آزاد شود و به نیوزیلند برود.

این قصه یک خلق ادبی است و یک نجات و احتمالا شما هم از آن بی‌اطلاع نبوده‌اید. موضوع جالب اما این است که اخیرا این کتاب در ایران منتشر شده است. روز ۲۶بهمن‌ماه بنا بر اطلاع‌رسانی سایت‌های مرتبط، کتاب “هیچ دوستی به جز کوهستان” توسط نشر چشمه روانه بازار نشر شد. تا اینجا هم اصلا مشکلی نیست اما کافی است که کتاب را ببینید تا متوجه ماجرا شوید.

کمتر از ۳روز از انتشار کتاب شما فقط می‌توانید نسخه‌ای را در بازار رویت کنید که رویش نوشته شده:چاپ سوم. تیراژ کتاب را هم بد نیست بدانید که ۲۰۰۰نسخه ناقابل است. متوجه ماجرا شدید؟ یک اتفاق خارق‌العاده در بازار نشر ایران رقم خورده لابد که این موج مشتاق از کتابخوانان در ۳ روز ۶۰۰۰نسخه از یک کتاب را مثل نبات خریده‌اند.

این در حالی است که منابع آگاه به “همشهری” گفته‌اند مدیران نشر چشمه خبر همزمان ۵ چاپ این کتاب با تیراژ ذکر شده را تأیید کرده‌اند. حالا ماجرای تطبیق نسخه‌های این کتاب که در ویراست انگلیسی حدود ۳۵۰صفحه بوده و در چاپ فارسی ۲۵۰صفحه است بماند برای فرصتی دیگر.

بهروز بوچانی پناهجوی کرد اهل ایلام چندی قبل مقام استادِ مهمانِ دانشگاه بیرکبِکِ لندن را دریافت کرد.  این مقام بخاطر تلاش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی بوچانی به وی اعطا شده است.

بوچانی با نوشتن این رمان ضمن دریافت بزرگ‌ترین جایزه ادبی استرالیا، برنده ۱۰۰ هزار دلار استرالیا برابر با ۵۵ هزار پوند انگلیس در بخش ادبیات جایزه ویکتورین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا